نظر یک روحانی درباره قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان

ایسنا نوشت: آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، از اساتید حوزه علمیه قم، با اشاره به وقایع اخیر کشور افغانستان، گفت: هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانه‌ای در این کشورِ مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود و سابقه دخالت‌ها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است.

نظر یک روحانی درباره قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان

این دیدگاه که در سایت اطلاع‌رسانی آیت‌الله علیدوست، منتشر شده، بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مرتبط با حوادث افغانستان

*فأمّا الّذین ءامنوا باللّه و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه وفضل و یهدیهم إلیه صراطا مستقیما*

این روزها وقایعی در افغانستان می‌گذرد که کم و بیش همگان نسبت به آن باخبرند و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. از این رو لازم است توجه کنشگران به این وقایع به نکاتی جلب گردد:

1. ملت افغانستان ملتی رشید، توانا و مقاومی است که اگر دسیسه‌های کفر و الحاد از خارج افغانستان و عوامل آنها در داخل نباشد، می‌تواند به خوبی خود را اداره کند و کشوری آباد و آزاد را در معرض دید جهانیان قرار دهد. به همین دلیل هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانه‌ای در این کشورِ مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود.

*وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ *

سابقه دخالت‌ها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است.

2. بدون تردید تنها پدیده‌ای که می‌تواند به هدف فوق کمک کند، تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و ملیت‌های افغانستان به نسبت عادلانه جمعیتی است. در این‌باره هرگونه تبعیض، ظلم و در درازمدت بلکه و حتی در کوتاه‌مدت محکوم به شکست محتوم است.

3. شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت افغانستان است و اگر تلاشی صورت می‌دهد و حوادث افغانستان را با دقت رصد می‌کند و تصمیماتی می‌گیرد، به صلاح این ملت، ملت ایران و جهان اسلام است. لکن در این‌باره نباید دغدغه موجه صاحبان دغدغه به‌ویژه مراجع عظام تقلید نسبت به اوضاع افغانستان و فعالیت برخی گروه‌ها در این کشور و توطئه قدرت های خارج از این کشور، نادیده گرفته شود. بدون تردید بدبینی ناموجه و نادیده گرفتن واقعیت ها در افغانستان، رفتاری ناصحیح است، لکن اعتمادهای بدون ضمانت و مبتنی بر برخی گفته‌ها نیز، کرداری نامعقول به نظر می‌رسد.

متاسفانه اخبار معتبری وجود دارد دال بر این‌که در این مساله، تاکنون دقت لازم صورت نگرفته است.

4. تمام ظرفیت‌ها باید صرف فاصله دادن گروه‌های قدرت در افغانستان از درگیری باشد. در این میان منافع همه مردم افغانستان به‌ویژه شیعیان آن دیار - که در معرض تهدید و آزار بیشتری هستند - نیز باید مطمح نظر قرار گیرد.

5. بر اصحاب رسانه در جمهوری اسلامی است که ضمن پرهیز از خبرسازی و خبررسانی بر خلاف سیاست‌های لازم و صحیح، مردم را قانع کرده و ابهام مساله را برطرف نمایند. البته وظیفه اقناع بیشتر متوجه مسئولان مرتبط با حوادث افغانستان در جمهوری اسلامی ایران است.

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

یکشنبه 3 مرداد ماه 1400 

14 ذی‌حجة‌الحرام 1442

قم - حوزه علمیه - ابوالقاسم علیدوست

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان