نبض بازار

بازار ملک در مناطق مرکزی پایتخت

بازار خرید و فروش مسکن در مناطق مرکزی پایتخت به عنوان محلات و مناطق پرتقاضا مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت بازار خرید و فروش ملک در مناطق مرکزی و مشخصا ۹ و ۱۰ از رکود شدید معاملاتی حکایت دارد، موضوعی که تقریبا در بسیاری از مناطق شهر تهران صادق است.

 

بخشی از تقاضای خرید مسکن مربوط به مناطق 9 و 10 شهر تهران است که این تقاضا به واسطه مرکزیتی که این دو منطقه به لحاظ جغرافیایی دارند، وجود دارد.

به استناد آمار رسمی، سهم معاملات و خرید و فروش مسکن در منطقه 10 شهر تهران بیش از منطقه 9 است به طوری‌که بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اسفندماه، حدود 9 درصد از معاملات مربوط به منطقه 10 و سهم معاملات منطقه 9 کمتر از این میزان است.

با این حال به اعتقاد برخی واسطه‌های ملکی فعال در این دو منطقه شهری، در حال حاضر در این دو منطقه رکود شدید معاملاتی حاکم است. در عین حال نتیجه تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» نیز نشان می‌دهد تعداد فروشندگان بیش از تعداد خریداران است. به تعبیری تمایل فروشندگان برای فروش، بیش از تمایل خریداران برای خرید ملک است.

فعالان خرید و فروش ملک در این دو منطقه معتقدند در حال حاضر بیشتر متقاضیان فروش ملک واسطه‌ها هستند و فروشنده واقعی و خریداران مصرفی کمتر وارد بازار می‌شوند.

آنها بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری خردادماه و همچنین مذاکرات جدید ایران در حوزه برجام دو عامل مهم بازدارنده برای ورود خریداران مصرفی و فروشندگان در بازار معاملات مسکن هستند.

با این حال بررسی برخی از فایل‌های عرضه شده در بازار این دو منطقه حکایت از آن دارد که به دلیل رکود معاملاتی، قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان نیز روند کاهشی داشته است.

همچنین فعالان خرید و فروش ملک در مناطق 9 و 10 با پیش‌بینی تداوم روند کاهشی قیمت مسکن طی ماه‌های آینده، بر این باورند که بازار مسکن در حال حاضر با حباب قیمتی قابل توجه مواجه است و به نظر می‌رسد در صورت کاهش انتظارات تورمی، قیمت ملک نیز افت زیادی داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان