خشک کردن موز در منزل با روش های آسان

چه خبر؟ باز هم یک مطلب مفید و جالب و تماما کاربردی که به خشک کردن موز اختصاص یافته است؛ شما با همراهی خود با این مطلب آرگا ۸ روش خشک کردن را مطالعه خواهید کرد که می تواند شما را در مسیر فراهم سازی یک تغذیه سالم و خوش طعم برای عزیزان خود یاری نماید.

خشک کردن موز در منزل با روش های آسان

اهمیت سلامتی اعضای خانواده برای مادران عزیز یکی از مواردی است که بر هیچ کس پوشیده نیست، با توجه به اینکه بدن به ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری برای رشد و ادامه زندگی نیاز دارد چه خوب است که این نیاز را با استفاده از مواد سالم و تازه در حین حال خوش طعم برطرف سازید؛ خشکبار میوه و یا به بیانی میوه های خشک شده یکی از گزینه های عالی برای این منظور و برطرف ساختن می باشند که از جمله ی آنها می توان به برگه زردالو، برگه آلو، برگه هلو، برگه پرتقال و برگه موز اشاره داشت. این میوه های خشک شده را می توان هم به صورت آماده از بازار خریداری کرد و هم به آسانی در منزل تهیه نمود. نظرتان در مورد خشک کردن موز در خانه چیست؟ برای یادگیری روش های آن همراه آرگا باشید.

روش های آسان و کاربردی برای خشکاندن موز

اقدامات اولیه برای خشک کردن موز

خشک کردن میوه ها یکی از روش هایی است که می توانید برای میوه های مختلف از جمله موز به کار ببرید، این میوه های خشک شده دارای طعم و مزه ای بی نظیر و دلچسب هستند که با اهداف گوناگونی همچون مانع شدن از بد طعم شدن در صورت ماندگاری طولانی و همچنین استفاده از آن در تمامی فصول سال انجام می شود.

شما می توانید این خشکبار میوه ها را در ساخت انواع کیک و شیرینی، دسر، و حتی غذاها به کار ببرید و در میان وعده و وعده ی اصلی نوش جان نمایید. همچنین است که می توانید از ورقه های خشک شده موز را به عنوان اسنک، تهیه کیک و شیرینی، انواع دسر، سالاد و حتی تزیین آنها مورد استفاده قرار دهید.

برای تهیه موز خشک شده باید موزهای سالم و فاقد تیرگی، له شدگی و … را انتخاب کنید. بعد موزها را پوست گرفته و سپس از جهت عمودی و یا افقی به دلخواه خود به صورت حلقه ای (ورقه های 5 – 6 میلی متر) برش بزنید. هنگام برش زدن آنها می توانید کمی خلاقیت به خرج داده و شکل های زیبا و متنوعی را به وجود بیاورید. در صورت تمایل می توانید از وسیله ی برش دهنده ی سبزیجات و میوه (ماندولین) استفاده نمایید.

انواع شیوه های ساده و آسان خشک کردن موز

روش هایی جالب برای خشک کردن موز

جلوگیری از تیره شدن رنگ موزها هنگام خشک شدن

ورقه های موز را پس از برش زدن در آبلیمو بخیسانید و یا بر روی آنها بمالید در صورت تمایل می توانید درون آبلیمو قدری آب آناناس و یا دیگر مرکبات را اضافه کنید.

همچنین شما می توانید 1 پیمانه عسل، 1 پیمانه شکر و 3 پیمانه آب را با یکدیگر ترکیب کرده و و با استفاده از یک قلمو آن را بر روی ورقه های موز بمالید.

آموزش شیوه های خشک نمودن موز

روش های مختلف خشک کردن موزها

برای تهیه خشکبار موز از هشت روش مختلف می توان کمک گرفت که در ادامه به معرفی هر یک از این روش ها پرداخته ایم.

1 – سرخ کردن

سرخ کردن از جمله شیوه های خشک کردن میوه های پرنشاسته با رطوبت پایین به عنوان مثال موز می باشد که به آسانی در منزل انجام شدنی است.

2 – با استفاده از نور خورشید

در این روش از آفتاب برای خشک کردن استفاده می شود، با وجود بکارگیری روش ذکر شده باز هم در این روش میزان تیره شدن آن به مراتب بیشتر از سایر روش ها است که در صورت تمایل و مشکل نداشتن با آن می توانید از این روش بهره ببرید.

سینی مناسبی را انتخاب کنید و روی آن را با استفاده از توری محافظ پشه بپوشانید، میوه های موز را به شکل ورقه های حلقه ای دارای ضخامت 3.0 سانتی متر برش بزنید و در مقابل نور آفتاب قرار دهید, شب ها به منزل آورده و صبح ها نیز دوباره در برابر آفتاب بگذارید. سپس به مدت ( 7) روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید.

3 – با استفاده از فر

ابتدا موزها را پوست گرفته و به صورت حلقه ای برش بزنید، ورقه های موز را درون سینی فر چیده و درون فر قرار دهید تا خشک گردد، پس از 8 – 12 ساعت خشکبار میوه شما آماده است، لازم به ذکر است که در طول این مدت موزها را بگردانید تا به صورت یکسان خشک شود.

شیوه هایی اایده آل و ناب از خشک نمودن موز

4 – با استفاده از مایکروفر

ابتدا موزها را ماند روش های قبلی پوست گرفته و به صورت حلقه ای برش بزنید، سپس آنها درون تعدادی بشقاب چیده و به وسیله ی وسیله ای که میان ظرف ها فاصله بیندازد, بر روی یکدیگر قرار دهید تا چند طبقه گردد. بشقاب های موز را درون مایکروفر برای یک ساعت بگذارید.

5 – با استفاده از بخاری

در زمستان یکی از روش های مناسب برای خشک کردن موز، می توانید از بخاری بهره ببرید؛ به این صورت که ورقه های موز را درون سینی چیده و بر روی آن بگذارید. در این مدت ورقه ها را زیر و رو نمایید تا یکدست خشک گردند.

6- با استفاده از رادیاتور

یکی دیگر از وسایل گرمایشی منازل در فصل زمستان رادیاتورها هستند که با استفاده از آنها می توانید به خشک کردن موز اقدام نمایید، به این صورت که یک پارچه تمیز بر روی رادیاتور کشیده و تمیز نمایید، ورقه های موز را بر روی آن بچینید تا خشک شوند؛ قابل به ذکر است که در این شیوه نیز مانند شیوه ی با استفاده از آفتاب ورقه های موز تغییر رنگ داده و تیره می گردند.

7 – خشک کن سبزیجات و میوه

شیوه ی آسان و البته جالب دیگر استفاده از خشک کن سبزیجات و میوه است، به این صورت که ابتدا ورقه های موز را درون سبدهای چرب شده مورد نظر با فاصله قرار داده و در خشک کن بگذارید. دمای دستگاه را بر روی 57 درجه سانتی گراد تنظیم نموده و پس از آن دکمه استارت را بزنید. حدودا 12 ساعت بعد ورقه ها را از آن خارج سازید، مشاهده می کنید که به خوبی آب آنها گرفته شده است. توجه داشته باشید در تمامی مدت خشک شدن ورقه ها را پشت و رو نماید.

تهیه خشکبار میوه موز در منزل

8 – با استفاده از جوشاندن

شاید برای شما کمی تعجب آور باشد که مگر می شود برای خشک کردن از شیوه ی جوشاندن و یا خیساندن بهره ببرید، اما هر کاری شدنی است. یکی از شیوه های کمتر بکار گرفته شده و غیر رایج که البته در مقابل شیوه های بالاتر کمتر کاربردی می باشد, همین شیوه است.

ابتدا موز را پوست گرفته با برش های عمودی به ورقه های یکدستی تقسیم می کنید، سپس آنها را همراه با شکر درون شیره ای شکری بخیسانید و یا اینکه بجوشانید.

شیوه هایی جالب برای خشکاندن موز

مواردی که هنگام خشک کردن موزها باید مد نظر گرفت:

  • موزهای سالم و له نشده را انتخاب کنید.
  • جهت تهیه چیپس موز شور طعم، می توانید ورقه های موز را به جای طعم دار کردن با عسل و شکر با مقداری نمک، فلفل، روغن نارگیل و روغن زیتون بهره ببرید. در صورتی که می خواهید چیپس موز شما هم دارای طعم شور و هم طعم شیرین باشد می توانید علاوه بر بکارگیری این مواد از شکر نیز بهره ببرید.
  • پس از خشک کردن ورقه های موز به خصوص در روش های استفاده شده از فر، مایکروفر، رادیاتور، خشک کن کمی در اتاق بگذارید تا به خوبی خشک شده و سپس در ظرف های درب بسته قرار داده نگهداری نمایید.
  • جهت طعم دار کردن موزها می توانید از دارچین، پودر جوز هندی و آب آناناس، آب لیمو و … برای 3 دقیقه بهره ببرید.
  • ورقه های خشک شده موز تا چندین ماه قابل نگهداری و استفاده می باشند.
  • علاوه بر طعم دار کردن آب لیمو و آب آناناس مانع از تغییر رنگ و تیره شدن آنها می شود، و در برخی روش ها مانند نور آفتاب و رادیاتور آن را به حداقل می رساند.
  • در صورت در دسترس نبودن سینی سیمی می توانید ورقی از کاغذ پوستی را جایگزین آن برای قرار دادن در سینی پخت کنید، البته توجه داشته باشید که مدت بیشتری را برای خشک کردن به آن اختصاص دهید.

خشک نمودن موز در منزل با استفاده از روش های ساده و کاربردی

میوه های خشک شده همیشه از گزینه های فوق العاده ای محسوب می شوند که برای کودکان بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی در بین نه تنها کودکان که در تمامی سنین دارند، افرادی که از اشتهای پایین و لاغری رنج می برند آرگا پیشنهاد می کند تا در برنامه غذایی خود از خشکبار میوه بهره ببرد.

از جمله ی خشکبار، چیپس موز انتخابی است که به تقویت سیستم ایمنی، روشنی و شفافیت پوست و تقویت سیستم گوارشی در نتیجه هضم بهتر منجر می گردد. در مطالب قبلی روش های خشک کردن سیب، خشک کردن انجیر را نیز آموزش دادیم که پیشنهاد می کنیم سری به آنها نیز بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان