ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم

مدیریت حوزه سلامت کشور به قدری مهم و حساس است که مدیر آن باید با مشکلات و چالش های این حوزه آنقدر آشنا باشد که بتواند به درستی این حوزه را مدیریت کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سوالی که این روزها و به دنبال انتخابات 28 خرداد بر سر زبان‌ها افتاده، این است که چه کسی قرار است بر صندلی وزارت بهداشت تکیه بزند.

بعضی‌ها معتقدند که وزیر بهداشت نباید حتماً پزشک باشد، بلکه باید به اقتصاد سلامت اشراف داشته باشد و برخی نیز بر این عقیده اند که وزیر بهداشت باید از بین جامعه پزشکی انتخاب شود.

اما، ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان داشت که وزیر بهداشت باید مدیر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر بهداشت باید پزشک باشد یا خیر، گفت: فرقی نمی‌کند که وزیر پزشک باشد یا مهندس، بلکه باید مدیر باشد.

خسرونیا افزود: این مدیر باید به مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور آگاه باشد و در این حوزه تجربه کار کردن داشته باشد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت نباید از پشت میز وزارت کار بیاید و بر صندلی وزارت بهداشت تکیه بزند. و یا اینکه تازه فارغ التحصیل شده باشد و نداند حوزه سلامت چیست.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: وزیر بهداشت باید کسی باشد که از روستاها و شهرهای کوچک کارش را آغاز کرده باشد. مشکلات آدم‌های روستایی و شهرهای کوچک را بداند و آنها را لمس کرده باشد.

خسرونیا در پاسخ به این سوال که چرا وزیر بهداشت باید از روستاها و شهرهای کوچک آمده باشد، گفت: وزیر باید بداند چرا مردم این مناطق کشور برای درمان به تهران می آیند.

وی افزود: عده‌ای در انتخاب وزیر فقط به دنبال مدرک تحصیلی او از آمریکا و…، هستند و یا اینکه فوق تخصص داشته باشد. در حالی که این مدارک نباید ملاک انتخاب وزیر بهداشت باشد.

خسرونیا ادامه داد: اگر وزیر بهداشت از روستا و شهرهای کوچک آمده باشد، می‌داند مشکلات این مناطق چیست. اینکه مردم این قبیل مناطق کشور با مشکلاتی مثل آب شرب غیر بهداشتی، غذای ناسالم، واکسیناسیون و…، مواجه هستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: اینکه وزیر بهداشت فقط در جلسات هیأت دولت حضور داشته باشد، نمی‌تواند مشکلات را ببیند و لازم است که در این مناطق بوده باشد.

خسرونیا در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت وزیر بهداشت بعد از تکیه بر صندلی وزارت چه خواهد بود، گفت: برنامه ریزی برای پیشگیری، باید اولویت نخست او باشد.

وی افزود: سرمایه گذاری در امر پیشگیری، مهم‌ترین برنامه‌ای است که وزیر بهداشت باید به آن توجه کند. زیرا، تمامی بیماری‌هایی که امروزه گرفتار آنها هستیم در اثر ندانم کاری مردم و مسئولان مربوطه در حوزه سلامت بوده است.

خسرونیا گفت: کبد چرب، دیابت و بیماری‌هایی از این دست، ناشی از عدم سرمایه گذاری در امر پیشگیری بوده است و اگر نخواهیم در حوزه پیشگیری قدم برداریم، حوزه سلامت کشور نخواهد توانست از چالش‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، رهایی یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان