متولی توریسم باید سیاستگذار باشد یا ماشین صدور مجوز؟

خواسته بازار گردشگری از وزیر آینده

دنیای‌اقتصاد: در فاصله تغییر دو دولت و انتخاب اعضای کابینه بازار حدس و گمان درباره وزرای پیشنهادی بالا می‌‌گیرد

او می‌افزاید: متاسفانه در این حوزه‌ بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که رئیس یا وزیر این سازمان یا وزارتخانه فردی بوده که در این حوزه اطلاعات محدودی داشته و متخصص نبوده است. به این ترتیب تیمی هم که در راس کار قرار می‌گرفت در این حوزه تبحری نداشت.

 

وی درباره مشکلات انتخاب‌های غیرتخصصی در این حوزه عنوان می‌کند: در دوره‌های زیادی ما فعالان گردشگری ناچار بودیم یک یا یک‌سال و نیم به مدیر جدید آموزش دهیم. نمونه آن یک مسوول بود که در جلسه‌ای که با او داشتیم و بحث به کویر مصر رسید،‌ تصورش این بود منظور ما همان کشور مصر است. این درحالی است که به‌واسطه حضور انبوه گردشگران درباره مدیریت و برنامه‌ریزی این منطقه بحث و حدیث در رسانه‌ها همان زمان بسیار بالا بود. این مدیر جز چند شهر اصفهان و شیراز یا مشهد درباره سایر حوزه‌های گردشگری شناخت زیادی نداشت و ما باید زمان می‌گذاشتیم تا در جلسات درباره اقسام توریسم نظیر طبیعت‌گردی،‌ توریسم مذهبی،‌ توریسم درمانی و...، نمایشگاه‌های گردشگری،‌ شرایط حضور در آنها و اینکه کدام بهتر است به او توضیح دهیم تا پس از گذشت یک‌سال و ‌نیم آشنا شود چطور بر ما ریاست کند.

عقدایی می‌گوید: درخواست ما این است درباره وزیر گردشگری که شاید کوچک‌ترین وزارتخانه با کمترین بودجه باشد و با توجه به عدم توجه به این حوزه در مناظرات برای بسیاری کم‌اهمیت‌ترین وزارتخانه هم باشد وزیری از بدنه گردشگری بگذارند، ‌وزیری که با نزدیکی به دیدگاه‌های دولت در این حوزه تخصص لازم و حداقلی داشته باشد.

او می‌افزاید: در کنار موضوع تخصص آنچه در این حوزه به آن نیازمندیم قدرت چانه‌زنی است که بتواند با دستگاه‌های مختلف مسوول درحوزه‌های مرتبط با بازار گردشگری وارد گفت‌وگو شود. متاسفانه تاکنون دولت‌ها در این زمینه چندان موفق نبوده‌اند درحالی‌که با رایزنی‌های موثر در جلسه‌های کابینه می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

در روزهای اخیر بازار نظرسنجی درباره وزیر آینده بالا گرفته،‌ عقدایی در این زمینه به یکی از نظرسنجی‌هایی که یک مجله آنلاین راه انداخته بود اشاره کرده و می‌گوید: در این نظرسنجی که بیش از هشت هزار رای هم در آن داده شد هم روسای تشکل‌ها به‌عنوان نامزد حضور داشتند و هم تعدادی افراد کمترشناخته‌شده، منتها به‌واسطه اینکه ساز و کار این نظرسنجی چندان مشخص نبود،‌افراد می‌توانستند چند بار رای دهند و بسیاری از فعالان حوزه شرکت نکردند و مجموعه‌ای موارد دیگر موجب شد  به یکباره افراد کمترشناخته شده گاه تا 10 برابر فعالان شاخص این حوزه رای آورند.

او در این باره که نخستین اقدامی که از وزیر جدید گردشگری انتظار دارید انجام دهد چیست؟ عنوان می‌کند: تغییر ساختار مدیریت در وزارتخانه اولویت اصلی در این حوزه است. بسیاری از فعالیت‌هایی که درحوزه مدیریت این صنف در وزارتخانه و ادارات تابعه انجام می‌شود می‌تواند به تشکل‌های فراگیر گردشگری سپرده شود.

عقدایی در همین زمینه به تجربه اصناف در سایر حوزه‌ها اشاره کرده و می‌افزاید: شما اگر بخواهید یک نانوایی راه بیندازید نیاز نیست مجوزتان را از وزارت صمت بگیرید بلکه به اتحادیه نانوایان مراجعه می‌کنید،‌ اگر به‌دنبال راه اندازی مغازه کفاشی هم باشید باز این درخواست را به صنف مرتبط می‌دهید اما درحوزه گردشگری همه هماهنگی‌ها و مجوزها در سطح وزارتخانه و ادارات داده می‌شود. آیا درحوزه توریسم افراد از سواد کمتری برخوردارند یا نمی‌توانند این کارها را انجام دهند؟ به‌نظر می‌رسد وقت آن است که در این حوزه هم گرفتن مجوز فعالیت و رسیدگی به شکایت‌ها و بسیاری از موارد دیگر به صنف گردشگری سپرده شود و دولت در این زمینه کار تسهیلگری را به عهده داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان