طرز تهیه قویماق یا کاچی تبریزی مقوی و خوشمزه

قویماق یا همان کاچی غذایی مقوی و پر انرژی می باشد که بیشتر ایرانی ها آن را برای صبحانه و یا پیش غذا استفاده می کنند به دلیل خوشمزگی طرفدار زیادی دارد برای ادامه مطلب با طرز تهیه قویماق با ما همراه باشید.

طرز تهیه قویماق یا کاچی تبریزی مقوی و خوشمزه

در این بخش از مطلب شما را می خواهیم با طرز تهیه قویماق یا همان کاچی که یک دسر و پیش غذای مقوی و خوشمزه است آشنا سازیم. شما این کاچی خوشمزه و شیرین را می توانید هنگام صبحانه هم میل نمایید.

کاچی به عنوان یکی از دسرهای ایرانی محسوب می شود که بسیار مقوی و پر انرژی می باشد این دسر برای افرادی که لاغر هستند، یا اینکه اکثر اوقات دچار ضعف می شوند این نوع دسر خوشمزه به آنان پیشنهاد می گردد و حتی شده که در بسیاری از خانواده های ایرانی این دسر مقوی در کنار شعله زرد، فرنی زعفرانی، حلوای هل و …  در ماه مبارک رمضان برای سر سفره های افطار تهیه می کنند.

قویماق و کاچی غذایی خوشمزه

طرز تهیه قویماق خوشمزه و مقوی

کاچی این غذای خوشمزه و پرطرفدار از غذاهای سنتی آذربایجانی به حساب می آید، در آذربایجان اکثر مردمانش این غذای خوشمزه را هنگامی درست می کنند که زوج های جوانی که بعد از روز اول زندگی زناشویی، مادر عروس این کاچی مقوی و گرم را برای خوردن صبحانه آنها درست می کند و می برد.

همچنین این غذای پرانرژی و مقوی را هم در اکثر نقاط کشور به عنوان اولین غذا بعد زایمان تهیه می کنند.

شما می توانید کاچی را با آرد برنج و آرد گندم درست کنید، دستور تهیه قویماق بسیار آسان و ساده می باشد بهتر است هنگام تهیه قویماق از کره استفاده کنید زیرا ارزش غذایی این دسر را بالا می برد و برای انرژی بیشتر قویماق می توانید از تخم مرغ هم استفاده کنید.

قویماق یا همان کاچی اسم های مختلفی دارد مثلا در تبریز به کاچی قویماق معروف است یا ارومیه به دوشاپ و کرمانی ها از مغزهای گوناگونی مثل پسته و بادام  درون کاچی می ریزند در بعض از شهرها هم داخل کاچی از زردچوبه و نمک استفاده می کنند.

مواد لازم

  • آرد برنج              1 قاشق سوپ خوری
  • آرد گندم             1 پیمانه
  • کره                   100 گرم
  • شکر                 2 پیمانه
  • گلاب                1 استکان چایخوری کوچک
  • زعفران              یک دوم قاشق مرباخوری
  • آب                    3 پیمانه

دستور پخت قویماق

دستور پخت

برای تهیه قویماق ابتدا در قابلمه ای استیلی، آب و شکر بریزید و رو حرارت بگذارید تا به صورت کامل شکرتان در آب حل شود بعد چند دقیقه گلاب خود را به آب و شکر اضافه کنید آنگاه زیر شعله را خاموش کنید

طرز تهیه قویماق

توجه داشته باشید که موادتان باید مثل شیره مربا غلیظ و کشدار باشد، بهتر است که گلاب را در مرحله آخر به شیره اضافه کنید تا عطر و بوی آن از بین نرود.

سپس کره را در قابلمه ای بیندازید تا آب شود زمانی که کره آب شد آرد گندم را به آن بیفزاید و به خوبی تفت دهید تا رنگ آن طلایی متمایل به رنگ قهوه ای شود.

روش تهیه قویماق

آنگاه آرد برنج را هم به همین روال تفت دهید سپس شیره خود را به آن اضافه کنید و دائم آن را هم بزنید تا چسبندگی های آن از هم جدا بشود.

سپس درب قابلمه را بگذارید تا کاچی شما به خوبی جا بیفتد مدت زمان این کاچی حداقل 45 دقیقه می باشد غلیظ بودن این کاچی باید شبیه به فرنی باشد.

روش آسان و جالب قویماق

شما می توانید برای مقوی و پر انرژی بودن این کاچی می توانید انواع مغز پسته، بادام، گردو را به آن اضافه کنید اما بدون این مغزها هم این کاچی ما بسیار مقوی می باشد.

البته این مغزها را باید زمانی که آب به قویماق خود اضافه می کنید بیفزاید. در آخر هم دو قاشق غذا خوری زعفران دم کرده داخل کاچی خود بریزید، زیرا خوش عطری و خوش رنگی بی نظیری که دارد.

تصویر زیبا و جالب قویماق

ضمن سپاس از توجه شما در این بخش از مطلب امیدواریم با طرز تهیه قویماق نهایت استفاده و لذت را برده باشید. برای ادامه مطالب با انواع دسر و پیش غذاهای متنوع می توانید با یک کلیک مجله آرگا را مطالعه نمایید و لحظه ای خوب و خوشی را در کنار خانواده تان سپری کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان