علایم جوش مقعدی و نحوه درمان آن

جوش مقعدی از دیگر التهابات پوستی است که برای کودکان و بزرگسالان قابل بروز است. در این مطلب سعی کرده ایم تا با معرفی کامل این بیماری در ادامه روش های خانگی و ساده را هم به شما طرفداران تیم مجله آرگا معرفی کنیم.

علایم جوش مقعدی و نحوه درمان آن

به طور کلی در اطراف مقعد غده های بسیاری زیادی وجود دارد که وظیفه آن ها مراقبت از سلامتی فرد می باشد. لگام این غده ها به سمت معده باز می شود و اگر به هر دلیلی در آن ها انسداد رخ دهد، می تواند مشکلات بسیاری را به مانند جوش مقعدی برای فرد در پی داشته باشد. از مهم ترین نشانه هایی که این بیماری را هشدار می دهد، احساس برآمدگی در نواحی مقعد است.

معرفی بیماری آبسه مقعدی

آشنایی با جوش مقعدی

برخی از افراد این بیماری را با نام آبسه مقعدی نیز می شناسند که در نهایت به ایجاد برآمدگی عفونی در این نواحی منجر می شود. علت بروز این بیماری به بسته شدن دهانه غدد های چربی و یا لگام بستگی دارد که در نهایت به تورم و بروز جوش منجر می شود. این بیماری به شکل عمیق و سطحی رخ می دهد که طبیعی است که نوع عمیق آن خطرناک تر باشد.

در صورت بروز هر یک از انواع این بیماری باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید، چرا که در غیر این صورت می تواند به بافت های اطراف لگن آسیب وارد کند و عوارض دیگری نیز در پی داشته باشد.

  • آبسه مقعدی در کودکان

قابل به ذکر است که این بیماری در کودکان کمتر از 1 سال به طور شایع بروز پیدا می کند و برای جلوگیری از این امر بایستی توجه ویژه ای به نظافت پوشک آن ها به این صورت که در طی زمان های کم پوشک کودک را تعویض نمایید و در حین نیز با دستمال مرطوب به خوبی نواحی لگن کودک را تمز نمایید. در برخی موارد نادر نیز امکان دارد که جوش های اطراف مقعد کودک به علت بروز برخی از بیماری های ضعف سیستم ایمنی بدن و دیابت باشد. گفتنی است که کودکان تحت درمان توسط آنتی بیوتیک ها هم این بیماری را  بیشتر نسبت به دیگر همسالان خود تجربه می کنند.

جوش مقعدی در طی زمان بزرگ و بزرگ تر می شود که پس از آن نشستن و راه رفتن برای کودک به مراتب سخت و دردناک تر می شود. همچنین در برخی از مواقع امکان دارد که دهانه این جوش ها به خوبی خود باز شود و چرک ها از دهانه آن خارج شوند که این امر به کاهش درد کمک بسیاری می کند. اما توجه داشته اشید که خودتان اقدام به انجام این کار نکنید، چرا که امکان دارد به گسترش بیشتر عفونت در نواحی مقعد منجر شود.

  • نشانه های وجود این بیماری

همان طور که گفته شد آبسه مقعدی دارای دو نوع سطحی و عمیق است و در کنار علائم عمومی از نشانه های خاصی نیز برخوردار است که  در ادامه به معرفی علائم آبسه مقعد سطحی پرداخته ایم:

معرفی روش های درمان جوش مقعدی

  1. احساس درد در نواحی مقعد و باسن که به طور معمول ثابت، ضربان دار و شدید شونده در هنگام نشستن می باشد.
  2. بیرون آمدن چرک در اطراف مقعد
  3. ایجاد توده هایی در اطراف باسن
  4. ادرار های دردناک و سخت
  5. بروز التهاب پوستی در نواحی مقعد و باسن که به طور معمول با ورم، قرمزی و ایجاد حساسیت در لمس همراه است.
  6. یبوست

و همچنین علائم جوش مقعدی عمیق از نشانه های گفته شده در زیر برخوردار می باشد:

  1. بروز تب
  2. لرز
  3. خستگی بیش از حد
  4. احساس درد در نواحی پایین شکم
  5. عرق شدید در طی شب
  6. بی قراری
  • علت وجود این بیماری چه می باشد؟

هر دو نوع آبسه از غده های اطراف مقعد قابل گسترش می باشند. در برخی از مواقع علت بروز این بیماری پوست های آلوده اطراف باسن است چرا که غده های موجود به عفونت باکتریایی مبتلا می شوند. قابل به ذکر است که هر دو نوع باکتری های هوازی و غیر هوازی در تشکیل جوش نقش موثری را ایفا می کنند. از باکتری های بی هوازی می توان به ؛

  1. پیتد استروپتوکوکوس
  2. پرووتلا
  3. پورفیروموناس
  4. کلستریدیوم

و باکتری های هوازی به؛

  1. استافیلوکوکوس اورئوس
  2. استرپتوکوک
  3. اشرشیای کلای

اشاره کرد. همچینن غده های پر چرب در نواحی متورم می توانند آلودگی را به دیگر نقاط پوست گسترش دهند. همچنین چیزی در حدود 10 درصد از جوش های مقعدی می توانند به علت شرایط خطر زا ایجاد شوند و همچنین افراد دارای بیماری هایی زمینه ای خاص بیش از دیگر افراد به این دسته از بیماری ها مبتلا می شوند. موارد گفته شده در ادامه مطلب، کسانی هستند که این دسته از بیماری ها را بیش از دیگر افراد تجربه می کنند؛

ارتباط بیماری ایدز و جوش مقعدی

  1. ایدز و مبتلایان عفونت hiv
  2. بیماری کرون
  3. مصرف کنندگان دارو های ضد سیستم ایمنی به مانند استروئید ها
  4. افراد مبتلا به سرطان و یا تحت تاثیر شیمی درمانی
  5. حاملگی
  6. آپاندیست
  7. سل
  8. وارد شدن اجسام خارجی به درون مقعد
  9. مبتلایان بیماری مقاربتی
  10. شقاق مقعد
  11. دیابت
  12. دیورتیکولیت
  13. التهاب باسن
  14. روابط جنسی مقعدی
  15. مسدود کننده راه های مقعد
  • معرفی روش های پیشگیری از ابتلا

بزرگسالان باید در حین روابط جنسی به طور کامل نظافت و بهداشت را رعایت کنند که در این رابطه استفاده از کاندوم توصیه کثیر شده است. و در نوزادان و کودکان نیز باید والدین به طور مرتب پوشک را تعویض نمایند و در این حین نیز باسن کودک را به خوبی تمیز کنند.

  • عوارضی که در صورت عدم درمان برای فرد به وجود می آید

  1. بی اختیاری در دفع ادرار
  2. انتقال عفونت به دیگر نواحی از بدن
  3. بروز فیستول

معرفی علائم جوش مقعدی

آشنایی با روش های درمان

گفتنی است که این بیماری با توجه به شرایط می تواند به دو صورت سر پایی و یا بستری به صورت کامل درمان گردد. به طور کلی جوش مقعدی و سطحی را می توان با عمل جراحی بسیار جزئی و کوچک در بخش هایی از اورژانس با بی حسی های موضعی و برخی مواقع آرام بخش درمان نمود. همچنین افرادی که آبسه های بزرگ و عمیفی بر روی مقعد خود دارند باید هر چه سریع تر در بیمارستان بستری شوند و تحت عمل جراحی و بیهوشی قرار بگیرند.

  • درمان های جزئی و ساده

در ادامه برخی از روش های درمان خانگی را معرفی کرده ایم.

  1. عسل که از روش های موثر برای از بین بردن عفونت به شمار می آید که در این رابطه بایستی مقداری عسل بر روی موضع بمالید.
  2. مصرف میوه هایی به مانند هندوانه، انگور، گلابی و پرتغال
  3. دمنوش برگ گیاهی بارهنگ که سپس باید له شده آن را به روی موضع ببندید.
  4. جوشانده گیاه افسنطین که تاثیر به سزایی در درمان جوش مقعدی قائل است.
  5. 20 گرم بومادران، 10 گرم بابونه، 10 گرم برگ گردو، 10 گرم گل راعی، 10 گرم گزنه و گیاه قاصدک را در 1 لیوان آب جوش ترکیب نمایید و اجازه دهید که در طی 24 ساعت با یک دیگر ترکیب شوند. سپس صبح روز بعد آن را از صافی عبور دهید و میل کنید.
  6. نشستن در وان آب گرم به مدت 30 دقیقه نیز می تواند نشانه ها آزار دهنده این بیماری را تا حدودی کاهش دهد.
  7. آب کلم نیز از ویتامین گلوتامین برخوردار است که در نهایت می تواند عملکر دهای روده را به خوبی ارتقا دهد. چرا که این نوشیدنی سبب نرم شدن مدفوع می شود و در نهایت درمان یبوست خواهد شد.
  8. کمپرس آب گرم نیز از دیگر روش های خانگی و ساده است که می تواند به کمک آن گردش خون ر ا در محیط های ملتهب ایجاد کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان