معرفی انواع قرص چاق کننده و ویژگی های مثبت و منفی هر کدام

بسیاری از قرص ها با موارد کاربردی درمانی دارای خاصیت چاق کنندگی هستند. به همین خاطر از آن ها را در انواع قرص چاق کننده دسته بندی می کنند. در ادامه مطلب مجموعه ای از این قرص ها را به شما معرفی می کنیم.

معرفی انواع قرص چاق کننده و ویژگی های مثبت و منفی هر کدام

بعضی از قرص ها برای مشکلات دیگری تجویز می شوند اما اثرات دیگری نیز دارند. به عنوان مثال بسیاری از داروهایی که برای افسردگی، دیابت، فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند، نوعی  اثرات چاق کنندگی به حساب می آیند. در ادامه با برخی قرص های چاق کننده آشنا می شوید.

داروهایی مهار کننده بازجذب سروتونین سبب افزایش وزن نمی شوند. زیرا اغلب داروهای ضدافسردگی سروتونین را افزایش می دهند، به گونه ای که شما با خوردن آن ها احساس سیری می کنید. بنابراین چاق کننده به حساب نمی آیند.

پاکسیل نیز از داروهای کنترل اضطراب است اما به عنوان قرص چاق کننده شناخته می شود. چون در طی مصرف وزن را افزایش می دهد. در این صورت باید دارو را قطع کنید و داروهایی سروتونین مانند زولفت یا پروزاک را استفاده کنید.

معرفی انواع قرص چاق کننده

رمرون(میرتازایین)

یکی از داروهای ضدافسردگی است که با عملکرد خود نوراپی و سروتونین را افزایش می دهد. این دو ماده نیز در ارتباط مستقیم با کاهش وزن قرار می گیرند. البته این دارو تحت تاثیر عملکرد آنتی هیستامینی موجب افزایش وزن می شود. این افراد برای افراد مسن لاغر گزینه ای مناسبی برای تجویز است.

معرفی قرص چاقی

فلوکستین (prozac یا پروزاک)

فلوکستین سبب کاهش وزن می شود. البته بعضی اوقات سبب چاقی می گردد. یک تحقیق 60 هفته ای بر روی بیمارانی که فلوکستین مصرف می کنند، نشان از کم کردن وزن تا 5 کیلو در شش ماه اول بوده و آن گاه از اواسط دوره دوباره افزایش وزن داشتند. افرادی که برای درمان افسردگی از این دارو استفاده می کنند و به دنبال کم کردن وزن هستند، با مشورت پزشک بهتر است از داروی بوپروپیون(ولبوترین)به عنوان داروی جایگزین فلوکستین استفاده کنند.

فلوکستین و چاقی

دلتازون (پردنیزولون)

کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند دلتازون، موجب افزایش وزن در دراز مدت می شوند و جزء انواع قرص چاق کننده هستند. تحقیقات طولانی مدت در سال 2006 نشان داد که 60 تا 80 درصد مصرف کنندگان دچار افزایش وزن شده اند. افرادی که برای درمان التهاب روده یا آسم از این دارو استفاده می کنند، بیشتر از مصرف گران این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید در معرض خطر ابتلاء به چاقی قرار دارند. رژیم غذایی، ورزش و گاهی اوقات مصرف متفورمین می تواند عوارض احتمالی این دارو را از بین ببرد.

دلتازون

کلرپرومازین(تورازین)

دو داروی تورازین و ملاریل(تیوریدازین) با عملکرد آنتی هیستامین، اشتها را افزایش و باعث بروز چاقی خواهند شد. اثر این دارو نسبت به زیپرکسا و کلوزاریل کم است اما این دارو به دلیل عوارض و تاثیر کم بر اسکیزوفرنی کم تر تجویز می شود.

معرفی قرص چاق کننده

زیپرکسا (اولانزاپین)

داروهای ضدسایکوتیک آتیپیک(Atypical antipsychotics) مانند کلوزاریل(کلوزاپین) یا زیپراکسا می توان جزء دسته قرص های چاقی قرار داد. تحقیق سال 2005 نشان می دهد که 30 درصد از مصرف کنندگان آن، 7 درصد از وزن بدن خود را در طول 18 ماه اضافه کردند. این دارو برای افسردگی دو قطبی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار می گیرد. قرص های معادل آن طبق نظر پزشک می تواند گدون(زیپرازیدون) و ابیلیفای(aripiprazole) باشد. برای کاهش اثر چاقی این دارو می توان از متفورمین در کنار آن استفاده کرد.

زیپرکسا

کلورپروپامید (اینسولاز)، دیابینیز

برخی از داروهای درمانی دیابت نوع 2، وزن را کم می کنند. البته بعضی دیگر وزن را افزایش می دهند. این دارو دارای سولفونیل اوره بوده و عملکرد انسولین را افزایش می دهد. انسولین موجب کاهش قندخون و افزایش اشتها می شود. در این حالت نیز داروهایی مانند بیتا، ژانویا و متفورمین برای کاهش وزن مناسب هستند.

والپوریک

والپوریک اسید(Depakote) برای درمان و بهبود تشنج، اختلال دو قطبی و جلوگیری از میگرن تجویز می گردد. مطالعات سال 2007 بر روی بیماران صرعی نشان می دهد که 24 درصد مردان و 44 درصد از زنان مصرف کننده این دارو، معادل 5 کیلو یا بیشتر وزن اضافه کرده اند.

قرص های افزایش وزن

آمیتریپتیلین (Elavil, Endep, vanatrip)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای(TCAs) مانند آمیتریپتیلین بیشتر از دیگر داروهای ضدافسردگی و میگرن سبب چاقی می گردند. عملکرد آنتی هیستامینی این دارو دلیل چاقی است. این دارو برای درمان افسردگی کمتر تجویز می شود. زیرا استفاده بیش از حد آن ها موجب بروز مشکلات قلبی می شود.

معرفی قرص چاقی

انسولین (Insulin)

موجب چاقی می گردد. نوع خاصی از انسولین ماند لوبمیر با اثر طولانی موجب چاقی کمتر شده و مطالعات نشان می دهد که دریافت کنندگان انسولین در سه سال اول، 5 کیلو وزن اضافه کرده اند و نیم بیشتر این وزن در سه ماه اول مصرف پدید آمد.

داروهای ضدحساسیت (پزودوافدرین و فکسوفنادین)

این داروها نیز با عملکرد آنتی هیستامینی سبب افزایش وزن می گردند. این نوع عملکرد در بیشتر داروهای ضدافسردگی حذف یا تقلیل یافته اما این عملکرد در داروهای ضدآلرژی مهم بوده و قابل حذف نیست. تحقیقات سال 2010 نشان می دهد که مصرف این داروها، شانس چاقی به اندازه 55 درصد افزایش می دهد. ضمن اینکه آنتی هیستامین در فعالیت آنزیمی که باعث تنظیم مصرف غذا در بدن می شود، اختلال ایجاد می کند.

آتنولول (Tenormin)

از داروهای درمان  فشار خون، بتا بلاکر (Beta-blockers) بوده که پر مصرف ترین آن ها ایندرال، متوپرولول و آتنولول می باشد. با مصرف آتنولول، مصرف کنندگان 2.5 کیلو وزن را در ماه های اولیه اضافه می کنند. این داروها سرعت سوخت کالری را کاهش و موجب خستگی می گردند.

آتنولول و چاقی

داروهای پیشگیری از بارداری

مدروکسی پروژسترون استات (DMPA) تنها داروی اثبات شده در افزایش وزن و چاقی است و به عنوان قرص اشتها آور معرفی می گردد.

قرصهای چاق کننده گیاهی

در صورتی که به دنبال روشهای چاقی از طریق قرص هستید، قرص های گیاهی انتخاب مناسب تری هستند که می توانید از طریق داروخانه اقدام به تهیه آن کنید، در زیر به معرفی سه نوع قرص گیاهی برای چاقی می پردازیم :

شیکوریدین

شیکوریدین دینه از انواع بهترین قرصهای چاق کننده می باشند که به صورت کاملا گیاهی بوده و از عصاره ریشه کاسنی، دانه شنبلیله و اسانس رازیانه تهیه می شود.

مصرف این قرص موجب افزایش اشتها شده و در نتیجه آن افزایش وزن اتفاق می افتد، در واقع این قرص با کاهش میزان قند خون، اشتها را افزایش می دهد و منجر به چاق شدن یکنواخت همه اندام های بدن خواهد شد.

معرفی قرص چاق کننده

طریقه مصرف شیکوریدین 3 بار در روز و هر بار به مقدار یک یا دو عدد قرص، نیم ساعت قبل از غذا می باشد، البته مصرف این قرص تنها برای بزرگسالان توصیه شده است.

قرص  مخمر آب جو

این قرص را می توان در برند های متنوعی تهیه کرد و خیلی از افراد بر طبق تجربه ای که دارند آن را به عنوان قرص چاقی معرفی می کنند، حال استفاده از آن برای کمک به رشد مو، سلامت پوست و تقویت ناخن ها نیز بسیار موثر است، ضمن اینکه می تواند به افزایش اشتها و به دنبال آن افزایش وزن کمک نماید، دو نوع از بهترین قرصهای مخمر جو موجود در بازار شامل مخمر آب جو هلث اید و مخمر آب جو لوور ویتارمونیل می باشند که در اینجا از معرفی آنها صرفنظر کرده ایم.

قرص چاقی

قرص چاقی فت فست

فست فتاین یک نوع قرص آمریکایی است که شامل ترکیبات کاملا گیاهی بوده و برای افزایش اشتها و چاقی عرضه می شود. ضمن اینکه این قرص حاوی ویتامین های گروه B و نیز برخی مواد معدنی همچون آهن، منیزیم، مس، سلنیوم، فسفر و … می باشد. حال طبق نظر شرکت سازنده این نوع قرص ها همه افراد بین سنین 14 تا 60 سال می توانند از قرص های چاق کننده قرص فست فت مصرف نمایند.

 قرصهای چاق کننده

از مهمترین مواد تشکیل دهنده این نوع قرص ها، هورمون رشد می باشد، بنابراین بهتر است تنها برای افرادی که کمبود آن را دارند، تجویز شود. مصرف این قرص بر روی اشتها تاثیر مثبت دارد اما در مورد داشتن تاییدیه FDA نظر قطعی وجود نداشته و ابهاماتی در مورد آن وجود دارد.

در این مطلب، مجموعه ای از قرص چاق کننده به شما عزیزان ارائه شد. امیدواریم مطالب گردآوری شده مورد رضایت شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان