تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

نکات مهم در نوشتن رزومه

نوشتن رزومه ممکن است کاری ترسناک به نظر برسد. اما با این حال ممکن است چند وقتی بیکار باشید و یا تازه به دنبال کار باشید و باید یک رزومه بسیار عالی درست کنید تا بتوانید شانس استخدام شدن خود را بالا ببرید

نکات مهم در نوشتن رزومه

نوشتن رزومه ممکن است کاری ترسناک به نظر برسد. اما با این حال ممکن است چند وقتی بیکار باشید و یا تازه به دنبال کار باشید و باید یک رزومه بسیار عالی درست کنید تا بتوانید شانس استخدام شدن خود را بالا ببرید. خبر خوب برای شما این است که شما مجبور نیستید در مورد نوشتن رزومه احساس درماندگی کنید. انجام برخی کارها و پیروی از یک استراتژی درست، می‌توانید رزومه‌ای مؤثر بنویسید که بتوانید به شغل دلخواه خود نیز دست پیدا کنید.

در ادامه قصد داریم تا نکات نوشتن رزومه حرفه‌ای را با شما در میان بگذاریم که بتوانید از آنها به بهترین شکل استفاده کنید.

انتظارات خود را مدیریت کنید

مانند هر کار دیگری، شما از قبل باید انتظارات خود را مشخص کنید. بالاخره بازار کار بسیار بازار رقابتی است. شما با کسانی در این بازار رقابت می‌کنید که سابقه کار قبلی و حتی گاهی مدارک تحصیلی بهتر نسبت به شما دارند. این به معنای دلسرد کردن شما نیست، بلکه فقط یک واقعیت است.

در مجموع، این موارد می‌تواند کفه ترازو رو به سمت شما یا رقبای شما در بازار کار سنگین‌تر کند. اما رقابت چیز خوبی است. این باید شما را وادار کند که بیشتر تلاش کنید و به دنبال راه‌هایی برای بهبود رزومه و مهارت‌های قابل عرضه خود باشید. در واقع، وقتی نوبت به نوشتن رزومه و برنامه شغلی می‌رسد، بهتر است به آن به این شکل فکر کنید که قرار است بهترین کار را انجام دهید و در واقع تابلویی از آنچه تا به امروز انجام دادید، تهیه کنید. طبق آنچه همه در تعریف رزومه و پاسخ سؤال رزومه چیست می‌دانند، رزومه شما باید به بالاترین شکل ممکن، روان باشد. به آن به عنوان یک سند زنده نگاه کنید که با هر برنامه و تجربه کاری تغییر می‌کند.

بنابراین، حتی اگر در ابتدا روند ناامید کننده به نظر می‌رسد، شما بهترین خود را روی آن اجرا کنید و بدانید که این رزومه شما با گذشت زمان بهتر می‌شود.

تجربیات خود را مرور کنید

فارغ التحصیلان تازه وارد و کسانی که اولین رزومه خود را می‌نویسند اغلب نگران هستند که تجربیات آنها به اندازه کافی قابل توجه نباشد. حقیقت این است که، وقتی صحبت از جذب نیرو و استخدام افراد مناسب می‌شود، کمتر به "آنچه" شما انجام داده‌اید و بیشتر در مورد "چگونگی" آن صحبت می‌شود که می‌تواند شما را نسبت به دیگران متمایز کند.

به عنوان مثال، اگر برای کار به عنوان کارشناس منابع انسانی درخواست می‌کنید، ممکن است بخواهید روی کارهای نیمه وقت خود که به این شغل نیز نزدیک است تمرکز کنید. آنچه شما باید انجام دهید این است که مسئولیت‌های مربوط به شغل یک کارشناس منابع انسانی را در رزومه خود بیاورید.

هنگام مرور تجربیات خود، سراغ آن مواردی بروید که با موقعیت شغلی که برای آن درخواست می‌دهید مرتبط است.

از آگهی شغلی به عنوان یک راهنما استفاده کنید

بهترین راه برای اطمینان از اینکه رزومه شما مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که متناسب با شرح کار آن را بنویسید.

بسیاری از استخدام کنندگان از سیستم ردیابی متقاضی (ATS) استفاده می‌کنند. این یک برنامه نرم افزاری است که رزومه شما را برای یافتن کلمات کلیدی متناسب با آگهی شغلی اسکن می‌کند. اگر رزومه شما شامل تعداد زیادی از این کلمات کلیدی باشد، در این مرحله نمره قبولی را دریافت می‌کنید و به مرحله بعدی فرایند استخدام می‌روید.

بنابراین، هنگام خواندن آگهی شغلی، موارد زیر را یادداشت کنید:

  • کلمات کلیدی مورد استفاده برای هارد اسکیل‌ها - مهارتهای لازم برای انجام شرح وظایف.
  • کلمات کلیدی مورد استفاده برای سافت اسکیل‌ها – ویژگی‌ها یا مهارت‌های شخصیتی که استخدام کنندگان در یک نامزد جستجو می‌کنند.

کلماتی که آنها برای توصیف نامزد ایده آل خود استفاده کرده‌اند باید پایه‌ای برای نوشتن رزومه شما باشد. هرچه بتوانید رزومه خود را با آگهی استخدام تطبیق دهید، به احتمال زیاد رزومه شما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رزومه خود را در یک صفحه خلاصه کنید

مطالعات نشان می‌دهد که به طور متوسط، هر فرد استخدام کننده‌ای فقط 10 ثانیه وقت خود را صرف مرور یک رزومه می‌کند. هر چه رزومه شما بیشتر باشد، احتمال اینکه آنها برای مرور مجدد آن وقت بگذارند کمتر است. با خلاصه کردن رزومه از شر تمام موارد اضافه آن خلاص شوید و آن را مفید و مختصر نگه می‌دارید.

به رزومه خود شکلی حرفه‌ای دهید

همان‌طور که اشاره کردیم، استخدام کنندگان معمولاً باید همزمان صدها رزومه را مرور کنند. به هیچ عنوان نباید خواندن آن را برای کارشناسان استخدام سخت کنید.

با انجام کارهای زیر خواندن رزومه خود را به کاری آسان تبدیل کنید:

  • سراغ فونت‌های متداول و آسان برای خواندن بروید.
  • اندازه فونت خود را بین 12 تا 14 نگه دارید.
  • فاصله مناسب بین پاراگراف‌ها و بخش‌ها را حفظ کنید.
  • هنگام بیان تجربه کاری، آموزش‌ها و مهارت‌ها، خیلی آن را طولانی نکنید.
  • حاشیه رزومه از دو بر صفحه باید 1 سانتی‌متر باشد.
  • قالب نوشتن باید تراز و همچنین تمیز باشد.

همیشه به یاد داشته باشید که رزومه خود را برای استخدام کنندگان می‌نویسید و به یاد داشته باشید که با نوشتن یک رزومه کاملا منظم و با ظاهری حرفه‌ای تقریبا نیمی از راه استخدام را طی کرده‌اید.

رزومه خود را با یک توضیح کوتاه شروع کنید

برخلاف تصور عمومی، استخدام کنندگان فقط به کاری که می‌توانید انجام دهید، علاقه‌مند نیستند. در حقیقت، استخدام کنندگان معمولاً در مورد اینکه شما به عنوان یک شخص (و یک همکار بالقوه) چه کسی هستید کنجکاو هستند. آیا شما با فرهنگ سازمانی شرکت همخوانی دارید؟ آیا شخصیت و نگرش شما برای تیم خوب است؟ شما می‌توانید با شروع و با یک مقدمه کوتاه که خلاصه اهداف شغلی شما را بیان می‌کند، به پاسخ دادن به این سوالات کمک کنید.

اگر به طرز قانع کننده‌ای این خلاصه را نوشته باشید، استخدام کنندگان می‌توانند به نگاهی اجمالی از شخصیت شما برسند و در واقع به هدف خود در شناخت شما دست پیدا کنند.

از قالب رزومه کاربردی استفاده کنید

قالب‌های رزومه کاربردی و مناسب به خوبی مهارت‌ها و توانایی‌های شما را در طول تجربه کاری برجسته می‌کنند. قالب‌های مناسب موارد زیر را دارند:

  • سرتیتر
  • بخش نوشتن خلاصه
  • بخش اشاره به توانایی‌ها و مهارت‌ها
  • بخش نگارش تجربه کاری
  • بخش اشاره به تحصیلات
  • اهداف کاری

یادتان باشد مهارت‌ها و توانایی‌های مربوط به آگهی شغلی را برجسته کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید برای شغل بازاریابی دیجیتال اقدام کنید، باید مهارت‌های زیر را در مرکز توجه قرار دهید:

  • سئو و بازاریابی موتورهای جستجو
  • وبلاگ نویسی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی وب‌سایت
  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

همچنین بهتر است که هرگونه آموزش و گواهینامه مربوطه را در آن بگنجانید.

مخاطبان خود را بشناسید

رزومه چیزی فراتر از یک سند است که خلاصه تجربیات و دستاوردهای شما باشد. این یک ابزار بازاریابی است که برای عرضه توانایی‌ها و پتانسیل‌های شما طراحی شده است.

به عنوان یک ابزار بازاریابی، باید مطمئن شوید که پیام آن برای گیرنده هدف، شرکت و استخدام کننده آن، کاملا واضح است. رزومه شما باید نیازهای آنها را برطرف کند و باید بیانگر این باشد که چگونه می‌توانید به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کنید.

بنابراین ، قبل از هر کاری:

  • درباره شرکت مورد نظر، از جمله تاریخچه، محصولات، خدمات، فرهنگ شرکت و تحولات اخیر آن تحقیق کنید.
  • در مورد نیازهای خاص شغل مورد نظر به خوبی تحقیق کنید.

وقتی به اطلاعات کافی دست پیدا کردید، سراغ رزومه و لیست کلمات کلیدی خود بروید و هدف شما تأکید بر مهارت‌ها و توانایی‌هایی باشد که بیشترین هماهنگی را با فرهنگ شرکت و شغل مورد نظر دارند.

دستاوردهای خود را به صورت کَمی بیان کنید

فقط بیان دستاوردهای شما کافی نیست. شما باید به دنبال ارائه آنها با اعداد و ارقام باشید. این اعداد و ارقام ادعای شما را برای استخدام کنندگان بسیار به یاد ماندنی‌تر و قابل قبول‌تر می‌کند و به موفقیت رزومه شما بیشتر کمک می‌کند.

به عنوان مثال، اگر تجربه جمع آوری کمک مالی و بهبود شبکه‌های اجتماعی را داشتید، برای برجسته کردن این کار خود از اعداد استفاده کنید:

  • اقدام به جمع آوری کمک مالی نزدیک به بیست میلیون تومان
  • افزایش 5٪ میزان اینگیجمنت توییتر شرکت

از کلمات اکشن و قدرتمند استفاده کنید

استخدام کنندگان ترجیح می‌دهند رزومه‌هایی را مرور کنند که در آنها عمل و اکشن بیشتری مشاهده می‌شود. با استفاده از کلمات درست و قدرتمند، می‌توانید استخدام کننده را مجبور به خواندن ادامه مطلب کنید (و او را برای مصاحبه با خود ترغیب کنید). بهترین کلمات اکشنی و قدرتمند کلماتی هستند که مختصر، واضح و مستقیم باشند.

در اینجا چند نمونه از این مدل کلمات آورده شده است:

  • به دست آوردن
  • بهبود و ارتقا دادن
  • حل کردن مشکل
  • اداره کردن
  • ایجاد کردن
  • تولید کردن
  • تعمیرات اساسی
  • اجرا کردن
  • ساده سازی
  • آغاز کردن
  • سازمان یافته
  • معرفی کردن
  • شناخته شده
  • راه اندازی کردن
  • افزایش دادن

شما در حال حاضر می‌توانید از نکات مهم در نوشتن رزومه خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید، نوشتن رزومه یک مهارت آموختنی است. با پشتکار و حوصله، سرانجام به شغل مورد نظر خود خواهید رسید.

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر