آمریکا انصارالله را به رسمیت شناخت

تیموثی لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن عصر پنجشنبه گفت که کشورش حوثی‌ها [جنبش انصارالله]را به عنوان یک طرف قانونی به یمن به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از الجزیره قطر، لندرکینگ افزود: جامعه جهانی باید تأمین کمک رسانی به یمن را افزایش دهد، چرا که در غیر اینصورت برنامه‌های بشردوستانه متوقف خواهد شد.

وی همچنین گفت که توافق موسوم به "توافق ریاض" میتواند انگیزه بخش باشد ومیتواند در بازگشت دولت [مستعفی]به عدن نقش داشته باشد.

لندرکینگ بار دیگر هشدار داد: برنامه‌های بشردوستانه به زودی متوقف خواهد شد و جامعه جهانی باید مشارکت خود در تأمین مالی آن را افزایش دهد.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب 5 نوامبر 2019 (آبان ماه 98) با وساطت عربستان و با هدف به اصطلاح تحقق صلح در جنوب یمن توافق صلح ریاض را به امضا رساندند.

از مهم‌ترین بند‌های توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت 7 هفته، متمرکز شدن نیرو‌های نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

امضای توافقنامه تحت نظارت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، محمد بن سلمان ولیعهد، عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و عیدروس الزبیدی رییس شورای انتقالی یمن صورت گرفت.

در حالی که «علی عبدالله الکثیری» سخنگوی شورای انتقالی جنوب اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که به دلیل ربوده شدن برخی افراد این شورا از سوی وابستگان به دولت منصور هادی، توافق ریاض عملا به حالت تعلیق در آمده است، روز سه‌شنبه در بیانیه دیگری از موافقت طرف‌های این توافق برای بازگشت دولت هادی به عدن خبر داد.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی روبه رو شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان