رسول جزینی: داورها روی طلا گرفتن ما حساس شدند!

تیم کشتی فرنگی ایران در حالی با ۹ مدال بربام آسیا ایستاد که اگر داوران اجازه می دادند، ملی پوشان تعداد مدال های طلای خود را افزایش می دادند.

رسول جزینی: داورها روی طلا گرفتن ما حساس شدند!

مازیار فیروزی: کسب 4 مدال طلا،2 نقره و 3 برنز حاصل تلاش کشتی گیران فرنگی ایران در آلماتی قزاقزستان بود که سبب شد تیم ایران قهرمان شود. تیم خوب و یکدست که البته می توانست در مسابقات قهرمانی آسیا بیشتر از این هم مدال درو کند اما اجازه نداند؛ یعنی از یک جایی به بعد ترمز ملی پوشان را کشیدند تا تیم ایران بیشتر از این طلا نگیرد. نقش پررنگ داوران در این رقابت ها که به قول رسول جزینی(مربی تیم ملی) همسو با سیاست های فدراسیون جهانی برای پخش مدال ها است باعث شد تا ایران نتواند بیشتر از این مدال بگیرد. با این حال و با همه کارشکنی ها فرنگی کاران ایرانی توانستند با مجموع 194 امتیاز بر بام آسیا بایستند.

این عنوان در حالی نصیب کشتی ایران شد که چهارملی پوش بدون تجربه حضور در قهرمانی آسیا راهی قزاقستان شدند و توانستند دست پر به ایران بازگردند. البته این رقابت ها تحت تاثیر رقابت ها گزینشی المپیک روزهای گذشته بود و بیشتر تیم ها تلاش کردند ترکیب اصلی خود را برای انتخابی اعزام کنند.

پژمان پشتام، ناصر علیزاده، مهدی بالی و علی اکبر یوسفی مدال طلا، مهدی محسن نژاد و میثم دلخانی مدال نقره و پویا دادمرز، حسین اسدی و امین کاویانی نژاد مدال برنز کسب کردند. رسول جزینی مربی تیم ملی کشتی فرنگی دراین باره گفت: از عملکرد تمام بچه ها راضی هستیم چون همان طور که اشاره کردید در 55،87،97 و 130 کیلوگرم  و در 55 کیلوگرم با همین کشتی گیران به مدال رسیدیم و این ارزش کار آن ها را چندبرابر می کند. خیلی خوشحال هستیم که توانستیم دل مردم را شاد کنیم و این بزرگترین نتیجه این مسابقات برای ما بود. تک تک کشتی گیران زحمت کشیدند و بابت این عملکرد از آن ها تشکر می کنم.

داورها روی طلا گرفتن ما حساس شدند!

در وزن 60 کیلوگرم مهدی محسن نژاد در دور اول  8 بر صفر کاتوبک عبدیکریم از قرقیزستان را شکست داد و در دور بعد الله یاروف از ترکمنستان را با همین نتیجه از پیش رو برداشت. او در نیمه نهایی آیاتا سوزوکی از ژاپن را 9 بر یک برد و فینالیست شد. محسن نژاد در فینال به مصاف آدیوس سلطانگالی از کشور میزبان رفت و 8 بر 4 باخت و نایب قهرمان شد.

جزینی درباره عملکرد محسن نژاد و دیگر نفراتی که از کسب طلا بازماندند گفت: به نظرم در 60 کیلوگرم هم خوب ظاهر شدیم هرچند که نتیجه برای خود کشتی گیر دلخواه نبود. مهدی محسن نژاد در فینال به نماینده قزاقستان باخت و نقره گرفت. در 63 کیلوگرم ما میثم دلخانی را داشتیم که انصافا خوب کشتی گرفت. میثم قرعه سختی را داشت و نقره گرفت. در 67 کیلوگرم نظر من این است که با یک اشتباه مدال خوشرنگ از چنگ مان پرید.حق حسین اسدی بیشتر از مدال برنز بود.

در وزن 72 کیلوگرم کاویانی نژاد در دور اول استراحت کرد و دور دوم را با پیروزی برابر رقیبی از میزبان پشت سرگذاشت. او با شکست برابر تساریف قرقیز به دیدار رده بندی رفت  و حریف ازبک را برد و به برنز رسید.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی درخصوص عدم صعود این کشتی گیر به فینال گفت: در 72 کیلوگرم امین کاویان نژاد حاضر بود. او با وجود همه شایستگی هایی که داشت متاسفانه مریض شد و آن توان بدنی همیشگی را نداشت.اگر نه می توانست مدالی بهتر از برنز کسب کند.

ملی پوشان ایران توانایی کسب مدال های خوش رنگ تر را هم داشتند اما به اعتقاد کادر فنی و کشتی گیران عملکرد داوران در ناکامی کسب طلاهای بیشتر تاثیرگذار بود.

جزینی درباره اینکه آیا این ادعا درست است و به نظر او هم حق کشتی گیران در قزاقستان خورده شد گفت: در 77کیلوگرم پژمان پشتام قرعه اش بد نبود. او همه مدعیان در وزن خودش را برد و با قاطعیت طلا گرفت اما احساس می کنم یک کمی چرخش داوران به سمت کشورهای آسیای میانه مدال های خوشرنگ خیلی از بچه های ما را گرفت.ما در 87 ناصرعلیزاده و در 130 کیلوگرم هم اکبر یوسفی را داشتیم که آنها به مدال طلا رسیدند.در نهایت با همت و غیرت شیربچه های ایران و تلاش کادر فنی توانستیم بر بام آسیا بایستیم و برای لحظاتی کوتاه دل این مردم را شاد کنیم.مبارک مردم باشد و این پیروزی و این موفقیت تقدیم به همه آن ها.

او با بیان اینکه اتفاقات منفی داوری تنها در برخی اوزان بود، تصریح کرد: در مجموع که بخواهیم حساب کنیم داوری ها خوب بود اما در بعضی از مسابقات به دور از انصاف بود.من فکر می کنم سیاست های کلی در فدراسیون جهانی این است که می خواهند مدال ها پخش شود.می خواهند در کشورهای مختلف پایگاه داشته باشند.البته روزهای اول این حساسیت ها نبود اما وقتی دیدند بچه ها ما از 5 تا طلا سه تای آن را از آن خود کردند حساسیت ها به وجود آمد و ممانعت کردند که بچه های ما بیشتر از این مدال طلا نگیرند.

داورها روی طلا گرفتن ما حساس شدند!

در وزن 87 کیلوگرم که ایران هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده است، ناصر علیزاده بعد از استراحت دور اول نورسلطان تورسینوف که سابقه قهرمانی آسیا را داشت  3 بر یک برنده شد. او در نیمه نهایی  10 بر 4 رستم آساکولوف دارنده مدال نقره و برنز جهان از ازبکستان را شکست داد و فینالیست شد. علیزاده در مبارزه نهایی 3 بر یک مقابل آتابک عزیزبیکوف از قرقیزستان به برتری رسید و قهرمان شد.

علیزاده، فرنگی کار 22 ساله مازندرانی در نخستین حضور خود در رقابت های خارجی، عازم مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شده بود و عملکرد خوبی داشت. با درخشش او در این رقابت ها، بنا در تصمیم گرفت ناصر علیزاده را برای کسب تنها سهمیه باقیمانده المپیک راهی رقابت های گزینشی جهانی المپیک در بلغارستان اعزام کند.

حسین نوری فرنگی کار ایران و دارنده مدال برنز جهان در رقابت های گزینشی المپیک در حالی که فاصله زیادی تا کسب سهمیه نداشت اما در ثانیه های پایانی شکست خورد و حالا کار در این وزن دشوار شده است.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران تمرینات آماده سازی خود را برای ادامه حضور در مسابقات گزینشی جهان در بلغارستان و دیگر رقابت ها و مهم تر از همه المپیک 2020 توکیو از اول اردیبهشت آغاز می کند.

بیشتر بخوانید: کشتی فرنگی قهرمانی آسیا/ایران با 9 مدال رنگارنگ قهرمان شد

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان