ریزش مو در نوجوانی تا چه اندازه طبیعی است؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

عوامل زیادی از جمله استرس، بیماری های مختلف و نیز کم توجهی به مراقبت از موها منجر به ریزش مو در نوجوانی می شوند. در این مطلب علل ریزش مو در نوجوانی و ارائه راهکار هایی برای پیشگیری از این وضعیت را مورد بررسی قرار داده ایم.

ریزش مو در نوجوانی تا چه اندازه طبیعی است؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

امروزه ریزش مو در نوجوانی به عنوان یک مشکل جدی مطرح است به طوری که نوجوانان زیادی درگیر مسئله ریزش مو شده اند، در نتیجه این مشکل باعث خجالت آنها در موقعیت های مختلف می شود. دلایل ریزش مو در نوجوانان متفاوت است؛ استفاده از محصولات شیمیایی برای مو، رژیم های لاغری نا سالم و فشار روحی از جمله عوامل شایع ریزش مو ، در بین نوجوانان می باشد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث ریزش مو در افراد می شود که در ادامه بیشتر به آن پرداخته ایم.

دلایل ریزش مو در نوجوانی

افراد معمولا در سنین بالای 30 سال با با مشکل ریزش مو درگیر هستند اما این اتفاق می تواند در سنین پایین و حتی نوجوانی نیز رخ دهد، از دست دادن موها مخصوصا در نوجوانی بسیار آزار دهنده است. آلودگی هوا، استرس و استفاده از شامپو های متنوع و متعدد از علل ریزش مو می باشند، استفاده بیش از اندازه از شوینده ها و فرم دادن و براق کردن موها، به مرور زمان باعث تضعیف پیاز مو ها می شود، ژل ها و اسپری ها نیز تاثیری مشابه بر روی مو دارند، از جمله عوامل دیگر دخیل در ریزش مو در نوجوانی داشتن تغذیه نا مناسب و کم توجهی به مصرف کافی سبزیجات است که این امر موجب تضعیف الیاف مو و کدر شدن مو ها می شود، بنابراین با یک رژیم غذایی مناسب می توان مو ها را تقویت کرد. گاهی ریزش مو می تواند زمینه ارثی داشته باشد. در زیر به برخی از دلایل اصلی ریزش مو در نوجوانی و چگونگی مقابله با آن  اشاره کرده ایم.

ریزش مو در نوجوانی

ریزش موی ارثی: ریزش موی ارثی معمولا در سنین 20 سالگی رخ می دهد و درمان هایی برای کند کردن فرایند ریزش مو وجود دارد.

کمبود آهن: کمبود آهن باعث ریزش شدید مو و رنگ پریدگی به ویژه در خانم ها می شود، عنصر آهن در کنترل فرآیند تولید و رویش مو بسیار ضروری می باشد.

رسیدگی بیش از اندازه به مو ها : استفاده زیاد از انواع شامپوها، ژل ها و اسپری ها، استحمام زیاد و سشوار زدن زیاد به مو باعث ضعیف شدن آن می شود.

پر کاری غده تیروئید: این بیماری که باعث بروز عواملی نظیر کاهش وزن، عصبی شدن، پرخاشگری و اسهال می شود و افزایش سطح سوخت و ساز، فرایند ریزش مو را به دنبال دارد.

کم کاری غده تیروئید: کم کاری غده تیروئید بیشتر در زنان و معمولا در سنین بالای 50 سال شایع است و باعث افزایش وزن، خستگی، افسردگی، یبوست و اخلال در تمرکز می شود.

بهداشت پوست و مو: از جمله دلایل دیگر ریزش مو در نوجوانی و همچنین بروز بیماری های پوستی، عدم توجه کافی به سلامت پوست، مو و بهداشت فردی است.

تماشای تلویزیون و استفاده بیش از حد اینترنت: به طور کلی کاهش فعالیت های فیزیکی تاثیر قابل توجهی در کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش برخی از هورمون ها برای تحریک رشد مو ها می شود.

ریز موی شدید در نوجوانی

استرس : ریزش مو ها ناشی از استرس ربطی به سن و سال و یا زن و مرد بودن ندارد، بلکه امکان دارد در هر سنی و با هر کسی با شرایط بدنی مختلف اتفاق بیفتد..

قرار گرفتن در معرض فشار شدید استرس می تواند موجب از دست رفتن موها شود، حال در صورت داشتن استرس شدید، هورمون های بدن به خاطر عادی سازی شرایط ترشح شده و این مساله موجب اختلال در تعادل هورمون های بدن خواهد شد.

حال در صورتی که به طور مداوم در معرض استرس بوده و یا این شرایط به طول بیانجامد، موها در ابتدا نازک شده و بعد شروع به ریزش خواهد کرد، اگرچه این مشکل بعد از برگشت به حالت عادی رفع شده اما اغلب جوان هایی که استرس ناشی از تحصیل، اشتغال و یا شرایط خانوادگی را دارند، این مشکل می تواند ادامه دار باشد.

ریزش مو در نوجوانان

به کار بردن راهکار های زیر در درمان ریزش مو و همچنین داشتن مو های شاداب و سالم تاثیر به سزایی می تواند داشته باشد:

رژیم غذایی سالم و متعادل: استفاده از سبزیجات سالم و نیز ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، موجب داشتن موهای سالم می شود. مواد مغذی مانند آهن، روی، انواع پروتئین ها، اسید های چرب امگا 3، ویتامین های گروه B که در تخم مرغ یافت می شوند همه این موارد در داشتن موی سالم و شفاف به شما کمک می کنند، ضمن اینکه برای پیشگیری از ریزش مو در نوجوانان بسیار مفید هستند. جالب است بدانید درمان گیاهی ریزش مو و استفاده از رزِم غذایی سالم می تواند موثرترین روش برای درمان و یا پیشگیری ریزش مو باشد.

ریزش مو در بین نوجوان ها

اضافه کردن مکمل های ویتامین خوراکی به برنامه غذایی: بعضی از ویتامین ها مثل ویتامین D برای رشد مو مؤثر هستند ولی از طریق غذا جذب بدن نمی شوند، بنابراین با مصرف آن و نیز مکمل ویتامین های گروه B نظیر بیوتین، ویتامین E، روی و منیزیم با دستور پزشک، بدن ویتامین های مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد چرا که این مکمل ها در حفظ سلامت بدن و موها کمک زیادی می کنند.

دوری از محرک های استرس زا: ریزش مو در اثر استرس در دراز مدت و یا وقایع ناگهانی اتفاق می افتد در این مواقع، با شستن مو ها،شانه کردن و حتی دست کشیدن روی آن ها می بینید که مو ها به صورت دسته ای کنده می شود. این اتفاق معمولا موقتی است و معمولا بعد از قطع استرس رشد مو ها به حالت عادی بر می گردد ولی اگر استرس درمان نشود علاوه بر اینکه ریزش مو شدید می شود، مشکلات جدی زیادی به دنبال دارد.

ریزش مو در نوجوان

درمان مشکلات هورمونی و عصبی : اگر دچار مشکلات هورمونی یا عصبی هستید، لازم است حتما قبل از ریختن تک تک موهای سرتان به پزشک مراجعه کنید زیرا این مشکلات علاوه بر آسیب زدن به موهای سرتان در صورت مداومت می توانند منجر به درگیر شدن همه اعضای بدن شده و نیز عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشند.

چه زمانی باید نگران ریزش موها باشید.

به طور کلی ریزش موها برای همه افراد امری طبیعی است و اگر روزانه بیش از 50 تا 100 تار موی خود را از دست بدهید، جای نگرانی وجود ندارد، اما در صورتی که با هر بار دست کشیدن بر روی موهایتان، بخشی از موها بریزید و موهایتان بسیار کم پشت و نازک شود به طوری که پوست سرتان دیده شود، حتما باید برای درمان آن پیش از آنکه حجم موهای شما کم شده و یا پوست سرتان دیده شود, اقدام کنید، زیرا امکان دارد بعد از آن، فرایند درمان بسیار سخت و طولانی شود.

ریزش مو نوجوانی

با انجام فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن و یا دویدن می توانید استرس خود را مهار کنید و آرامش را به زندگی خود برگردانید و از این طریق از هرگونه ریزش مو خودداری نمایید. در پایان ضمن سپاس از همراهی شما در مطالعه مطالب آرگا امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و در صورت تمایل برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه ریزش مو و روشهای درمان آن می توانید در اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان