ایران توقف غنی سازی در نطنز را رد کرد

پاسخ صالحی به ادعای نیویورک تایمز

با وجود اینکه برخی رسانه‌های خارجی مدعی توقف غنی‌سازی در نطنز شده بودند، رییس سازمان انرژی اتمی این موضوع را رد کردند.


فرارو- با وجود اینکه برخی رسانه‌های خارجی مدعی توقف غنی‌سازی در نطنز شده بودند، رییس سازمان انرژی اتمی این موضوع را رد کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی مدعی شده بود که حادثه نطنز یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به کلی از کار انداخته است. ارزیابی این مقامات حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم 9 ماه زمان لازم دارد.

علی اکبر صالحی در پاسخ به این ادعا امروز گفته است: «دشمن دلش می خواهد که یأس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد ولی خب کور خوانده است، آنها الان در گزارش هایی که می‌دهند می گویند، ما فعالیت های هسته ای در نطنز را 9 ماه عقب انداخته ایم که من تأکید می کنم ظرف چند روز آینده ان شاء الله بخش قابل توجهی از آن خرابکاری هایی که دشمن انجام داده بود جبران خواهد شد.»

صالحی تاکید کرد همین الان غنی سازی در نطنز با قوت جلو می رود و غنی سازی متوقف نشده است، بخشی از ماشین ها از مدار خارج شدند و باید بازنگری بشود و ماشین ها جایگزین شوند.

او درباره ریشه های حادثه و عوامل آن گفت: «سیستم های امنیتی ما رسیده اند به ریشه یابی این اتفاق اخیر و و سرنخ ها مشخص شده است و در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.»

صالحی گفت: «هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر خواهد بود، ما جبران این اتفاق را 50 درصد بیشتر خواهیم کرد تا دشمن بداند که ما هم راه مقابله داریم و راه مقابله ما راه شرافتمندانه، علمی و کوشش و تلاش است و راه آنها راه خبیثانه است.»

حادثه در نظنز بامداد روز یکشنبه رخ داده است. براساس گفته مقامات سازمان انرژی اتمی این حادثه پس از خرابکاری در سیستم برق تاسیسات مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز رخ داده است.

جزییات زیادی از ابعاد حادثه در دست نیست. رسانه‌های خارجی مدعی اند این اتفاق "بسیار بزرگ" بوده و ناشی از حمله سایبری اسرائیل بوده است. بحث حمله سایبری از سوی مقامات ایرانی تائید نشده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفته است: «اگر در این ماجرا هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود، باید اعلام کنم که برعکس است. تمامی سانتریفیوژ‌هایی که از مدار خارج شدند، از نوع IR 1 بوده‌اند و با نوع پیشرفته سانتریفیوژ‌ها جایگزین خواهند شد.»

امروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در کمیسیون امنتی ملی مجلس حاضر شده و درباره حادثه نطنز توضیحاتی داده است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره حرف های وزیر خارجه گفت: "آقای ظریف درباره حادثه ای که در نطنز رخ داده این را گفت که ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی است اما ارزیابی های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته ای رخ داده که از این جهت می توانسته آسیب زننده باشد. هر چند که هیچ نشت موادی رخ نداده اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته ای نطنز سعی کردند برنامه هسته ای و روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند."

عمویی افزود: «به گفته آقای ظریف واکنش ایران این خواهد بود که اولا غنی سازی به هیچ وجه متوقف نمی شود. ما تلاش می کنیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم آن هم با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول.»

همزمان نور نیوز رسانه نزدیک شورای عالی امنیت ملی به نقل از مقامات وزارت اطلاعات از شناسایی عامل حادثه خبر داده است.

بنا به گفته این مقام امنیتی "هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است."

او افزود: «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان