گفت‌وگوی دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب با «تابناک»

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

رئیس جمهور منتخب احتمالا هم پیش از وارد شدن به کارزار انتخابات و هم پس از انتخابش توسط مردم به عمق مشکلاتی که در کشور وجود دارد پی برده و نیک هم می داند که مردم چه انتظاراتی از او و دولتش در این شرایط سخت دارند. سید «ابراهیم رئیسی» احتمالا می داند که مردم انتظارات زودهنگام و جدی از او و دولتش دارند.

روز‌های زیادی تا پایان کار دولت «حسن روحانی» نمانده و تا نیمه این ماه پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب، رسما کار را تحویل گرفته و فعالیت خود را برای تحقق وعده‌ها و شعار‌های انتخاباتی اش از جمله ساختن یک «ایران قوی» آغاز خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور منتخب احتمالا هم پیش از وارد شدن به کارزار انتخابات و هم پس از انتخابش توسط مردم به عمق مشکلاتی که در کشور وجود دارد پی برده و نیک هم می‌داند که مردم چه انتظاراتی از او و دولتش در این شرایط سخت دارند. سید ابراهیم رئیسی احتمالا می‌داند که مردم انتظارات زودهنگام و جدی از او و دولتش دارند و خیلی زود پیگیر مطالباتشان از قوه مجریه خواهند بود.

در همین زمینه خبرنگار «تابناک» با یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: دولت سیزدهم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست، سهم صادرات و واردات کشورمان با پانزده کشور همسایه را به 200 تا 300 میلیارد دلار برساند و این روند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را از بین خواهد برد.

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

حجت‌الاسلام «احمد سالک» عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این که دولت سیزدهم باید چه برنامه‌هایی را برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: ایران برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه ظرفیت بسیار بالایی دارد و در محدوده جغرافیایی ما 15 کشور همسایه ایران جمعیتی بالغ بر 400 میلیون دارند که تعامل مثبت و سازنده سالیانه با آنها در حوزه صادرات و واردات دستاور بزرگی را نصیب ما خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منتظر خلق شگفتی از سوی دولت رئیسی در حل مشکلات کشور به خصوص حل دغدغه‌های اقتصادی کشور هستیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای ایران در منطقه خاورمیانه و در بین کشورهای همسایه، می‌توانیم تجارت خود را در منطقه به 200 تا 300 میلیارد دلار برسانیم اما تحقق این رویکرد نیازمند تشکیل یک کابینه قوی و داشتن مدیران کاربلد است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ایران در صورتی که رویکرد خود را نسبت به تجارت با کل جهان به ویژه کشورهای همسایه تغییر دهد، می‌تواند در حوزه صادرات و واردات، خدمات فنی و مهندسی، خدمات بازرگانی و ترانزیت سهم خود را از تجارت با این بازار بزرگ تغییر داده و افزایش دهد، خاطرنشان کرد: ضرورت مدیریت واردات برای تولید در جهت صادرات مهم‌ترین رویکردی است که می تواند دولت سیزدهم را در پیشبرد اهداف خود یاری کند.

وی تاکید کرد: اولین اولویت دولت آینده و شخص رئیس‌جمهور از منظر تغییر نگاه ما به مقوله تجارت است؛ از این روی، دولت جدید باید نگاه خود را به تجارت به عنوان کار مهم اقتصادی که در توسعه و امنیت ملی ما نقش دارد، تغییر دهد و سیاست کلی و مشی خود را در جهت مدیریت واردات برای تقویت تولید داخلی و در نتیجه افزایش صادرات قرار دهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه باید دقت داشته باشیم که توسعه تجارت و اقتصاد رابطه مستقیم با توسعه امنیت کشور دارد، گفت: تعامل تجاری ایران با کشورهای همسایه همچون عراق تا سطح 20 میلیارد دلار امکانپذیر است و ما باید در راستای تحقق این مهم در دولت آینده گام برداریم.

سالک تشکیل دولت جدید را فرصت بسیار مناسبی برای مدیریت تجارت خارجی و حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: باید خط مشی مدیریت واردات برای تقویت تولید داخلی در کشور نهادینه شود و مساله تجارت  از حاشیه به متن تصمیم‌ سازی‌ها برسد و دولت سیزدهم با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برنامه ثابت و بلندمدتی را برای توسعه تجارت طراحی کند تا آنچه در این سال ها متاسفانه عملیاتی نشده است در این دولت تحقق پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با روی کارآمدن دولت سیزدهم و‌ تشکیل یک کابینه کارآمد شاهد تحقق مطالبات و دغدغه‌های مردم به معنای واقع باشیم.

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

قنبری: دولت سیزدهم باید نظام اقتصادی کشور  را اصلاح کند

نماینده پیشین مجلس گفت: تا زمانی که نظام اقتصادی کشور را اصلاح نکنیم و وابستگی ما به درآمدهای نفتی کاهش پیدا نکند وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد.

«داریوش قنبری» فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی « تابناک » درباره چالش‌های دولت سیزدهم اظهار کرد: بدون شک بر همه مشخص است که حل مشکلات اقتصادی مردم و بحث معیشتی، مهم‌ترین‌ رویکردی است که دولت آینده باید در جهت حل آن وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی کشورمان نیازمند یک اصلاح جدی است، افزود: موضوع دیگری که دولت منتخب با آن روبه روست، بحث نرخ ارز  و تثبیت آن با توجه به وضعیت کنونی تحریم هاست که در بودجه نیز در نظر گرفته شده که باید برای رفع و حل این مساله چاره جدی را در دستور کار قرار داد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با توجه به وضعیت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور، چه مردم عادی جامعه و چه افراد نخبه و مسئولین، انتظار دارند دولت بعدی عمده مشکلات اقتصادی را حل کند؛ رویکردی که بدون شک نیازمند یک کابینه کارآمد و متخصص است.

قنبری خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی که در کشور ما وجود دارد، تنها به مقوله رویکرد دولت یا تحریم‌ها وابستگی ندارد و ما باید برخی از رویکردهای کلان اقتصادی کشور مثل وابستگی به نفت و اصلاح نظام مالیاتی کشور را در دستور کار قرار دهیم تا سنگ بنای اشتباه برخی از مولفه‌های اقتصادی کشورمان اصلاح شود.

وی در پاسخ به این که دولت منتخب برای رفع مشکلاتی، چون کمبود بودجه باید چه راهکاری را استفاده کند، گفت: یکی از منابع درآمدی دولت‌ها مالیات است و ما شاهدیم کشور‌های اروپایی همچون انگلیس 50 درصد درآمد خود را از مالیات بدست می‌آورد؛ از این روی، بدون شک تا زمانی که ما نظام مالیاتی کشور و رویکرد‌های اقتصادی را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم به منابع لازم دست یابیم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه کشور در حال حاضر دچار کاهش درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: سالیان سال است که توصیه می‌کنیم بودجه بر مبنای نفت بسته نشود، ولی گوش شنوایی وجود ندارد که امیدواریم این روند در دولت سیزدهم و با توجه به وعده‌های انتخاباتی آقای رئیسی محقق و عملیاتی شود.

قنبری با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی که در آن قرار داریم، فرصتی برای خطا و آزمون برای دولت سیزدهم وجود ندارد، تصریح کرد: باید تیم قوی اقتصادی در دولت سیزدهم شکل گیرد تا با همکاری مستمر با مجلس کشور، از وضعیت فعلی خارج و‌ به سمت مسیر توسعه قدم بردارد که هرچند در این مسیر موضوع مذاکرات با کشورهای اروپایی و رفع تحریم‌ها نیز از جمله مسائلی است که نباید از آن غفلت کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان