چرا گفتگوهای وین به تعویق افتاد؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی علت تعویق مذاکرات برجامی در وین پرداخت.

چرا گفتگوهای وین به تعویق افتاد؟

به گزارش خبرآنلاین، فریدون مجلسی درباره تغییر نظر مقامات آمریکایی درباره تبادل زندانیان گفت: آنها معتقدند که برخی از زندانیانشان به دلیل مقابله با زندانیان امریکایی دستگیر شده اند. این موضوع در داخل امریکا مخالفت هایی را بر می انگیزد. من فکر می کنم دو طرف در نهایت در مورد این موضوع بر خلاف موضوعات دیگر راحت تر به یک نتیجه برسند. منتها فرمولش شاید این باشد که چند تا از اشخاص با نوعی عفو و بخشودگی ازاد شوند و بقیه مبادله شوند. آنهایی که طرفین معتقدند کارهایی انجام داده اند که می توانسته محدودیت به بار بیاورد را با همان تبادل رد و بدل کرد. اما آنهایی که یکی از طرفین معتقد است که بی تقصیر بوده اند،برای آنها مساله پیچیده تر است و می خواهند که یک راه حل دیگری را پیدا کنند. نه نگهداری ایرانی ها در آمریکا برای این کشور سودی دارد و نه نگهداری زندانیان آنها در اینجا سودی دارد. اگر آزادی اینها کمکی به رفع مشکلات مردم می کند می توان این راه را رفت. اما کسانی که مسئولیت ها را بر عهده دارند گاهی با این مساله طور دیگری برخورد می کنند. این در هر دو کشور هم وجود دارد.

وی در خصوص علت تعویق مذاکرات برجامی نیز گفت: هم در ایران و هم در امریکا رادیکال هایی هستند که مخالف این هستندکه مذاکرات به سرانجام برسد و التهاب ها فروکش کند. آنها در امریکا مخالف این هستند که ایران جایگاه خود را درنظام بین المللی بازیابی کند. ما می بینیم که در بحبوحه این مسائل سناریوی ربوده شدن یک خانم ایرانی درامریکا مطرح می شود. این دور از ذهن و بعید به نظر می رسد که درشرایط مذاکره چنین اتفاقی بیفتد مگر اینکه سناریویی باشد از سوی کسانی که خواهان لطمه زدن به روند مذاکرات اند. طرفین یک دیگر را کاملا تحت نظر دارند و اظهار نظر ها و... کاملا رصد میشود و وقتی که به مسائلی برخورد می کنند، واکنش را به این صورت نشان می دهند یا ممکن است که این رفتار ناشی از فشارهای همان گروه هایی باشد که درداخل امریکا مایل به بازگشت ایران به وضعیت پیشین نیستند می خواهند هر طور شده این توافق سر نگیرد.

این کارشناس در پاسخ به اینکه این وضعیت چه تاثیری می تواند بر روی توافق بگذارد گفت: اختلاف نظر اصلی این است که باید بدانیم از سوی مقامات بالای هر دو طرف اراده کاملی برای رسیدن به یک توافق وجود دارد یا ندارد. اگر روند مسائل را در این ماه ها دنبال کنیم، تمایل زیادی از سوی هیچ کدام از طرف ها شاهد نیستیم. تا وقتی این اراده به وجود نیاید و صمیمانه خواهان تفاهم و سازگاری نباشند، توافقی به دست نمی آید و تنها زمان طولانی می شود و حتی ممکن است در طول زمانی مثل چند سال هم ممکن است که به نتیجه نرسد.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

از ایران اصرار، از آمریکا انکار! ماجرای توافق بر سر تبادل زندانیان چیست؟
 

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان