گمانه زنی ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

حادثه روز یکشنبه نطنز با واکنش های زیادی روبرو شده است و گمانه زنی های مختلفی نیز پیرامون علل وقوع این حادثه از سوی مقامات و ناظران داخلی و خارجی مطرح شده است

 

گمانه زنی ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

بین الملل تابناک: حادثه روز یکشنبه نطنز با واکنش های زیادی روبرو شده است و گمانه زنی های مختلفی نیز پیرامون علل وقوع این حادثه از سوی مقامات و ناظران داخلی و خارجی مطرح شده است.

درپی اعلام وقوع «حادثه‌» در شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران، چند رسانه خبری اسرائیلی، عامل قطع برق در تأسیسات نطنز را حمله سایبری دانستند و این احتمال را مطرح کردند که اسرائیل پشت این حمله بوده است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، 22 فروردین‌ماه، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد همان روز خبر داد و گفت که این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است».

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز یکشنبه نوشت: «براساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد عامل آنچه حادثه خوانده شده، حمله سایبری باشد که احتمالاً اسرائیل انجام داده است. براساس گزارش‌های خارجی، نطنز پیش از این هم هدف حمله‌های سایبری اسرائیل قرار گرفته است. در سال 2001 حمله به این تأسیسات با ویروس استاکس‌نت، در عملیات مشترک با ایالات متحده، بیش از یک‌هزار سانتریقیوژ را نابود کرد.»

کان 11 (Kan 11)، شبکه تلویزیونی دولتی اسرائیل نیز با اشاره به مسئولیت اسرائیل در حمله یک دهه پیش با استاکس‌نت به همین تأسیسات، اعلام کرد که احتمالا اسرائیل پشت حمله سایبری اخیر است.

شبکه تلویزیونی «کانال 12» اسرائیل نیز اعلام کرده است که براساس ارزیابی «کارشناسان» حمله سایبری موجب قطع برق در تمامی بخش‌های این تأسیسات شده است.

آلون بن دیوید ژورنالیست امنیتی صهیونیست نیز مدعی شد: حمله سایبری در نطنز بوسیله ماده منفجره دفن شده بوده است نه حمله سایبری.

به ادعای این روزنامه نگاری صهیونیستی امکان غنی سازی در این مجتمع برای مدت متوقف می شود.

هیچ‌یک از این گزارش‌ها به جزئیات بیشتر آن‌چه که رخ داده، نپرداخته‌اند و منبعی نیز برای خبر خود ذکر نکرده‌اند، اما آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره کرده است، رسانه‌های جریان اصلی خبری در اسرائیل، رابطه نزدیکی با سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور دارند.

اقدام علیه مرکز نطنز نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های ایران است

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه 22 فروردین ماه در واکنش به حادثه امروز در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه است.

صالحی افزود: در روز ملی فناوری هسته ای آخرین دستاوردهای دانشمندان جوان و پرتلاش کشور به نمایش گذاشته شد و همزمان نیز چشم انداز رفع تحریم ها کاملاً آشکار شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته ای حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برای ناکام گذاشتن اهداف آمران این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته ای از یک سو و گسترش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

درخواست محسن رضایی برای سالم سازی امنیتی

محسن رضایی در توئیتی نوشت:

«‌آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، آن هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار. کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد.»

گمانه زنی ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان