پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱

در گزارش جدید بانک جهانی از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی ۵.۶ درصد پیش‌بینی شده است که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی بانک جهانی ۱.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص جهان و ایران را به ترتیب 5.6 و 2.1 درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک جهانی پیش‌بینی کرد که اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی رشدی قوی، اما «به‌شدت غیریکنواخت» را تجربه خواهد کرد و بالاترین نرخ رشد خود در 80 سال اخیر را به ثبت خواهد رساند.

در گزارش جدید بانک جهانی از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی 5.6 درصد پیش‌بینی شده است که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی قبلی بانک جهانی 1.5 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بانک جهانی در عین حال با اشاره به نابرابری شدید در توزیع واکسن کووید-19 در جهان تأکید کرده است: «رشد اقتصاد جهانی بر تعداد کمی از اقتصاد‌های بزرگ، متمرکز خواهد بود و بسیاری از اقتصاد‌های نوظهور و درحال‌توسعه از این رشد جا خواهند ماند. در حالی که انتظار می‌رود حدود 90 درصد از اقتصاد‌های پیشرفته جهان در سال 2022 به سطح درآمدی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بازگردند، احتمالاً تنها یک‌سوم اقتصاد‌های نوظهور و درحال‌توسعه چنین روندی را طی خواهند کرد.»

بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را 2.1 درصد و در سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب 2.2 و 2.3 درصد پیش‌بینی کرده است. از طرفی بر اساس برآورد‌های اولیه بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی 1.7 درصد رشد داشته و ایران جزو معدود کشور‌هایی بوده است که سال 2020 را با نرخ رشد اقتصادی مثبت پشت سر گذاشته‌اند.

البته در بین اقتصاد‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، مصر که دومین اقتصاد بزرگ منطقه (از لحاظ تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید) به شمار می‌رود نیز سال 2020 را با نرخ رشد اقتصادی مثبت 3.6 درصد به پایان رسانده است؛ اما به جز ایران و مصر، دیگر اقتصاد‌های بزرگ منطقه همچون اقتصاد بسیاری از کشور‌های جهان در سال 2020 نسبت به سال 2019 کوچکتر شده‌اند. برآورد‌های اولیه بانک جهانی حاکی از این است که تولید ناخالص داخلی کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن 3.9 درصد کاهش یافته است.
 
از سوی دیگر پیش‌بینی بانک جهانی از نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که اقتصاد این منطقه در سال جاری میلادی به سطح قبل از بحران کرونا بازنخواهد گشت و در سال‌های 2022 و 2023 نیز مانند سال‌های قبل از بحران کرونا، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به میانگین جهانی خواهد داشت.

پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در سال 2021


به نقل از گزارش اتاق ایران؛ اما همان‌طور که اشاره شد، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که تعداد کمی از اقتصاد‌های بزرگ جهان نقش عمده‌ای در بهبود اقتصاد جهانی و بازگشت توأم با نابرابری آن به سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا ایفا خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی 6.8 درصد رشد خواهد کرد و چین –که سال گذشته را برخلاف دیگر اقتصاد‌های بزرگ جهان، با نرخ رشد مثبت پشت سر گذاشت- نیز شاهد رشد اقتصادی 8.5 درصدی خواهد بود.
 
اقتصاد هند که طی یک دهه اخیر (به جز سال بحرانی 2020) همواره نرخ رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده و در اغلب سال‌های دهه گذشته رکورددار نرخ رشد اقتصادی در بین اقتصاد‌های بزرگ جهان بوده است به گفته بانک جهانی می‌تواند در سال جاری میلادی 8.3 درصد رشد کند.
پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در سال 2021
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان