واکنش کاخ‌سفید به اظهارات رئیسی درباره دیدار با بایدن

سخنگوی کاخ سفید گفت دور ششم مذاکرات هسته‌ای وین پایان یافته و هنوز درباره دور هفتم آن، چیزی اعلام نشده است.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جن ساکی در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری منتخب ایران هرگونه دیدار با بایدن رئیس جمهوری آمریکا را رد کرده است، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: ما روابط دیپلماتیک با ایران یا طرحی برای ملاقات با مقامات ایران نداریم. از این رو، روشن نیست چیزی تغییر کرده باشد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: از نظر رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم‌گیر در این زمینه رهبر عالی ایران است. پیش از انتخابات، امروز و احتمالا آنچه که در آینده انجام می‌شود، اینگونه بوده و است.
ساکی اضافه کرد: تیم مذاکراتی هسته‌ای ایران، دور ششم را برگزار کردند و هنوز درباره هفتمین دور، چیزی اعلام نکرده‌اند.

وی یادآور شد: آن‌ها برای مشورت با پایتخت‌ها برگشته‌اند و منتظریم ببینیم چه پیش خواهد آمد.
به دنبال عهدشکنی دولت ایالات متحده آمریکا و خروج یکجانبه آن از توافق هسته‌ای ایران، تروریسم اقتصادی از سوی واشنگتن در شدیدترین حالت بر مردم ایران اعمال شد که در نتیجه آن، حتی دارو و تجهیزات پزشکی هم تحت تحریم قرار گرفت.
موید این مساله، مجوز عمومی اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا است که ارسال دارو و تجهیزات مربوط به مقابله با کرونا را برای ایران با شروطی خاص، مجاز دانست.

با این حال، سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت از سوی دولت آمریکا و تداوم آن از سوی دولت فعلی، تنها به برگزاری 6 دور مذاکره بسنده کرد که گرانیگاه اصلی آن، لغو تحریم و چگونگی ضمانت اجرا از سوی دولت عهدشکن آمریکا است.
 
از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهاد‌های بین‌المللی مستقر در وین، دور بعدی مذاکرات را به احتمال زیاد، دور پایانی نامید.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفتگو‌های فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند این توافق که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، ظرف هفته‌های آینده فعال شود.
دیپلمات‌های ارشد 27 کشور اروپایی امروز (دوشنبه) آخرین وضعیت مذاکرات درباره احیای برجام را با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزرا که در لوگزامبورگ برگزار شد، گفت دیپلمات‌ها در پایتخت اتریش سرگرم گفتگو درباره احیای برجام هستند. او با تاکید بر اهمیت اجرای کامل این توافق ابراز امیدواری کرد که انتخابات ایران و تغییر ریاست جمهوری تاثیری بر مذاکرات وین نگذارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان