مقامات آمریکایی:

دولت افغانستان می‌تواند ظرف شش ماه سقوط کند

گروهی از مقامات آمریکایی معتقدند دولت افغانستان می‌تواند ظرف شش ماه تا یک سال پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور به دست طالبان سقوط کند.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "وال استریت ژورنال"، گروه طالبان در یک هفته گذشته بخش‌های زیادی در شمال افغانستان را به تصرف خود درآورده است و چندین شهر و منطقه بزرگ را از کنترل نیرو‌های ارتش افغانستان خارج کرده است.

در همین حال تعداد دیگری از کارشناسان آمریکایی معتقدند دولت افغانستان می‌تواند ظرف سه ماه پس از خروج نیرو‌های آمریکایی سقوط کند.
کارشناسان آمریکایی همچنین اعلام کردند که می‌شود با بهبود قابلیت‌های نظامی و فرماندهی نیرو‌های دولتی از سقوط دولت مرکزی افغانستان جلوگیری کرد.

پیش از این کارشناسان آمریکایی تخمین می‌زدند که احتمالا دولت افغانستان پس از 2 سال از خروج نیرو‌های آمریکایی، به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
آمریکا هم اکنون بیش از نیمی از 3 هزار و 500 نیروی خود را از افغانستان خارج کرده است و قصد دارد سایر نیرو‌ها و تجهیزات را تا یازده سپتامبر از این کشور خارج نماید.

در میان انتشار گزارش‌ها در مورد پیشروی نیرو‌های طالبان در مناطق مختلف افغانستان، مقامات در کاخ سفید اکنون به دنبال ترغیب ارتش برای خروج آرام‌تر از افغانستان هستند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه بر طرح وزارت دفاع آمریکا برای خروج نیرو‌های آمریکایی به جز نیرو‌هایی که مسولیت محافظت از سفارت آمریکا را دارند، تاکید کرد.

هرچند طی 20 سال گذشته که آمریکا با شعار ایجاد امنیت در افغانستان و تقویت نیرو‌های نظامی دولتی این کشور وارد افغانستان شد، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد و اکنون با اعلام خروج غیرمسوولانه از این کشور در واقع به گروه‌های داخلی افغانستان چراغ سبز برای حمله و کشتار داده است.

گفتنی است که اخیراً دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت آمریکا احترام می‌گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان