طرز تهیه سرکه برنج و آشنایی با کاربرد و فواید آن

سرکه برنج یکی از چاشنی های پرطرفدار با طعم ملایم می باشد که در غذا های آسیایی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و طعم بی نظیری به غذا می هد و نحوه تهیه آن نیز بسیار ساده و راحت است، در این مقاله طرز تهیه سرکه برنج را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه سرکه برنج و آشنایی با کاربرد و فواید آن

سرکه برنج جزو طعم دهنده های بسیار پرطرفدار است که در غذا های کره ای و ژاپنی کاربرد فراوان دارد و از طعم منحصر به فردی برخوردار است و به راحتی و در مدت زمان کمی نیز می توانید آن را تهیه و نوش جان کنید فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید، در ادامه مطلب طرز تهیه سرکه برنج را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

در مطالب قبلی دستور تهیه انواع سرکه از جمله سرکه انگبین، سرکه خرما، سرکه سیب و … را به شما عزیزان آموزش دادیم، اگر به دنبال تهیه یک چاشنی بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بتوانید سرکه برنج را به راحتی تهیه و در غذا هایتان استفاده کنید و از طعم بی نظیر آن در غذاها لذت ببرید.

مواد لازم :

  • آب : چهار پیمانه
  • برنج : دو پیمانه
  • مایه خمیر : به مقدار لازم
  • شکر : به مقدار لازم

طرز تهیه سرکه برنج با دستور ایده آل

در روش تهیه سرکه برنج ابتدا برنج را شسته سپس اجازه دهید به مدت شش ساعت داخل آب سرد خیس شود و بعد از زمان سه ساعت به منظور خرد شدن دانه های برنج آن ها را با دست فشار داده و بگذارید به مدت سه ساعت دیگر خیس شوند.

روش تهیه سرکه برنج

حالا کاسه مناسبی را انتخاب کرده و یک پارچه تنظیف روی دهانه کاسه گذاشته و برنج خیس خورده را داخل پارچه تنظیم صاف نمایید و آب برنج را اجازه دهید به مدت یک شب داخل یخچال بماند.

دستور تهیه سرکه برنج

در مرحله بعدی آب برنج را از یخچال خارج کرده و اندازه گیری نمایید به ازای هر پیمانه آب سه چهارم پیمانه شکر سفید به آب برنج بیفزایید و آن را هم زده تا شکر کاملا حل شود.

حالا مخلوط به دست آمده را به مدت سی دقیقه بر روی بخار کتری گذاشته و اجازه دهید پخته شود سپس بگذارید خنک شود و به ازای هر چهار پیمانه یک چهارم قاشق غذا خوری مخمر به آن بیفزایید.

در این مرحله مخلوط را بعد از هم زدن داخل ظرف شیشه ای درب دار گذاشته به گونه ای که یک سوم از حجم شیشه ها خالی بماند سپس درب شیشه را محکم کرده و در مکانی با دمای معتدل بگذارید.

طرز تهیه سرکه برنج با طعم ایده آل

حالا اجازه دهید به مدت پنج تا هفت روز بماند تا عمل تخمیر صورت گرفته و مایع حاصل حباب بزند سپس بعد از گذشت هفت روز حباب ها را از بین برده و ظرف سرکه را تعویض نمایید و به داخل ظرف شیشه ای در دار مناسب دیگر انتقال دهید.

در مرحله پایانی از طرز تهیه سرکه برنج درب شیشه را بسته و اجازه دهید چهار روز دیگر سرکه بماند تا کاملا آماده شود سپس از صافی عبور داده و به ازای هر بیست پیمانه یک عدد سفیده تخم مرغ به آن بیفزایید سپس به مدت پانزده دقیقه روی بخار کتری گذاشته تا پخته شود.

نحوه تهیه سرکه برنج

نکته : اگر در طرز تهیه سرکه برنج سفیده تخم مرغ را حذف نمایید باعث کدر شدن رنگ سرکه خواهد شد.

بررسی کاربرد سرکه برنج

1. در غذاهای آسیایی مانند: سبزیجات، سالاد کره ای، غذا های گوشتی، ساندویچ ها، سوشی و اونیگیری کاربرد دارد و در بیشتر موارد در سالاد ها و غذا های سرخ شده مورد استفاده قرار گرفته می شود.

2. سرکه برنج سبب پیشگیری از رشد میکروب ها در ماهی خام شده به همین دلیل در تهیه سوشی کمی از آن به عنوان ماده نگهداری بر روی ماهی ریخته می شود.

3. در ژاپن به منظور پیشگیری از فاسد شدن برنج در فصل تابستان مقداری از این سرکه روی برنج استفاده می کنند.

آشنایی با فواید سرکه برنج

سرکه برنج از فواید شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که برخی از فواید بی نظیر آن عبارتند از :

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن رادیکال های آزاد
  • افزایش متابولیسم بدن و از بین بردن خستگی
  • جلوگیری از تشکیل کلسترول در دیواره رگ ها و پیشگیری از سکته مغزی و قلبی
  • بهبود حرکات روده و از بین بردن التهاب روده
  • سم زدایی کبد و بهبود عملکرد کبد

روش ساخت سرکه برنج

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دستور تهیه انواع مربا و ترشیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان