نظرسنجی

بازگشت خوش‌بینی به بورس؟

دنیای‌اقتصاد : معاملات بازار سهام کشور در اولین هفته فروردین ماه با افت یک درصدی شاخص کل به پایان رسید

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 61 درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی «‌دنیای اقتصاد» روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند.  این کارشناسان معتقدند قیمت در بسیاری از سهام واقعا جایی برای افت بیشتر ندارد.  نسبت قیمت‌ بر ‌در‌آمد سهام ارقام جذابی است و در آغاز سال می‌توان به افزایش تقاضا خوش‌بین بود.  نرخ دلار همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و در روزهای اخیر نیز در مجموع با روند صعودی همراه بود که این موضوع همچنان از معاملات سهام حمایت خواهد کرد.  علاوه بر این رشد قیمت نفت و روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی به ویژه مس نیز مد‌نظر سهامداران قرار دارد جایی که سهام کالایی به واسطه آن می‌تواند بار دیگر معاملات خود را احیا کند. با توجه به ارزش بازار بالای این گروه‌ها و اثرگذاری دو عامل نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، این گروه‌ها به تدریج می‌توانند مدنظر سهامداران قرار گیرند.  انتظار می‌رود انعکاس عملکرد اسفند ماه و سالانه این شرکت‌ها مطابق پیش‌بینی فعالان بازار نیز مطلوب باشد و از این رو می‌توان به شروع یک مرحله صعود دیگر در بازار امیدوار بود‌. برگزاری کمیسیون مشترک در مورد توافق هسته‌ای نیز مد نظر است جایی که خبرها از بازگشت آمریکا به برجام حکایت دارند و این امر در تخفیف نگرانی‌های موجود در بازار اثر گذار است. در این شرایط و با توجه به اینکه فعلا عاملی برای ریزش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت وجود ندارد‌، به نظر می‌رسد شاخص کل در این هفته روند صعودی را آغاز کند.  

کم نوسان: 22 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای اقتصاد» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری همچون معاملات هفته گذشته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند: ‌ به‌رغم عوامل حمایت‌کننده از رشد عمومی سهام‌، مهم‌ترین موضوع پیش روی بازار ترس و نگرانی و نبود اعتماد به روند بورس است. امری که جسارت تقاضا را از بازار سلب کرده و از سوی دیگر مانع از افزایش فروش شده است. این موضوع بالطبع نوسان اندک قیمت‌ها را رقم می‌زند.  علاوه بر این دامنه نوسان نامتقارن نیز خود به طور بالقوه روند کم نوسان را می‌تواند به قیمت سهام و شاخص کل تحمیل می‌کند.  این موارد در مجموع با تضعیف فضای معاملات موجب افت محسوس ارزش معاملات شده است و کاهش نقدینگی موجود در بازار منجر به سیطره روند کم نوسان بر بازار خواهد شد. به اعتقاد این افراد تا زمانی که تحول خاصی در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور رخ ندهد و سیاست‌گذار بورسی نیز چاره‌ای برای احیای بازار سهام و بهبود قوانین نیندیشد، حرکت در مسیر کم نوسان محتمل‌ترین سناریو است.

نزولی: 17 درصد از تحلیلگران مزبور معتقدند بازار در این هفته در روند نزولی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان سهامداران پس از تجربه یک دوره فرسایشی به نظر می‌رسد در‌صدد خروج از بازار سهام و تعیین تکلیف سرمایه خود در سال جاری باشند. این روند منجر به تشدید فشار فروش و افت قیمت عمومی سهام خواهد شد.  این کارشناسان می‌گویند ضعف معاملات در هفته گذشته بار دیگر این سیگنال را به معامله‌گران داد که هنوز هم پایه معاملات در بازار سهام سست است و این موضوع بار دیگر منجر به نگرانی و تشدید عرضه در میان سهامداران می‌شود.

پیش‌بینی سهامداران از معاملات این هفته

صعودی: 40 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای اقتصاد» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام در شرایط کنونی با توجه به افت قابل توجه قیمت‌ها شاهد ورود نقدینگی به سهام خواهد بود. ‌تورم و روند نرخ ارز همچنان توان افزایش قیمت سهام را دارد و خوش‌بینی نسبت به روند بازارهای جهانی می‌تواند معامله‌گران را به پیشواز سهام مرتبط در بورس تهران ببرد. از سوی دیگر هر چند بخش قابل توجهی از افزایش فشار فروش در بازار سهام در واکنش به احتمال کاهش نرخ ارز پس از بازگشت به برجام با تغییر دولت در آمریکا بود،‌ اما نرخ ارز در عمل تغییر خاصی نکرد. از این رو این موضوع پیشخور شده است و با رسیدن اخبار مثبت از ناحیه برجام بورس می‌تواند به مسیر صعودی باز گردد.

کم نوسان: 25 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی «دنیای اقتصاد» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند در این هفته فعالان بازار در انتظار تعیین تکلیف برخی ابهامات در شرایط کلان اقتصادی و سیاسی هستند و بر همین اساس فضای انتظاری در بازار شکل خواهد گرفت.  ارزش معاملات در حد پایینی قرار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به سرمایه‌گذاری خود را به تعیین تکلیف برخی از مسائل گره زده‌اند که خود فضای انتظاری را در بورس ادامه می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت در صورت عدم تغییر خاصی در شرایط اقتصادی و سیاسی در سطح کلان بازار در هفته جاری در روند کم نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی‌: 35 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران با اظهار دلایلی مشابه کارشناسان ترس و نگرانی و بی‌اعتمادی به بورس را دلیلی می‌دانند که شاخص کل را مجدد در مسیر نزولی وارد می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان