شربت تئوکال جی و نکات مهم مصرفی دارو

شربت تئوکال جی یکی از داورهای تجویزی برای بهبود علائم آسم، مشکلات تنفسی و &#۸۲۳۰; می باشد. مقدار مصرف و نحوه مصرف این دارو توسط پزشک مشخص می شود.

شربت تئوکال جی و نکات مهم مصرفی دارو

شربت تئوکال جی که با نام تئوفیلین نیز شناخته می شود، یکی از داروهای تجویزی ضد آسم می باشد که به منظور درمان مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه یا تنگی نفس، برونشیت، آمفیزم و موارد دیگر استفاده می گردد. در این مطلب به بررسی بیشتر این شربت و ارائه موارد مربوط به آن خواهیم پرداخت، همراه ما باشید.

در حال حاضر صنعتی شدن زندگی های شهری و آلودگی بیشتر در شهرها، باعث شده است تا مشکلات تنفسی بیشتر از قبل شده باشند و مردم بیشتری با مشکلات تنفسی در شهرها رو به رو می شوند، اگر بیماری ها و مشکلات تنفسی به موقع درمان نگردند، می تواند مشکلات جدی تری برای فرد به دنبال داشته باشد. در میان بیماری های تنفسی آسم، بیماری است که برای درمان قطعی آن درمانی وجود ندارد ولی افراد می توانند با کمک درمان های دارویی مختلف نشانه ها و علائم ناشی از آن مانند سرفه را تا حد بالایی کاهش دهند.

شربت تئوکال جی و مکانیسم تاثیر آن

شربت تئوکال جی یکی از انواع داروهای تجویزی پزشکان برای بهبود علائم آسم می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. داروی تئوکال جی با شل نمودن عضله های جدار مجاری تنفسی و باز نمودن آن ها، عبور هوا را آسان تر می نماید و کمک زیادی به بیمار می کند. در برخی موارد برای افراد دچار سرماخوردگی که گرفتگی صدا و سرفه خلط آور داشته باشند، نیز این دارو تجویز می گردد.

نحوه مصرف دارویی نوشیدنی تئوکال جی

اسامی تجاری تئوکال جی

تئوکال جی علاوه بر این نام، با اسامی دیگر تئوفیلین و تئوفیلین جی (Theo-24، Elixophyllin) شناخته می شوند و در بازار وجود دارند.

شربت دارویی تئوکال جی

موارد مصرف تئوکال جی

همانطور که گفته شد این دارو برای درمان و بهبود مشکلات تنفسی و بهبود علائم آسم و سرماخوردگی و دیگر مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی دارویی شربت تئوکال جی

عوارض جانبی

همانطور که مشخص است اغلب داروها دارای عوارض جانبی هر چند اندک هستند، داروی تئوکال جی نیز داری برخی عوارض مانند سردرد، بی قراری، تحریک پذیری، مشکلات خواب، ناراحتی های معده، اسهال، ضربان تند قلب یا ضربان نامنظم، بثورات جلدی و تشنج می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض و طولانی شدن آن ها در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید.

بررسی داروی تئوکال جی

اختلالات دارویی تئوکال جی

داروی تئوکال جی می تواند با برخی از داروها اختلال ایجاد کرده و تاثیر دارو کمتر یا بیشتر شود، برخی از مهمترین اختلالات دارویی تئوکال جی شامل سایمتیدین، سیپروفلوکساسین، اریترومایسین، داروهای ضد بارداری خوراکی، پروپرانولول، تیابندازول، فنی توئین، کاربامازپین، باربیتورات ها، ریفامپیسین، کتامین، سیگار و تنباکو می باشد.

موارد استفاده از شربت تئوکال جی

مقدار و نحوه مصرف دارو

مقدار دقیق مصرف این دارو با توجه به شرایط بیمار و میزان ضعف و همچنین شدت بیماری وابسته است، به همین جهت باید توسط پزشک تعیین شود. باید بدانید که این شربت را باید با معده خالی و به همراه یک لیوان آب میل نمایید.

بررسی شربت تئوکال جی

نکات مهم مصرف داروی تئوکال جی

بعد از آشنایی مختصر با شربت تئوکال جی باید بدانید که قبل از مصرف و یا در زمان مصرف این دارو چه موارد و نکاتی را رعایت نمایید:

  • بهتر است قبل از تجویز و مصرف این دارو توسط پزشک، بیمار آزمایش خون انجام دهد و نتیجه آن بررسی گردد.
  • در طول درمان با این شربت از مصرف سیگار اجتناب شود.
  • به خاطر داشته باشید که همواره قبل از مصرف هر نوع دارویی لیست کاملی از داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک خود قرار دهید تا تداخلات دارویی مورد بررسی قرار گیرد و مقدار اثر بخشی دارو کم یا زیاد نشود.
  • اگر در زمان مصرف این شربت دچار استفراغ شدید، ضربان قلب سریع، سردرگمی، لرزش یا تشنج شدید، سریعا مصرف شربت را قطع کرده و با پزشک خود مشورت نمایید.
  • اگر یک نوبت از مصرف دارو فراموش شد، به محض به یاد آوردن مقدار فراموش شده را مصرف نمایید، اما اگر تقریبا نوبت بعدی رسیده باشد، نیازی به مصرف دوز فراموش شده وجود ندارد و باید دارو طبق ساعت خود مصرف شود، از دو برابر کردن دوز مصرفی جدا پرهیز نمایید.
  • اگر در زمان مصرف شربت هر نوع حساسیتی در شما نمایان شد، مصرف دارو را قطع کرده و پزشک خود را در جریان قرار دهید.

داروی نوشیدنی تئوکال جی

هشدارهای دارویی تئوکال جی

  • در صورت باردار بودن یا اقدام به بارداری برای اطمینان از اینکه دارو به جنین صدمه ای وارد نکند، پزشک خود را در جریان قرار دهید تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  • اگر به نوزاد خود شیر می دهید، در طول دوره شیردهی نباید این شربت را مصرف کنید.
  • در صورتی که سابقه ابتلا به برخی از بیماری ها مانند زخم معده، صرع، بیماری های گوارشی، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، بیماری های کلیوی یا کبدی، اختلالات تیروئید، عفونت و مشکلات مربوط به پروستات دارید و یا داشته اید. قبل از مصرف شربت تئوکال جی پزشک خود را مطلع سازید.
  •  در مورد این دارو باید بدانید که احتمال بروز عوارض جانبی شدید در افراد مسن بسیار بالاتر می باشد.
  • این دارو باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود و مقدار مصرف آن بدون مشورت با پزشک زیاد یا کم نشود.

معرفی داروی تئوکال جی

  • مصرف این دارو امکان دارد نتایج برخی از آزمایشات پزشکی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • در زمان مصرف دارو یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف دارو غذاهایی با چربی بالا مصرف نشود.
  • این شربت ممکن است تفکر و یا واکنش بیمار را مختل نماید، از این رو در زمان مصرف دارو رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند انجام نشود.
  • اگر در زمان مصرف شربت دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو شوید باید مصرف دارو را سقط کرده و با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علائم گفته شده نشان می دهند که بدن به دارو حساسیت دارد.
  • توصیه می گردد تا در طی درمان با این دارو، مقدار بالایی از فراورده ها یا نوشابه های دارای گزانتین مصرف نگردد.
  • اگر مشکلات گوارشی در زمان مصرف ایجاد شد، بهتر است دارو را با غذا یا بلافاصله بعد از آن با آب زیاد میل کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان