اقتصاد در گذر زمان

از معرفی مشیرالدوله به عنوان وزیر مالیه تا تولید ۹۶ درصد زعفران جهان در ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 مرداد 1290، صمصام‌ السلطنه وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: صمصام ‌السلطنه، رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ- وثوق ‌الدوله، وزیر خارجه- قوام ‌السلطنه، وزیر داخله- حکیم‌ الملک، وزیر مالیه- مشیرالدوله، وزیر عدلیه- دبیر‌الملک، وزیر پست و تلگراف- علاءالسلطنه وزیر علوم و اوقاف، صمصام ‌السلطنه همچنین برنامه دولت را در چند اصل به مجلس تقدیم کرد. اصل اول: تبدیل انتخابات مجلس شورای ملی به یک مرحله‌ ای. اصل دوم: حق تجدیدنظر در قانون اساسی، اصل سوم: خواستن اختیارات بیشتر برای وزیران.

3 مرداد 1296، بانک شاهی به مناسبت جنگ بین ‌المللی، شعبه خود را در بازار تهران تعطیل کرد.

3 مرداد 1312، محاکمه دکتر لیند نبلات آلمانی، مدیرکل سابق بانک ملی و همکاران وی در عدلیه آغاز شد. دکتر لیند نبلات در سال 1306 به اتفاق عده‌ای از بانکداران آلمانی جهت تاسیس و اداره بانک ملی استخدام شده بودند. پس از تاسیس بانک نامبرده مرتکب چندین فقره اختلاس شد و بیلان جعلی تنظیم کرد. وکلای وی مظفر‌فیروز و دکتر آقایان بودند. دادگاه او را محکوم به 18 ماه زندان و پرداخت شصت ‌هزار‌تومان خسارت نمود.

3 مرداد 1323، اساسنامه اولیه شورای عالی اقتصاد تدوین شد.

3 مرداد 1340، بانک صادرات و واردات آمریکا هفت میلیون دلار به ایران وام داد.

3 مرداد 1343، لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا به تصویب رسید.

3 مرداد 1349، لایحه جدید تعرفه گمرکی منتشر شد.

3 مرداد 1367، نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) عملیات موسوم به «فروغ جاویدان‌» را در مرزهای غرب کشور آغاز کردند.

3 مرداد 1389، براساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون کارگروه انتقال کارکنان دولت از پایتخت، دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا پایان مرداد 89 تا 40 درصد پست‌ها و کارکنان خود را به خارج تهران انتقال دهند. همچنین براساس مصوبه‌ای دیگر، استخدام جدید و جایگزینی نیروی منتقل شده ممنوع است.تصمیمات یاد شده در راستای سیاست جدید دولت برای خلو‌ت‌سازی پایتخت اتخاذ شده است.

3 مرداد 1390، رییس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به نامه وزیر بازرگانی درخصوص ایجاد خط اعتباری برای اجرای طرح خرید اعتباری کارمندان دولت موسوم به طرح «میزان» اعلام کرد که با توجه به آثار تورمی ناشی از اعطای خط اعتباری جدید، در جلسات طرح تحول اقتصادی مقرر شده که هیچ گونه خط اعتباری جدید از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی تخصیص نیابد.

3 مرداد 1391، همزمان با آغاز دور جدید واگذاری سکه‌های پیش‌فروش شده، بانک مرکزی تغییراتی در ابزارهای جایگزین تحویل سکه در نظر گرفته و دو جایگزین در کنار تحویل سکه به متقاضیان معرفی کرده است: اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصد در کنار خرید نقدی سکه به قیمت 622 هزار تومان.

3 مرداد 1393، به دنبال توافق ژنو 3 و کاهش برخی از فعالیت ‎های هسته‎ای ایران در برابر کاهش بخشی از تحریم‎ ها، پس از 35 سال، شرکت هواپیمایی بویینگ با ایران قرارداد امضا کرد. در این رابطه کمپانی آمریکایی بویینگ، یکی از سازندگان اصلی هواپیما های مسافربری، از عقد قرارداد با هواپیمایی جمهوری اسلامی «برای تامین قطعات هواپیما» خبر داد.

3 مرداد 1394، اولین فهرست از فرصت‌های اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی، توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شد. در این لیست جزئیات کامل 107 پروژه و ابرپروژه در بخش‌های مختلف راه و شهرسازی همچون «احداث آزادراه، ایجاد یا توسعه خطوط راه‌آهن، گسترش خدمات فرودگاه‌های بین‌المللی، افزایش مسیرهای جاده‌ای و برون‌شهری، ساخت هتل‌های 4 ستاره و ساختمان‌های اداری و همچنین تاسیس شهرهای جدید» معرفی و تشریح شده است.

3 مرداد 1395، متن دو لایحه مهم درخصوص اصلاح قوانین حاکم بر نظام بانکی و بانکداری ایران، بالاخره مورد توافق قرار گرفت و نهایی شد تا پس از تایید هیات دولت، برای تصویب به مجلس ارسال شود. از این دو لایحه که با نام‌های «لایحه قانون بانکداری» و «لایحه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تهیه شده‌اند، تحت عنوان «لوایح دوقلوی تحول بانکی» یاد می‌شد.

3 مرداد 1396، مدیر کل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران تغییر سال پایه شاخص‌های اقتصادی را از 1376 به 1390 اعلام کرد. جواد حسین‌زاده علت تغییر نرخ رشد اقتصادی سال 1395 را به دلیل تغییر سال پایه اعلام کرد و افزود: نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت براساس سال پایه 1376 معادل 3/ 8 و بدون نفت 3/ 6 درصد بود. حسین‌زاده گفت: هم اکنون با تغییر سال پایه نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت 1/ 11 و بدون احتساب نفت 4/ 6 درصد است.

3 مرداد 1397، سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار در روزهای اخیر درخصوص تغییر تیم اقتصادی، اولین تغییر در برج لاجوردی میرداماد صورت گرفت. رئیس‌جمهور به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و تصویب هیات وزیران، عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بیمه مرکزی را به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی منصوب کرد. به این ترتیب این استاد دانشگاه تهران که بیشتر مطالعات خود را بر حوزه «اقتصاد انرژی» متمرکز کرده است، به‌عنوان بیستمین رئیس‌کل بانک مرکزی معرفی شد.

3 مرداد 1398،  در حالی که حدود 13 هزار خودروی وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دپو شده بود، به گفته معاون گمرک ایران حدود 6600 خودرو ترخیص شده است، اما مابقی به دلایلی از جمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضائی مجوز خروج نداشته‌اند.

3 مرداد 1399، علی شریعتی مقدم، ‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایران تولید کننده انحصاری زعفران در جهان است گفت: بین 95 تا 96 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود که امسال نیز تولید ما نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش می‌یابد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان