واشنگتن پست گزارش داد:

ارتباط کودتای نافرجام اردن، معامله قرن و نتانیاهو

روزنامه واشنگتن پست بر وجود ارتباط بین تلاش نافرجام کودتا در اردن و تلاش‌های دولت سابق آمریکا برای اجرایی کردن طرح موسوم به "معامله قرن" تاکید کرد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این روزنامه طی یک مقاله در روز جمعه به قلم ستون نویس آن دیوید اگناتیوس براساس اظهارات 10 مسؤول کنونی و سابق مطلع به موضوع نوشت: تن ندادن ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به فشار‌ها و عدم موافقت با چشم‌پوشی‌ها از وضعیت قدس و مسائل دیگر در رابطه با فلسطینی‌ها مهمترین عواملی بودند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را در اجرای رویای بلندپروازانه‌اش در زمینه تحقق صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ناکام گذاشت؛ رویایی که از بین آن‌ها عادی سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو بود.

در این مقاله احتمال داده می‌شود، اثرات انگشت آمریکا، عربستان و اسرائیل در پس تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته اردن را درگیر کرد و در راس آن تلاش نافرجام کودتا در آوریل گذشته قابل مشاهده بوده که بهای پایداری ملک عبدالله محسوب می‌شود.

در این مقاله به نقل از مسؤول اطلاعاتی سابق غربی آمده است، گزارش بازپرسان اردنی در پرونده تلاش کودتا مبتنی بر این است که باسم عوض الله، (رئیس دفتر سابق سلطنتی و یکی از متهمان این پرونده که روابط مستحکمی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی داشته است) برای اجرای معامله قرن و تضعیف مواضع اردن و پادشاه آن در قبال فلسطینی‌ها و قیمومیتش بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس تلاش می‌کرد.

در این گزارش بازپرسان آمده است: تلاش‌های متهمان در پرونده به سطح تلاش کودتا در سطح معنی متعارف آن نرسید بلکه تنها به منزله تلاش برای اخلال در ثبات اردن و ایجاد فتنه بود.

این روزنامه به نقل از یک منبع سعودی که با دوست عوض الله صحبت کرده فاش کرد که او گفته ولیعهد سعودی بعد از اولین دیدار با عوض الله با صدای بلند پرسیده: "چرا من قبلا تو ملاقات نکرده‌ام؟ "

براساس اظهارات منابع آمریکایی، اسرائیلی، انگلیسی، اردنی، اسرائیلی و سعودی فشاری که ملک عبدالله دوم در معرض آن قرار داشت از زمان شروع ترامپ به اجرای طرحش موسوم به معامله قرن واقعی و رو به افزایش بود. در این رابطه مواضع جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در قبال ملک عبدالله دوم تندتر و تندتر بود.

یک مسؤول برجسته سابق سازمان اطلاعات آمریکا به این روزنامه گفت، ترامپ ایمان داشت ملک عبدالله دوم مانع روند مسالمت آمیز مدنظرش است.

این مقاله تصریح می‌کند: هیچ دلیل و مدرکی علیه اینکه محمد بن سلمان، ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای برای براندازی ملک عبدالله تلاش کردند، وجود ندارد، اما رویکردهایشان مواضع ملک عبدالله را به شکل صریح تضعیف و دشمنان را ترغیب کرد.

این مقاله به نقل از مسؤول آمریکایی که از نزدیک ملک عبدالله را می‌شناسد، می‌آورد: پادشاه اردن طی سه سال اخیر احساس کرده ترامپ، محمد بن سلمان و نتانیاهو تلاش می‌کنند قیمومیت اردن بر مقدسات قدس در راس آن مسجد الاقصی را سلب کنند.

نویسنده مقاله تصریح می‌کند: نگرانی‌های ملک عبدالله در سال 2018 خود را علنی کرد به طوری‌که مقامات ارشد اردن در فوریه سال مذکور به من تاکید کردند، آن‌ها از خطر کناره‌گیری عربستان از شراکت با پادشاهی هاشمی به دلیل تلاش ترامپ برای امضای معامله نهایی بین اسرائیلی‌های و فلسطینی‌ها نگران بودند.

تعدادی از مسؤولان تاکید کردند، کوشنر تا روز‌های آخر دوره ترامپ از تلاش‌هایش برای ایجاد تحولی در راستای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان دست برنداشت.

این روزنامه می‌افزاید: عوض الله در گفتگو با مسؤول اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده بود، موضع ملک عبدالله در قبال مسجد الاقصی مانعی در دستیابی به توافق بوده و شاهزاده بن سلمان درباره ناتوانی طرف‌ها در دستیابی به توافق احساس تاسف می‌کند، زیرا نمی‌تواند با واکنش‌های فلسطینی تا زمانی که ملک عبدالله مواضعش در قدس را حفظ کند، روبه‌رو شود.

این روزنامه اشاره می‌کند: سیستم‌های امنیتی اردن از دو سال پیش تحقیقاتی را درباره فعالیت‌های مشکوک رو به فزونی در داخل آغاز کردند و به ده‌ها پیام بین عاملان دخیل در کودتای ادعایی از جمله تحریک علیه نظام سیاسی و گام‌هایی برای تفرقه افکنی برخوردند.

این مقاله همچنین بر نقش اسرائیل در این پرونده تمرکز کرده و می‌آورد: صحبتی از نقش سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل یا دولت اسرائیل نیست بلکه صحبت از تلاش‌های شخصی نتانیاهو است.

این مقاله اشاره می‌کند، بنی گانتس، وزیر جنگ نسبت به تیره شدن روابط نتانیاهو، ملک عبدالله نگران بود، به طوری‌که او را واداشت به طور محرمانه به اردن برود و طی سال جاری میلادی ملک عبدالله را مطمئن سازد.

گانتس همچنین در اظهارات علنی خود بر اهمیت روابط بین اردن و رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: حضور نتانیاهو به ضرر تلاش‌های تقویت روابط دو دولت است.

همچنین در این مقاله تاکید شد، نمایندگان سازمان‌های اطلاعات وا منیت داخلی اسرائیل یعنی موساد و شاباک پیام‌هایی را به ملک عبدالله فرستادند و هرگونه نقش خود را در این تحولات تکذیب و به صورت تلویحی به مسؤولیت نتانیاهو در این باره اشاره کردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان