چرا ورزشکاران روسیه تحت نام ROC در مسابقات المپیک توکیو مسابقه می دهند؟

در مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰، بیش از ۳۳۵ ورزشکار از روسیه با ورزشکاران دیگر جهان مسابقه می دهند. اما برخلاف همتایانشان، این ورزشکاران روس اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC که شکل کوتاه شده عبارت کمیته المپیک روسیه است مسابقه می دهند

چرا ورزشکاران روسیه تحت نام ROC در مسابقات المپیک توکیو مسابقه می دهند؟

در مسابقات المپیک توکیو 2020، بیش از 335 ورزشکار از روسیه با ورزشکاران دیگر جهان مسابقه می دهند. اما برخلاف همتایانشان، این ورزشکاران روس اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC که شکل کوتاه شده عبارت کمیته المپیک روسیه است مسابقه می دهند. در جدول توزیع مدال ها نیز نام مدال آوران روس زیر نام ROC قرار گرفته و پرچمی متفاوت از پرچم روسیه نیز استفاده شده است. این اتفاق بدین دلیل است که روسیه به عنوان یکی از پرمدال ترین کشورها در ادوار المپیک، از شرکت در مسابقات المپیک توکیو محروم شده است.

ورزشکاران روسیه اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC مسابقه می دهند.

ماجرا از این قرار است که در دسامبر 2019، آژانس ضد دوپینگ جهان (وادا) روسیه را به مدت 4 سال از رقابت در مسابقات بین المللی، از جمله المپیک توکیو و جام جهانی فوتبال 2022 محروم کرد. بعد از افشاگری در مورد برنامه دوپینگی که روسیه به آن متهم شده بود، این محرومیت ها برای این کشور در نظر گرفته شد. برای سال های بسیاری، سوت زنان و بازرسان روسیه را به راه اندازی یک برنامه دوپینگ پیچیده متهم کرده بودند که در نهایت باعث شده بود بسیاری از فدراسیون های بین المللی، ورزشکاران این کشور را از شرکت در رقابت های مهم محروم کنند. در سپتامبر 2018، بعد از چنین تحقیق گسترده، وادا این محرومیت ها را لغو کرد به شرطی که روسیه داده های ورزشکاران خود که در آزمایشگاه مسکو وجود داشت را به قانونگذاران دوپینگ تحویل دهد که می توانست به این ارگان در شناسایی صدها ورزشکار روسی که در ورزش های مختلف دوپینگ و تقلب کرده بودند کمک نماید.

ورزشکاران روسیه اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC مسابقه می دهند.

در ادامه روسیه به دستکاری در این اطلاعات متهم شد و در نهایت وادا تصمیم گرفت محرومیت 4 ساله این کشور از رقابت های بین المللی را اجرایی نماید. در سال 2014، یولیا استپانووا دونده 800 متر روسیه و شوهرش ویتالی، کارمند سابق آژانس ضد دوپینگ روسیه، RUSADA، در یک مستند آلمانی حضور یافته و از ماجرایی پرده برداشتند که بعدها به «پیچیده ترین برنامه های دوپینگ» در تاریخ ورزش معروف شد. دو سال بعد، یک سوت زن دیگر، گریگوری رودچنکوف که رییس سابق RUSADA بود نیز در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرد روسیه یک برنامه دوپینگ بسیار دقیق و پیچیده را با کمک دولت این کشور راه اندازی و پیاده می کند. ادعاهای رودچنکوف بسیار تکان دهنده بود. او مدعی شد که کمیته ضد دوپینگ روسیه با همکاری سرویس های امنیتی این کشور نمونه های ادرار گرفته شده از ورزشکاران در جریان المپیک زمستانی سوچی را از طریق یک سوراخ مخفی در دیوار آزمایشگاه این کمیته تعویض کرده اند.

ورزشکاران روسیه اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC مسابقه می دهند.

به گفته وی، این آزمایشگاه تحت مراقبت نیروهای امنیت داخلی روسیه بوده است. بدنبال این افشاگری ها، مجوز آزمایشگاه ضد دوپینگ روسیه در سال 2015 لغو شده و بعد از تحقیقات گسترده، 111 ورزشکار روسی، از جمله تمام اعضای تیم دوومیدانی این کشور از 389 ورزشکار این کشور برای شرکت در المپیک ریو حذف شدند. بعد از آن بود که کمیته المپیک پیشنهاد ممنوعیت کامل حضور ورزشکاران روسی در المپیک زمستانی 2018 در پیانچانگ کره جنوبی را ارائه کرد. در نهایت 168 ورزشکار روسی با اجازه فدراسیون های بین المللی در این مسابقات شرکت کردند اما کمیته المپیک روسیه از شرکت در این مسابقات محروم شده و پرچم رسمی این کشور در آن به نمایش درنیامد.

ورزشکاران روسیه اجازه ندارند از نام، پرچم و سرود ملی تیم کشورشان استفاده کرده و زیر نام سر واژه ROC مسابقه می دهند.

ورزشکاران روسی نیز مجبور شدند یونیفرم هایی که عبارت «ورزشکار المپیکی از روسیه» روی آن حک شده بود به تن داشته باشند. محرومیت روسیه از شرکت در مسابقات ورزشی در 16 دسامبر 2022 به پایان خواهد رسید و بدین ترتیب این کشور علاوه بر المپیک 2020، مسابقات سال آینده پاراالمپیک و المپیک زمستانی پکن را از دست خواهد داد. حتی در مسابقات جام جهانی قطر نیز این تیم باید با نامی غیر از تیم ملی روسیه مسابقه دهد، در صورتی که به جمع تیم های نهایی راه یابد.

بیشتر بخوانید: رونمایی روسیه از سیستم S-500 با توانایی ساقط کردن موشک‌های بالستیک در فضا + ویدیو

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان