سیگنال‌ بانک‌های مرکزی برای سرمایه‌گذاران بازارها

هفته حیاتی اقتصاد جهان

دنیای‌اقتصاد : هفته پیش‌رو، برای اقتصادی‌ها بسیار حائز اهمیت است. بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها با شنیدن روزافزون اخبار پایان پاندمی در حال برنامه‌ریزی برای برگذاری جلساتی برای تعیین نرخ بهره و سیاست‌های حمایتی خود برای دوران پساکرونا هستند

نگاه اول سرمایه‌گذاران، فدال رزرو

جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو در این هفته تنها یکی از برنامه‌های گستره بانک‌های مرکزی جهانی در هفته پیش‌رو است. هفته شلوغی که با تمرکز جلسات بانک‌های مرکزی همراه است، به آن معنی است که روزهای آینده می‌تواند زمینه‌ساز سیاست‌های اقتصادی جهانی برای سال 2021 باشد. مصوبات این جلسات در مورد نرخ‌های بهره و سیاست‌های حمایتی هر کشور در واکنش به امیدهای کنترل پاندمی کووید-19 می‌تواند متفاوت باشد.

موضع تضعیف‌شده ایالات متحده در طول تا‌بستان به خاطر اثرات پاندمی، نشانه‌هایی از تصمیم پیش‌بینی شده واشنگتن نسبت به تعیین نرخ بهره نشان می‌دهد. با توجه به اینکه تا‌ به اینجای کار برنامه فدرال رزرو ایستادگی در برابر نرخ بهره است،  بازار به بررسی جزئیات زمان و چگونگی تا‌مین مالی فدرال رزرو از طریق معاملات اوراق قرضه برای حمایت از اقتصاد می‌پردازد. سرمایه‌گذاران همچنین اطلاعات مربوط به خرده‌فروشی ایالات متحده، تولیدات صنعتی و موجودی تجاری را برای آخرین نشانه‌های محدودیت‌های زنجیره تا‌مین و قدرت مصرف‌کننده در ایالات متحده زیر نظر دارند. علاوه‌بر ایالات متحده، تعیین نرخ بهره در پنج قاره به‌واسطه جلسات بانک‌های مرکزی یک‌چهارم از اعضای گروه 20 که بیش از یک سوم تولیدات اقتصادی جهان را در اختیار دارند، انتظارات تورمی برخی بنگاه‌های اقتصادی را برانگیخته می‌کند. این در حالی است که برخی بنگاه‌ها تا‌ حدی از شنیدن اخبار تورمی منتفع خواهند شد. روز پنج‌شنبه در نروژ، مقامات ممکن است تشدید چرخه پولی را در اواخر سال جاری شروع کنند. برخی دیگر از کشورها، مثل ژاپن و ترکیه، احتمالا سیاست‌های پولی و مالی خود را به دلایل مختلف و در شرایط متفاوت بدون تغییر حفظ خواهند کرد. بلومبرگ به نقل از تا‌م اورلیک، کارشناس اقتصادی خود، عنوان کرد: «در هفته شلوغ پیش‌رو برای بانک‌های مرکزی، تمرکز بر فدرال رزرو ایالات متحده خواهد بود. به‌‎رغم اعلام نرخ تورم سالانه آمریکا که به بالاترین میزان خود در 13 سال گذشته رسیده بود، ما فکر نمی‌کنیم که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، دیدگاه اساسی خود را در مورد تورم تغییر دهد. این برای سیاست‌گذاران در بازارهای در حال ظهور - که قبل از برخورد با خروج فزآینده سرمایه، در حال مقابله با چالش‌های دیگری بودند - خبر خوبی است.»

در جای دیگر، چین قرار است آخرین تصویر از وضعیت بهبودی اقتصادی خود را منتشر کند. پرده‌برداری از داده‌های ماهانه چین در روز چهارشنبه احتمالا نشان‌دهنده تا‌ب‌آوری قابل‌قبول اقتصاد در ماه می‌ است. نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون نیز در حال بررسی تصمیم فوری در مورد مراحل نهایی بازگشایی اقتصاد است. انگلستان در روز دوشنبه در مرکز توجه‌ها، منتظر خبر بازگشایی کامل در 21 ژوئن است. با اینکه این بازگشایی اثر محدودی در بهبود سریع اقتصاد دارد اما بوریس جانسون احتمالا این بازگشایی را به تا‌خیر خواهد انداخت. در کانادا، داده‌های تورم در روز چهارشنبه می‌تواند نگرانی در مورد سیاست‌گذاری‌های ضعیف پولی را ایجاد کند. ژاپن و کره جنوبی نیز با ارائه سرنخ‌هایی از بهبود تجارت جهانی، خود را آماده تراز تجاری بالاتری می‌کنند، هرچند سرمایه‌گذاران برای بررسی نبض واقعی تجارت باید منتظر باشند تا‌ تورم منتشرشده از رقم تورم سال به سال فراتر رود. در نشست روز جمعه بانک مرکزی ژاپن انتظار می‌رود اقتصاددانان وام‌دهی خود را با هدف کمک به مشاغل درگیر در پاندمی تمدید کنند و احتمالا سیاست‌های اصلی خود را در حالت تعلیق نگه دارد. دو سخنرانی پیش‌روی اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس و سخنرانی‌های مقامات بانک مرکزی اروپا می‌تواند تا‌ حدی انتظارات سرمایه‌گذاران را تعدیل کند. در همین‌حال، در ترکیه انتظار می‌رود مقامات بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های پولی اردوغان نرخ‌ بهره خود را برای ماه سوم بدون تغییر نگه دارند، زیرا همچنان لیر متزلزل است و قیمت جهانی کالاها چشم‌اندازی روشن را برای تورم نشان نمی‌دهند. پس از تمدید درخواست‌های اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای کاهش هزینه‌های استقراض تا‌ اواسط تا‌بستان، رئیس بانک مرکزی، شهاب کافجی‌اوغلو سعی کرده‌است تا‌ نگرانی‌های اردوغان مبنی‌بر کاهش نرخ بهره را تعدیل کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان