چه طور عذرخواهی کردن را به کودک نوپا یاد بدهیم؟

عذرخواهی از کودکان نوپا می‌تواند ساده باشد. با این حال آن‌ها تشخیص می‌دهند که چرا باید برای کاری که اشتباه انجام داده اند عذرخواهی کنند

چه طور عذرخواهی کردن را به کودک نوپا یاد بدهیم؟

بازخوانی

عذرخواهی از کودکان نوپا می‌تواند ساده باشد. با این حال آن‌ها تشخیص می‌دهند که چرا باید برای کاری که اشتباه انجام داده اند عذرخواهی کنند. این کار عمدی یا تصادفی باشد، باید به کودکان نوپا آموخت که چرا باید از دیگران متاسف شوند و منظورشان این است که به آن‌ها یاد بگیرند که بینشی و همدلی داشته باشند که آنچه به دیگران آسیب رسانده و در عوض بهتر درک کنند که در آینده چه کاری انجام دهند. وقتی نوبت به عذرخواهی کودک نوپا می‌رسد، به این معنی است که به کودکان نوپا در سنین جوانی آموزش دهید که چگونه مسئولیت کاری که انجام داده اند را بر عهده بگیرند و نسبت به دیگران که نسبت به آن‌ها ظلم کرده اند همدلی کنند. این بدان معنا نیست که کودکان نوپا عمدا کاری را انجام داده اند که به دیگری آسیب رسانده است اما آن‌ها باید تشخیص دهند که برای آن عمل عذرخواهی لازم است. هنگامی که کودکان نوپا به آن نقطه می‌رسند، آن‌ها می‌فهمند که چه زمانی عذرخواهی لازم است.

آیا آن‌ها اشتباهات خود را می‌پذیرند؟

قبل از اینکه کودکان نوپا یاد بگیرند چگونه عذرخواهی کنند، ابتدا باید بفهمند که چه اشتباهی انجام داده اند. این به معنای این نیست که کودکان نوپا نسبت به آنچه انجام داده اند احساس پشیمانی یا شرم کنند، به خصوص اگر آنچه اتفاق افتاده تصادف بوده است. این فقط به آن‌ها کمک می‌کند تا ببینند که اقداماتشان می‌تواند دیگران را بد احساس کند. برای کمک به کودکان نوپا در درک آنچه انجام داده اند و دیگری را تحت تأثیر قرار داده است، اولین قدم این است که از آن‌ها بپرسید فکر می‌کنند چه کرده اند.

چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد؟

هنگامی که کودکان نوپا مسئولیت اقدامات خود را به عهده گرفتند گام بعدی کمک به آن‌ها برای درک بهتر انتخاب‌ها هنگام ایجاد وضعیت مشابه در آینده است. این کار با این‌امید انجام می‌شود که در آینده انتخاب‌های مختلفی انجام شود. اگر کودکان نوپا در نقطه‌ای نباشند که بتوانند راه حل بهتری را بیان کنند، گفتگو در مورد وضعیت آن‌ها برای‌ایده پردازی اشکالی ندارد. اگر بیش از یک انتخاب بهتر مورد بحث قرار گرفته است کودکان نوپا باید یکی از مواردی را که به نظر آن‌ها بهترین است انتخاب کنند تا مسئولیت آنچه انجام شده را عهده دار شوند.

چگونه از کودک بخواهیم عذرخواهی کند؟

وقتی این سوال از کودکان نوپا پرسیده می‌شود ممکن است بلافاصله به عذرخواهی نپردازند. در عوض اگر متوجه شوند که شخصی را آزار داده اند، ممکن است بخواهند او را بغل کنند. آن‌ها ممکن است بخواهند کار خوبی برای شخص مقابل انجام دهند. این‌ها همه اشکال عذرخواهی است، حتی اگر کلمات متاسفم گفته نشوند.

چگونه برای کودک نوپای خود الگو باشیم؟

وقتی کودکان نوپا می‌بینند والدینشان نسبت به عملکرد خود پاسخگو هستند، می‌توانند از طریق مشاهده دلیل مهم بودن عذرخواهی را یاد بگیرند. به همین دلیل والدین در صورتی که کودکان نوپا را به نادرستی به انجام کاری که مسئول آن نیستند یا واکنش بیش از حد در مورد یک وضعیت متهم کرده اند باید عذرخواهی کنند. والدین کامل نیستند. مواقعی وجود دارد که آن‌ها کار‌هایی را می‌گویند که نیاز به عذرخواهی از کوچک‌تر‌ها دارد. هنگامی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، به کودکان نوپا نشان می‌دهد که والدین مسئولیت آنچه را که گفته اند به عهده می‌گیرند و تصدیق می‌کنند که اشتباهی انجام شده است. این همچنین به کودکان نوپا نشان می‌دهد که وقتی کسی واقعاً نسبت به کاری که انجام داده احساس پشیمانی می‌کند و از طرف می‌خواهد که در مورد بخشش آن‌ها ظلم کرده است. این امر می‌تواند حال همه را بهتر کند. اگر آن‌ها بتوانند زود یاد بگیرند که چگونه مسئولیت کار‌های خود را بپذیرند و با طرف مقابل همدلی داشته باشند، در آینده در مسیر درست قرار می‌گیرند.

 

منبع: babygaga.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان