ساخت پارکی جدید در هند از خاکستر اجساد قربانیان کرونا

سال ها بعد هر کس که از پارکی در گوشه ای از شهر بوپال ِ هند سر درآورد، باید به آرامی قدم بردارد چرا که آرامگاه ۶ هزار قربانی کرونا زیر پایش جای گرفته است.

ساخت پارکی جدید در هند از خاکستر اجساد قربانیان کرونا

سال ها بعد هر کس که از پارکی در گوشه ای از شهر بوپال ِ هند سر درآورد، باید به آرامی قدم بردارد چرا که آرامگاه 6 هزار قربانی کرونا زیر پایش جای گرفته است.

تکه زمین خالی ای به وسعت 1،115 متر مربع در حال تبدیل به چیزی است که شهر بوپال می خواهد یادبود و گورستانی سرسبز برای کسانی باشد که جان خود را در همه گیری کرونا از دست دادند.

علتش هم آن است که مرکز مرده سوزی اصلی این شهر به طور کامل پر شده و دیگر جایی برای نگهداری از انبوه خاکستر قربانیان کرونا ندارد. بر اساس ارزیابی های خبرگزاری هندوستان تایمز، برای ساخت این پارک از 21 کامیون خاکستر استفاده خواهد شد، خاکستر بیش از 6 هزار فردی که جسد آن ها از 15 مارس تا 15 ژوئن سوزانده شد.

در مرکز مرده سوزی شهر بوپال خاکسترها را ابتدا در کوزه های بزرگی نگه می داشتند. با این حال، حجم اجسادی که هنوز سوزانده می شود بسیار بیشتر از فضای موجود در محل نگهداری خاکسترها در این مرکز مرده سوزی است.

مامتش شارما، رئیس یکی از مراکز مرده سوزی هند به رسانه ها گفته: «در اوج موج دوم کرونا، هر روز که 100 تا 150 جسد را می سوزاندیم مجبور بودیم دائماً برای خاکسترشان جا باز کنیم. قفسه های بیشتر و بیشتری اضافه می کردیم که کوزه ها را در آن ها نگه می داشتیم. یک اتاق دیگر هم برای نگهداری از خاکسترها  اضافه کردیم. حالا دیگر هیچ جای خالی ای باقی نمانده و این در حالی است که برای بقیه ی مرده هایی که می سوزانیم جا لازم داریم.»

او همچنین گفته از اضافه آمدن این حجم خاکستر که جایی برای نگهداری شان نیست تعجب کرده است. بعضی خانواده ها تنها تعدادی از استخوان ها را برای سوزانده شدن می آورند.

علاوه بر این ممکن است بعضی خاکسترها بی صاحب باشد چون کسی باقی نمانده که آن ها را تحویل بگیرد. بلومبرگ چندی قبل در گزارشی در ماه مه از مرگ تمامی اعضای برخی خانواده ها در اثر کرونا، به ویژه در مناطق روستایی هند خبر داد. در عین حال، دهلی نو هم با مشکل مشابه انباشت خاکسترهایی رو به رو شده که جایی برای نگهداری آن ها وجود ندارد، اما بعضی افراد به صورت داوطلبانه کیسه های خاکستر اجساد را به جای دفن شان در رود گنگ می ریزند.

به گفته ی رسانه های هندی، خاکسترها بعد لز مخلوط شدن با ترکیبی از خاک، کود گاوی، خاک اره، شن و دیگر مواد، روی زمین قرار خواهد گرفت. در این پارک بین 3،500 تا 4000 گیاه کاشته خواهد شد و کمیته ی ساخت آن از مردم برای پیش قدم شدن در امر کاشت نهال دعوت کرده است.

رئیس کمیته ی ساخت پارک بوپال به رسانه های هند گفته: «از اعضای خانواده ی آن هایی که جان شان را بر اثر کرونا از دست داده اند خواستیم در کاشت نهال شرکت کنند. کمیته ی مدیریت پارک از این گیاهان مراقبت خواهد کرد تا بزرگ و تبدیل به درخت شوند.»

هند تاکنون بیش از 30 میلیون مورد ابتلا به کرونا و بیش از 400 هزار مورد مرگ بر اثر این بیماری به ثبت رسانده است. این کشور در ماه مه درگیر موج بزرگی از موارد ابتلا به سویه ی بسیار مسری دلتا شد، امری که فشار زیادی به سیستم درمان آن وارد ساخت، صنعت خدمات تشییع جنازه  را فلج کرد و باعث رها شدن اجساد در رود گنگ شد.

هند همچنین در ماه مه اعلام کرد قارچ سیاه به همه گیری دوم این کشور بدل شده و در میان نجات یافتگان کرونا شیوع پیدا کرده است، بیماری ای که باعث از دست دادن چشم ها و دست ها و پاها می شود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان