بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

در این مقاله قصد داریم فاکتورهای لازم برای نرم افزار حسابداری مناسب شرکت های تولیدی کوچک و متوسط را بررسی نماییم.

بخش تولید از مهم ترین بخش های اقتصاد هر کشور به حساب می آید، زیرا از طریق تولید می توان درآمد و سطح رفاه جامعه را بهبود داد. عوامل مختلفی در بهبود و رشد تولید موثر هستند که مدیریت امور مالی شرکت با هدف افزایش سودآوری حاصل از تولید و فروش از مهم ترین فاکتورهای موثر است.

نرم افزار حسابداریدر شرکت های تولیدی، انواع هزینه و محاسبه دقیق آنها اهمیت بسیاری دارد. زیرا یکی از روش های افزایش سود که از دیرباز به آن تاکید شده است، کنترل هزینه ها و کاهش آن تا سطح معقول است. با توجه به اینکه فرایندهای مختلفی در شرکت های تولیدی برای تولید محصول نهایی تعریف می شود، برای کنترل درست این فرآیندها و انجام امور حسابداری مربوطه به ابزارهای دقیقی نیاز است.

جهت پاسخ به این نیاز مهم، نرم افزارهای حسابداری با هدف کنترل جریان های مالی بر اساس اصول و مفروضات حسابداری مورد نیاز در شرکت های تولیدی طراحی و عرضه شده اند. یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان مشاغل تولیدی انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی متناسب با نیاز و فرآیندهای موجود در صنعت آنها است. در ادامه قصد داریم فاکتورهای لازم برای نرم افزار حسابداری مناسب شرکت های تولیدی کوچک و متوسط را بررسی نماییم.

 حسابداری برای شرکت های تولیدی

اولین مرحله برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب شرکت های تولیدی آشنایی با نوع حسابداری در این شرکت ها است. حسابداری شرکت های تولیدی بیشتر مرتبط با محاسبه قیمت تمام شده کالای تولیدی و ارزیابی موجودی مواد مصرفی در فرآیند تولید است.

برای محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی می بایست مراکز هزینه موجود در فرآیندهای تولید به درستی شناسایی و منابع تخصیص داده شده به آنها بررسی و ثبت شوند.

بنابراین در شرکت های تولیدی مهم ترین بخش، مواد مصرفی در فرایند تولید هستند که در بحث حسابداری سه دسته موجودی (مواد اولیه، محصول در حال ساخت و محصول نهایی) برای آنها تعریف می شود.

گفتنی است برای کنترل بهتر هزینه ها و ثبت رویدادهای مالی مختلف، دوره مالی تعریف می شود. موجودی ها در دوره های مالی تعیین شده در حال تغییر هستند و همین تغییر مداوم، نیاز به ابزاری دقیق برای ثبت درست تغییرات موجودی را شکل داده است.

مواد اولیه خام: تمامی موادی که برای تولید محصول نهایی لازم بوده و باید خریداری شود در این دسته قرار می گیرد.  نوع مواد اولیه تعریف شده در سیستم حسابداری به محصول نهایی بستگی دارد که تنها هزینه خرید برای این دسته در نظر گرفته می شود.

محصول نیمه آماده: محصولاتی که در چرخه تولید ساخته شده اند ولی نمی توان آنها را به عنوان محصول نهایی در نظر گرفت. در حسابداری برای این دسته هزینه های دستمزد کارگران و هزینه سربار نیز در نظر گرفته می شود.

حسابداری تولید

محصول نهایی نیز همان محصول تولید شده توسط شرکت بوده که به مصرف کننده نهایی عرضه می شود. برای این دسته هزینه خرید مواد اولیه، هزینه سربار و دستمزد کارگران در نظر گرفته می شود. در حسابداری بهای تمام شده هدف تعیین بهای تولید این محصول است.

لازم است در این بخش به نوع تولید در شرکت ها نیز اشاره شود. زیرا برخی تولید انبوه را به عنوان سیاست کاری خود انتخاب می کنند و برخی تولیدی ها نیز به دلیل نوع محصولات تولیدی بر اساس سفارش های دریافتی از مشتریان برنامه تولید خود را تنظیم می نمایند. بنابراین ارزیابی موجودی مواد مصرفی در این شرکت ها با یکدیگر متفاوت است. زیرا برحسب فرایند تولید مشخص شده ممکن است در صورت اتمام یکی از مواد مصرفی، خط تولید آن محصول به طور کامل متوقف شود.

در ادامه لازم به ذکر است برخی شرکت های تولیدی بر اساس امکانات و سیاست های کاری خود، بخشی از فرآیند تولید محصول را از طریق همکاری با دیگر شرکت ها انجام می دهند. پیگیری کالاهای نیمه ساخته شده و هزینه های پیمانکاری یکی از مهم ترین دغدغه های شرکت های تولیدی با این روش کاری است. به همین دلیل  از امکاناتی که باید در نرم افزار به دنبال آن بود، پاسخ به این دست از نیازهای شرکت های تولیدی است.

محاسبه هزینه دستمزد و هزینه سربار در حسابداری تولید

در شرکت های تولیدی علاوه بر هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، دو نوع هزینه دیگر نیز در نظر گرفته می شود. هزینه دستمزد و هزینه های سربار که به صورت هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم نیز تقسیم می شوند.

هزینه های مستقیم

تمام هزینه هایی که به طور مستقیم برای تولید محصول نهایی انجام می شوند. این هزینه ها شامل مواد مصرفی که در محصول نهایی قابل تشخیص هستند و دستمزد کارگرانی که به طور مستقیم در تولید محصول فعال هستند، می شود.

هزینه های غیرمستقیم

 تمامی هزینه هایی که نمی توان به طور مستقیم به محصول تولید شده مرتبط دانست را هزینه ی سربار یا غیرمستقیم می نامند. به عنوان مثال هزینه استهلاک ساختمان و تجهیزات، اجاره بها و هزینه های مربوط به انرژی و حتی هزینه دستمزد نگهبان شرکت در این دسته قرار می گیرند.

بد نیست یادآور شویم برای شرکت های کوچک و متوسط اختصاص هزینه های مستقیم و غیرمستقیم به هر واحد کالا کاری بسیار پیچیده است که به دانش و تخصص بالا و همچنین امکانات ویژه ای در نرم افزار نیاز دارد که تمامی این امکانات مرتبط به نرم افزارهای حسابداری نیست. به همین دلیل در ادامه بیشتر به نیازهای واقعی شرکت های تولیدی از یک نرم افزار حسابداری می پردازیم.

حسابداری

امکانات نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در شرکت های تولیدی مهم ترین بخش سرمایه مربوط به مواد مصرفی در تولید محصولات و کالای نهایی است. بنابراین برای انجام امور حسابداری همچون ثبت تمام جریان های مالی تعریف شده در فرآیند، محاسبه هزینه ها و درآمدها و سود حاصل از فعالیت های انجام شده باید نرم افزار حسابداری امکانات ویژه ای را در اختیار حسابدار قرار دهد.

اما بدانید از: مدیریت مالی پروژه های عکاسی با نرم افزار حسابداری

آنچه که در حسابداری شرکت های تولیدی اهمیت بسیاری دارد، محاسبه بهای تمام شده کالا بر اساس روش های حسابداری و قیمت خریداری شده مواد اولیه است. در نتیجه داده های لازم برای حسابدار شامل ثبت موجودی کالاهای مصرفی و تولید شده در شرکت، قیمت خرید مواد اولیه و نیز تعریف فرمول ساخت برای تولید هر محصول است.

در فرمول ساخت، مواد مصرفی در فرآیند تولید کالا و تعداد مورد نیاز مشخص می شود. این اطلاعات به حسابدار برای محاسبات مربوط به حسابداری بسیار راه گشا هستند. بنابراین یکی از ویژگی های مهم نرم افزار حسابداری تولیدی، قابلیت تعریف فرمول ساخت با توجه به مواد مصرفی و ایستگاه های کاری برای محصولات تولیدی شرکت است. به کمک تعریف فرمول ساخت می توان فرایند تولید و موجودی کالاهای مورد نیاز را تعیین و در صورت نیاز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمود. به عبارت دیگر، تعریف فرمول ساخت در نرم افزار حسابداری می تواند به کنترل موجودی انبار به منظور جلوگیری از توقف خط تولید یا کاهش در تولید روزانه کمک نماید.

نرم افزار حسابداری باید امکان مدیریت هزینه ها و نیز مدیریت سفارش ها را برای حسابدار فراهم آورد. زیرا در تولید مهم ترین دغدغه بعد از کیفیت در محصولات تولیدی، کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش سود حاصل از تولید است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان