آنچه باید درباره قرص کلسیم و مزیت های آن بدانیم

وجود کلسیم برای سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها لازم و ضروری است. افرادی که دچار کمبود کلسیم هستند باید مکمل های کلسیم را مصرف نمایند. در این مقاله با فواید و کاربرد های قرص کلسیم آشنا خواهید شد.

آنچه باید درباره قرص کلسیم و مزیت های آن بدانیم

عموما همه افراد با کلسیم، آشنا هستند و می دانند که کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و باید از مکمل های کلسیمی استفاده نمایند. کلسیم، به مقدار فراوانی در شیر وجود دارد. فراوان ترین مینرال موجود در بدن کلسیم است و حدود یک کیلوگرم از بدن ما را فرا گرفته است، البته این نکته را بدانید که این میزان در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت فرق دارد. بیشترین میزان کلسیم در دندان ها و کلسیم جای دارد به طوری که میزان 1% آن در بقیه نقاط بدن وجود دارد که همین یک درصد نیز مزیت های فراوانی از جمله انقباض همه ی ماهیچه های بدن را بر عهده دارد. از این رو در اینجا با قرص کلسیم آشنا خواهید شد.

عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می شود ویتامین D است، به همین دلیل قرصهای کلسیم را با ویتامین D تهیه می کنند. افرادی که دچار کمبود کلسیم هستند باید قرصهای مکمل کلسیم را مصرف نمایند. زیرا کمبود آن در بدن موجب عوارض خیلی خطرناک می شود. کمبود کلسیم در کودکان موجب ایجاد راشیتیسم، در بزرگسالان استئوپروز و در میانسالان منجر به استئومالاسی می شود.

قرص کلسیم

بررسی مزیت ها و کاربردهای قرص کلسیم

بهترین و غنی ترین منبع کلسیم لبنیات هستند و کلسیم موجود در آن ها به راحتی جذب بدن می شود. هر لیوان شیر 300 میلی گرم کلسیم دارد که این میزان یک سوم نیاز روزانه ما به کلسیم را تامین می کند. بستنی، پنیر و ماست چون از فراورده های شیر هستند نیز دارای میزان قابل توجهی کلسیم می باشند. همچنین ماهی نیز منبع خوبی از کلسیم است.

سبزیجات سبز رنگ نیز میزان فراوانی کلسیم را در خود دارند. در برخی افراد کمبود کلسیم شدید است که موجب عوارضی در بدن آن ها شده است، از این رو این افراد با مراجعه به پزشک مکمل های کلسیم را باید مصرف نمایند.

موارد مصرف

قرصهای کلسیم، یک فراورده کلسیمی است که برای سلامت و استحکام دندان ها و استخوان ها، عملکرد طبیعی قلب، سیستم انعقاد خون و انقباض عضلات ضروری است. مصرف این قرص، برای افراد زیر تجویز می شود تا با مصرف آن بتوانند مقدار لازم کلسیم بدن خود را تامین نمایند.

  • بیماران مبتلا به پوکی استخوان
  • افراد مبتلا به نرمی استخوان (راشیتیسم)
  • کم کاری غده پاراتیرویید
  • تتانوس
  • افرادی که از طریق رژیم غذایی کلسیم کافی را دریافت نکرده اند.
  • افرادی که به اندازه کافی در معرض تابش نور خورشید نیستند.
  • خانم های باردار و شیرده
  • نوجوانان به خصوص دختران
  • سالمندان
  • بیمارانی که به مدت طولانی تحت درمان با دارو های ضد تشنج بوده اند.
  • خانم ها در دوران قبل و بعد از یائسگی
  • کورنیکواستروییدها

کلسیم

مقدار و نحوه مصرف قرص های کلسیم

مصرف این قرص در بالغین میزان یک عدد در روز است مگر آنکه پزشک مربوطه دستور میزان مصرف دیگری را داده باشد. در خانم های باردار و کودکان فقط با تجویز و مقدار توصیه شده پزشک باید مصرف شود.

هشدارها و احتیاط

این قرصها در هنگام ابتلا به فیبریلاسیون قلبی و افزایش فشار خون نباید مصرف شود. در خانم های باردار و شیر ده قبل از مصرف این قرصها باید به پزشک مراجعه شود. در هنگام مصرف غذاهای حاوی فیبر، مکمل ها و قرصهای کلسیم، را با فاصله یک تا دو ساعت بعد مصرف نمایید.

اگر در هنگام تجویز این دارو، داروی دیگری را مصرف می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. در صورت سابقه مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی، اختلال غده پاراتیروئید، افزایش میزان کلسیم خون یا ادار، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی پزشک را مطلع نمایید.

شرایط نگهداری

قرصهای حاوی کلسیم را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و دور از رطوبت و نور نگهداری نمایید.

مکمل کلسیم

نکات و توصیه های مهم در رابطه با کلسیم

* مصرف کلسیم موجود در مواد غذایی و گنجاندن این مواد حاوی کلسیم در رژیم های غذایی و همزمان با آن انجام ورزش های مناسب به ویژه در سی و پنج سال اول زندگی می تواند به تولید استخوان های مستحکم و تقویت آن ها بسیار کمک نماید.

* ویتامین D به عنوان ویتامین نور خورشید یاد می شود زیرا با قرار گرفتن در معرض آفتاب، پوست تولید ویتامین D می کند. این ویتامین از برداشت کلسیم از استخوان ها ممانعت می کند. بنابراین با حضور 15 الی 30 دقیقه ای در معرض نور خورشید، نیاز روزانه بدن به این ویتامین تامین می گردد.

* به منظور پیشگیری از تداخل دارویی در صورت مصرف داروها و مکمل های دارویی که حاوی سلولز سدیم فسفات، گالیم نیترات، فرااورده های حاوی کلسیم، تتراسایکلین، فنی توئین، اتیدرونات و منزیم سولفات هستند تنها با تجویز پزشک این قرصها را مصرف نمایید.

توصیه های دارویی قرصهای کلسیم

* افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، هیپرکلسیمی، بیماری های قلبی، کلسیم زیاد در ادرار، تیروتئید کم کار یا پرکار، اسهال، سنگ کلیه و سارکوئیدوز بیماریهای کلیوی برای مصرف این دارو پزشک را در جریان بگذارند.

* از مصرف این دارو یکی دو ساعت بعد از مصرف دیگر داروهای خوراکی اجتناب نمایید.

* قرصهای کلسیم را باید همراه با یک لیوان کامل آب و یا آب میوه استفاده نمایید.

* زمان مناسب برای مصرف این قرص یک الی یک و نیم ساعت بعد از مصرف غذا می باشد. البته ممکن است دکتر برای شرایط و وضعیت بیمار توصیه و دستور دیگری را تجویز کند.

* چنانچه مصرف یک نوبت دارو فراموش گردد، به محض یادآوری باید مقدار دوز مرفی دارو در هر نوبت مصرف گردد و بعد از ان مطابق با روال قبل مصرف گردد.

* چنانچه مواد غذایی فیبر دار و یا غلات را مصرف می نمایید قرصهای کلسیم و همچنین ویتامین D را باید یکی دو ساعت بعد از مصرف این مواد استفاده نمایید.

قرصهای حاوی کلسیم

افراد مبتلا به کمبود کلسیم اگر روزانه میزان بیشتر از 2500 میلی گرم عناصر کلسیم ( قرص، مکمل ها، مواد غذایی) مصرف نمایند، موجب عوارضی در بدن آن ها می شود. در این مقاله با اطلاعات و کاربردهای قرصهای کلسیم آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در زمینه کاربرد ها و نکات انواع داروها به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان