بازارها در فاز احتیاط

نوسان بازارها در هفته گذشته با اخبار برجامی مرتبط بوده است و حواشی انتخابات ریاست جمهوری تأثیر قابل توجهی بر بازارها نداشته است. این در حالی است که قطعا مواضع رئیس جمهور آینده در رابطه با مناسبات بین‌المللی و سیاست‌های بازارساز در دولت آینده اثر معنی­داری بر آینده قیمت دلار در روزهای آتی خواهد داشت.

بازارها در فاز احتیاط

با این حال بازدهی بازار ارز در هفته چهارم خرداد نسبت به هفته اول مثبت بوده است. دلار هفته گذشته را با افت 300 تومانی آغاز کرد و به 23 هزار و 650 تومان رسید. به نظر می‌رسد مخابره پالس مثبت از مذاکرات هسته ای و لغو بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران باعث افت نرخ دلار شده است. نوسان قیمت اونس جهانی طلا، روند تقریبا ثابتی برای قیمت سکه در هفته گذشته رقم زد به طوریکه افزایش قیمت سکه در مجموع به میزان 250 هزار تومان بوده است. در ادامه هفته اعلام خبری مبنی بر عدم تحقق توافق هسته ای در هفته جاری، اثر افزایشی 350 تومانی را به ثبت رساند و در پایان هفته دلار در قیمت 24 هزار و 210 تومان ایستاد. با توجه به ابهام در پیش­بینی قیمت آینده دلار و عدم توانایی اونس جهانی طلا برای رسیدن به مرز هزار و 900 دلار به نظر می رسد سکه بازان هفته پیش رو را با احتیاط گام بردارند. برخی از معامله گران ارزی معتقدند که با انجام توافق نیز میزان افت قیمت دلار قابل توجه نخواهد بود و تا نیمه اول سال جاری الگوی رفت و برگشت قیمتی دلار و سکه ادامه خواهد یافت. برنامه ها و مواضع رییس جمهور آینده قطعا بر بازار مالی تاثیرگذار خواهد بود و تا آن زمان بازار ساز فعالیت خود را محدود خواهد ساخت که ممکن است زمینه ساز رشد قیمت دلار شود. همچنین، چنانچه نتایج مذاکرات هسته ای مثبت باشد فروش نفت از سر گرفته خواهد شد و به همراه آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده، عرضه ارز افزایش می یابد که خود موجب تعدیل قیمتها خواهد شد. اما با این فرض نیز میزان کسری بودجه دولت، سرعت رشد نقدینگی و انتظارات تورمی نیز از جمله عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت دلار خواهد بود.

شاخص کل بازار سهام در هفته گذشته افت 0.4 درصدی را ثبت کرد و نتوانست مرز یک میلیون و 150 هزار واحدی را حفظ نماید. وجود ابهام در برنامه ها و تیم اقتصادی دولت پیش رو، یک فضای احتیاطی را برای بازار سهام ایجاد نموده که در آن سهامداران از اتخاذ تصمیمات مهم در این بازار بازداشته است. از طرف دیگر شرایط مطلوب بنیادی بسیاری از شرکت‌ها، چشم انداز مثبت اقتصاد جهانی و نوسان قیمت ارز در دامنه مشخص و محدود سرمایه‌گذاران را به آینده بازار سهام امیدوار کرده است. در هر صورت سهام داران از دولت جدید انتظار دارند که میزان دخالت خود در این بازار را به حداقل رسانده و از قیمت گذاری دستوری بپرهیزد. البته موضع دولت جدید در رابطه با توافق هسته‌ای و نحوه تأمین کسری بودجه نیز از موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی است.

با همه گیری واکسیناسیون در اکثر کشورهای جهان، نشانه هایی از خروج اقتصاد جهان از رکود ناشی از همه گیری کرونا و افزایش تقاضا برای نفت پیش بینی می شود. در واقع، با بروز نشانه­هایی از خروج اقتصاد جهانی از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا خوشبینی­ها به رشد مصرف نفت افزایش یافته است. بر این اساس، قیمت انواع نفت در هفته گذشته به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید. البته افزایش ارزش دلار آمریکا به دلیل اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در دو سال آینده تأثیر منفی بر قیمت نفت داشته است. به این ترتیب، اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در دو سال آینده تا 0.6 درصد، ارزش دلار آمریکا را افزایش داد و این شاخص به 90.91 واحد رسید. این موضوع تاثیر منفی بر اونس جهانی طلا نیز داشته است و در هفته گذشته طلای جهانی مرز هزار و 800 دلار را مجددا از دست داد. این در حالی است که شاخص دلار آمریکا چندهفته‌ای بود که بین مرز 89 و 90 واحد در نوسان بوده است.

مخالفت برخی از مقامات هلندی در رابطه با غیرقانونی اعلام کردن رمزارزها توسط دولت این کشور، عدم موضع‌گیری منفی سران جی-7 درباره بیت کوین و تأکید مدیر عامل تسلا مبنی بر عدم اثرگذاری این شرکت بر قیمت بیت کوین باعث شد تا این رمز ارز در هفته گذشته به 40 هزار دلار برسد اما با تصویب افزایش نرخ بهره در اواخر هفته وارد فاز نزولی شد. در صورتی که بیت کوین در عبور از کانال 40 هزار دلار ناموفق باشد، احتمال ریزش قیمت این رمز ارز تا مرز 20 هزار دلار وجود دارد. اما پیش بینی می شود در هفته های پیش رو بیت کوین مجدد وارد کانال رشد شود. همچنین با تداوم اتخاذ محرک­های مالی کمک کرونایی در دنیا انتظار می­رود رشد قیمت فلزات پایه ادامه داشته باشد. در مقابل برخی هم معتقدند که با عادی شدن اوضاع اقتصادی پس از کنترل ویروس کرونا، مازاد عرضه سبب کاهش قیمت فلزات خواهد شد.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر