نظرسنجی

بورس بر مدار صعود؟

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران هفته گذشته با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه سهام و رشد شاخص کل همراه شد

به هرترتیب صعود در نماگر‌های بازار طی دو سه هفته گذشته خوش بینی‌ها را به ادامه مسیر بورس افزایش داده است، به طوری که عمده تحلیلگران و سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند بورس در هفته جاری را نیز صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه مانند دو سه هفته اخیر کارشناسان پیش‌بینی روند نزولی برای بازار نداشتند. امری که نشان می‌دهد احتمالا موضوع خاصی برای عقب‌نشینی قیمت سهام از لحاظ منطقی و بر اساس مختصات اقتصادی فعلی وجود ندارد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 64 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند بازار سهام در این هفته نیز به مسیر صعودی خود، ادامه خواهد داد. به گفته این دسته از کارشناسان، عمده سهام در شرایط اقتصادی و مختصات اثرگذار بر بازار سهام در کف قیمتی قرار دارند و به نظر می‌رسد این هفته نیز فاصله خود را از این سطوح افزایش دهند چرا که سطوح کنونی قیمت فلزات پایه به عنوان یک عامل اثر گذار در سطوح بی سابقه‌ای قرار دارد و از طرفی سیگنال‌ها از سمت بازار ارز افزایشی است.امری که می‌تواند بخش بزرگی از بازار سهام را منتفع کند. علاوه بر این موارد خبرها از وین نیز قابل‌توجه است و همچنان اظهارات از قرار گرفتن ایران در مسیر توافق هسته‌ای به‌‌رغم طولانی شدن مذاکرات حکایت می‌کنند. بورس تهران احتمالا در واکنش به این موارد روند روزهای اخیر خود را ادامه دهد.در این میان البته برخی معتقدند که صعود نرخ ارز در بازار به دلیل کاهش احتمال توافق هسته‌ای است که این موضوع نیز صعود سهام را در پی خواهد داشت.

کم‌نوسان: 36 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند، بورس تهران در هفته جاری در مسیر کم‌نوسان حرکت کند. به اعتقاد این دسته از افراد خبرهای مناسب در جهت تقویت تقاضا در بورس کم نیستند اما زیان و لطمه نزول اخیر قیمت‌ها هنوز در خاطره جمعی اهالی سهام وجود دارد و معامله‌گران نمی‌توانند به همین راحتی اعتماد خود را احیا کنند و در سمت خرید ظاهر شوند .به همین دلیل به‌‌رغم تقویت وضعیت بنیادی مناسب برخی گروه‌ها، تقاضای سهام نمی‌تواند چندان قدرتمند باشد. در سمت دیگر هنوز مساله توافق هسته‌ای تعیین تکلیف نشده است و برخی نسبت به نهایی شدن آن تردید دارند.بر همین اساس بیشتر سهامداران پس از اصلاح قابل‌توجه اخیر قیمت‌ها و از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از نقدینگی شاید درصدد فروش و خروج از بازار نباشند اما به این راحتی نیز خریدار نخواهند شد. از این رو عمده سهامداران فعلا استراتژی نظاره‌گری را دنبال می‌کنند. از طرفی هنوز نمی‌توان برآوردی از سیاست‌های ابراهیم رئیسی به عنوان پیروز عرصه انتخابات در قبال اقتصاد و سیاست خارجی کشور داشت و از این رو، بورس فعلا در مسیر احتیاطی و کم‌نوسان حرکت می‌کند. احتمالا ترجیح سهامداران بعد از تجربه اخیر احتیاط در هر دو سمت خرید و فروش تا روشن شدن ابهامات مزبور باشد.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: 56 درصد از سهامداران حاضر در این نظرسنجی معتقدند بورس در هفته جاری به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.این دسته معتقدند اصلاح قابل‌توجه اخیر قیمت‌ها، سهام را با توجه به شرایط بنیادی سهام به‌خصوص از ناحیه بازار‌های جهانی و سطوح نرخ به سطوح ارزنده‌ای رسانده است و بعید است که سهامداران نسبت به این موضوع بی واکنش باشند. به‌خصوص آنکه از سمت بازار ارز سیگنال افزایشی جدیدی مشاهده می‌شود. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در واکنش به این سطوح ارزنده بار دیگر در روند صعودی قرار گیرد.

کم‌نوسان: 25 درصد از سهامداران معتقدند بازار سهام در هفته جاری روند کم‌نوسانی را تجربه کند.این افراد معتقدند محتمل‌ترین سناریو برای سهام حرکت در مسیر کم‌نوسان است. به اعتقاد این دسته، افراد بیشتر در انتظار رفع ابهام در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور هستند.

آینده توافق هسته‌ای و سیاست دولت جدید در قبال آن در تعیین استراتژی بورس بازان نقش حیاتی دارد و احتمالا تا آن زمان سهامداران معامله گری با احتیاط و حرکت دست به عصا در سمت خرید و فروش را مناسب‌ترین استراتژی سهامداری خود بدانند.

نزولی: 19 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» اما روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند هنوز هم حجم و ارزش معاملات پایین و ابهامات پیرامون بازار زیاد است.سایه ابهامات و اخبار متناقض نیز بر سر بازار سهام است .از این رو به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران از فرصت ایجاد شده برای خروج پول از بازار سهام استفاده کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان