نظر یک کارشناس ترک درباره نحوه بازگشایی گره سوریه

اویتون اورهان، دانشمند سیاسی ترک، اعلام نمود که عربستان سعودی از همان موقع آغاز ناآرامی ها تلاش زیادی برای سرنگونی اسد انجام داد.

نظر یک کارشناس ترک درباره نحوه بازگشایی گره سوریه

اسپوتنیک با اویتون اورهان، دانشمند سیاسی ترک، کارشناس سوریه در مرکز تحقیقات خاورمیانه -"اورسام"  مصاحبه نمود.

اویتون اورهان به اسپوتنیک درباره سیاست عربستان سعودی در قبال سوریه  و تغییراتی که در آن رخ داده است اظهار نظر کرد.

سوال: چرا سیاست عربستان سعودی در قبال سوریه تغییر کرده است؟

پاسخ: "عربستان سعودی از همان موقع  آغاز ناآرامی ها تلاش زیادی برای سرنگونی اسد انجام داد، اما پس از شکست مخالفان مسلح ، علاقه خود را به سوریه از دست داد. به ویژه ، پس از 2014-2015 ، عربستان سعودی به تدریج حمایت خود را از مخالفان مسلح سوریه کاهش داد. دو بازگر در سوریه به صحنه آمده اند. یکی از آنها ایران است که از طریق گروه های شیعه مورد حمایت خود توانست نفوذ بسیار جدی را در قلمرو وسیعی در سوریه ، به ویژه در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه است، بدست آورد. دوم ترکیه است. آنکارا از طریق عملیات مرزی علیه داعش و یگان های کرد مدافع خلق  (YPG) ی پ گ نفوذ خود را در مناطق شمالی سوریه

 تقویت کرده است. این دو کشور به همراه روسیه در چارچوب روند آستانه نقش عمده ای در حل سیاسی اوضاع سوریه دارند."

اویتون اورهان افزود: "بعید نیست که با روی کار آمدن جو بایدن، ایالات متحده با ایران کنار بیاید و توافق نامه هسته ای جدید را امضا کند. همچنین، بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن ، معلوم شد که عربستان سعودی ملاقاتی با نمایندگان ایران در عراق برگزار کرده و یک ماه بعد ، در ماه مه ، برای اولین بار یک هیئت عالی رتبه سوریه به سرپرستی وزیر جهانگردی مذاکرات در عربستان انجام داده است.

و با این وجود ، این کارشناس ترک معتقد است که "هر چقدر عربستان سعودی امیدوار باشد که بتواند نفوذ ترکیه و ایران را در سوریه محدود کند، نباید انتظار داشت که سوریه از محور ایران دور شود و به روابط نزدیک با ریاض روبیاورد، اگرچه رویکرد جدید  عربستان سعودی در دمشق با استقبال مثبت مواجه خواهد شد. بحران اقتصادی در سوریه در اینجا عامل مهمی است. و حمایت مالی که عربستان سعودی می تواند ارائه دهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین این امر مهم است که روسیه در تلاش است تا مشروعیت سوریه را به رسمیت بشناسند و دمشق روابط خود را با کشورهای عربی عادی کند.

سوال: آیا روابط عربستان سعودی و ایران می تواند در شرایط نزدیک شدن ریاض و دمشق گرم شود؟ 

پاسخ: "ما فقط می توانیم در مورد کاهش تنش صحبت کنیم. شاید در زمینه صلح میان ریاض و دمشق ، حملات متوقف شود - همانطور که طی چهار سال گذشته اتفاق افتاده است - حملات به پالایشگاه های نفت و میادین نفتی در عربستان سعودی، به تانکرها درخلیج فارس. من معتقدم که اگر توافق هسته ای منعقد شود، احتمال نرمش   رفتار تهاجمی ایران در منطقه بسیار زیاد است. این امر همچنین بر کاهش تنش در روابط بین عربستان و ایران تأثیر خواهد گذاشت. ایران به تلاش های عربستان برای غلبه بر بحران اقتصادی در سوریه و کمک به بازسازی آن اعتراض نخواهد کرد. این کار به نفع سوریه خواهد بود و از دوش ایران بار خواهد انداخت. اما اگر عربستان سعودی شروع به استفاده از نفوذ در سوریه برای مهار ایران کند، به جای کمک به تعدیل روابط ، منجر به تنش های بیشتر در راستای ایران خواهد شد.

 

 

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان