پیمانه اقتصادی

تاثیر درهم بر روی دلار ۲۵ هزار تومانی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، افزایش تدریجی دامنه نوسان در بورس به کجا رسید؟، صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی چین از آمریکا جلو می‌زند و سقوط ارزش یوآن و دلار هنگ‌کنگ با وحشت از تشدید نظارت چین را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، افزایش تدریجی دامنه نوسان در بورس به کجا رسید؟، صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی چین از آمریکا جلو می‌زند و سقوط ارزش یوآن و دلار هنگ‌کنگ با وحشت از تشدید نظارت چین را در بر دارد.

تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش 8401 واحدی معادل 0.63 درصد به یک میلیون و 314 هزار و 953 واحد رسید، در پایان معاملات امروز نماگر بورس  با افزایش 1606 واحدی معادل 0.12 درصد به یک میلیون و 316 هزار و 516 واحد رسید.

افزایش تدریجی دامنه نوسان در بورس به کجا رسید؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به قطعی بودن تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان اشاره کرد و به «رادیو اقتصاد» گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار که البته موضوع جدیدی نیز نیست، افزایش دامنه نوسان است. این موضوع کاملا قطعی و شیوه و روش اجرای آن در دست بررسی است. وی با بیان اینکه در همین راستا برنامه جامعی در مرکز پژوهش سازمان بورس در حال اجرا است، افزود: برای اینکه افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی و نظام‌مند باشد، طرحی در دست بررسی است. دهقان دهنوی با اشاره به تغییر دامنه نوسان در سال گذشته به منفی 2 و مثبت 6، اظهار داشت: کاهش دامنه نوسان در آن برهه از زمان، برای یک دوره کوتاه‌مدت و به صورت موقت و محدود انجام شد. همزمان با این اتفاق، طبق مصوبه شورای‌عالی بورس و مصوبات بعدی شورا، دامنه نوسان برای کنترل رفتارهای هیجانی و بازگشت آرامش به بازار، بازتر شد. البته پس از بازتر کردن دامنه نوسان، دوباره به حالت پیشین برگردانده شد. با کامل شدن مطالعات بر دامنه نوسان، خروجی این مطالعه در اختیار فعالان و صاحب‌نظران بازار سرمایه قرار داده می‌شود تا به اجماع کاملی برسیم و طرح مناسب و خوبی را اجرا کنیم. او برطرف شدن پدیده صف‌نشینی را یکی از پیامدهای افزایش دامنه نوسان عنوان کرد و گفت: درکنار اتفاقات و تحولات مثبت یا منفی  اقتصاد که بر انتظارات سهامداران از قیمت‌ سهم‌ها تاثیرگذار است؛ افزایش دامنه نوسان نیز در تشکیل پدیده صف‌نشینی موثر است.

تاثیر درهم بر روی دلار 25 هزار تومانی

عاملی که در روزهای اخیر به رشد قیمت دلار کمک کرده است، افزایش بهای نرخ حواله درهم بود. دیروز درهم در حوالی محدوده 6هزار و 880تومانی قرار گرفت و با نزدیک شدن به محدوده 6هزار و 900تومانی، سیگنال صعودی تازه‌ای را به بازارها ارسال کرد. با درهم 6هزار و 900تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به محدوده 25هزار و 300تومانی برود. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که نرخ حواله درهم به بالای خط 7 هزار تومانی برود، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند خود را بالای محدوده 25 هزار و 700 تومان قرار دهد. در کنار این، تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که دلار برای ادامه روند افزایشی خود نیاز دارد که از مقاومت 25هزار و 200تومان عبور کند. از نگاه آنها درصورتی‌که چنین اتفاقی رخ ندهد، اسکناس آمریکایی ظرفیت افت تا محدوده 24 هزار و 800 تومان را خواهد داشت. /دنیای اقتصاد

خبر خوب برای متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه

شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و نیز تسهیلات قرض‌الحسنه اعطائی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی موافقت کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد  در یکهزار و سیصد و هجدهمین جلسه شورای پول و اعتبار که عصر امروز به ریاست کمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی و با حضور اعضای شورا برگزار شد، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ 50 میلیون تومان و همچنین  افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال (اعم از مشاغل خانگی، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی، ایثارگران و ...) و سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطائی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی تا مبلغ 100 میلیون تومان مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت. گفتنی است در این جلسه، شورای پول و اعتبار سقف فردی و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن محرومان شهری جهت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را نیز افزایش و برای شهرهای کوچک کمتر از 200هزار نفر، 80 میلیون تومان و برای  سایر شهرها 100 میلیون تومان با بازپرداخت 10 سال تعیین کرد.

صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی چین از آمریکا جلو می‌زند

صندوق بین المللی پول در گزارش تازه ای برآورد خود از رشد اقتصادی کشورهای مختلف را تغییر داد و اعلام کرد تسریع در روند واکسیناسیون، بهترین خبر در حال حاضر برای اقتصاد جهانی محسوب می شود. این نهاد، برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری را 6.0 درصد پیش بینی کرد که این رقم، سال آینده به 4.9 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب، اقتصاد جهانی امسال تقریبا از رکود کرونایی خارج و احیا خواهد شد.  

با این حال صندوق با هشدار نسبت به افزایش نرخ تورم در کشورهای مختلف اعلام کرده این وضعیت باعث افزایش نااطمینانی به چشم انداز اقتصادی شده و این وضعیت به ویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و منطقه یورو وخیم تر است. تورم به ویژه در بخش مواد غذایی قابل توجه بوده و با توجه به تزریق سنگین نقدینگی در ماه های گذشته، انتظار می رود که کار بانک های مرکزی با کاستن از شتاب تورم دشوار باشد.  

در ادامه برآورد صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف آورده شده است:

1- آمریکا

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 3.5 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 7.0 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 4.9 درصد

2- منطقه یورو

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 6.5 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 4.6 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 4.3 درصد

3- آلمان

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 4.8 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 3.6 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 4.1 درصد

4- فرانسه

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 8.0 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 5.8 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 4.2 درصد

5- ژاپن

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 4.7 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 2.8 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 3.0 درصد

6- چین

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: مثبت 2.3 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 8.1 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 5.7 درصد

7- روسیه

نرخ رشد اقتصادی سال قبل: منفی 3.0 درصد

نرخ رشد پیش بینی شده برای سال جاری: مثبت 4.0 درصد

نرخ رشد احتمالی برای سال آینده میلادی: مثبت 4.4 درصد

سقوط ارزش یوآن و دلار هنگ‌کنگ با وحشت از تشدید نظارت چین

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با تداوم تشدید نظارت‌های قانونی چین بر شرکت‌های تکنولوژی و اینترنتی این کشور پس از سقوط سنگین شاخص‌های سهام شانگهای و هانگ‌سنگ حالا ارزش ارزهای چین و هنگ‌کنگ سقوط کرده است. ارزش یوآن در بازارهای خارج از این کشور حالا نزدیک به 1 درصد نسبت به سطح روز جمعه سقوط کرده است. ‌ویشنو واراتان، رئیس اقتصادی و استراتژی بانک میزوهو، هشدار داد که با توجه به تداوم این رویدادها نرخ یوآن در روزهای آینده از این هم پایین‌تر خواهد آمد. در ادامه روند تشدید نظارت‌های پکن بر شرکت‌های تکنولوژی بزرگ این کشور که سهام خود را در بورس‌های خارجی به فروش رسانده بودند، محدودیت‌های شدیدی برای شرکت‌های بزرگ آموزشی چین وضع شد که آنها را از کسب سرمایه در بازار سهام منع می‌کرد. سهام شرکت آموزشی تال و شرکت آموزشی اورینتال به ترتیب 70 درصد و 54 درصد سقوط کردند. همچنین دولت چین به تنسنت دستور داده است حق انحصاری ثبت موسیقی در این کشور را واگذار کند. افزایش محدودیت‌های این چنینی در روزهای اخیر فشار زیادی به نرخ برابری یوآن چین و دلار هنگ‌کنگ وارد کرده است. نرخ برابری یوآن چین با دلار آمریکا تا 6.528 واحد سقوط کرد و تا ظهر امروز با جبران بخش کوچکی از این افت به 6.5142 واحد بازگشت. نرخ برابری دلار هنگ‌کنگ با دلار آمریکا هم تا 7.7849 واحد سقوط کرد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ در چند روز معاملاتی این هفته تحت تأثیر سقوط سنگین سهام شرکت‌های چینی، روی هم رفته 9 درصد از ارزش خود را از دست داده و تا به اینجا با سقوط 13 درصدی در این ماه به بدترین عملکرد ماهانه خود از سپتامبر 2011 تا کنون رسیده است.

تکذیب پرداخت حقوق‌های نجومی در مناطق آزاد

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در واکنش به خبر «پرداخت حقوق‌های نجومی در مناطق آزاد» اعلام کرد: کلیه پرداخت‌های حقوق و دستمزد در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان‌های مناطق آزاد کشور مبتنی بر نظام طبقه‌بندی مشاغل مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برمبنای کارکرد ماهانه ثبت شده کارکنان محاسبه و اعمال می‌شود. /جزئیات بیشتر

افزایش 60 درصدی قیمت بلیت قطار فقط ادعا است؟

وزیر راه و شهرسازی درباره تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار به دلیل افزایش هزینه‌‌ها و فروش فقط 50 درصد ظرفیت قطارها و ادعای تصویب 40 تا 60 درصدی قیمت بلیت،‌ اظهار کرد: ما هنوز هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت قطار نداشته‌ایم، شرکت‌های ریلی در جلسه انجمن شرکت‌های ریلی تقاضای خود را فقط مطرح کردند و شرکت راه‌آهن تقاضای آنها را نپذیرفته است. با این حال ‌ضرورت دارد تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار در شورای عالی ترابری مطرح شود؛ در ‌جلسه‌ای هم که با انجمن شرکت‌های ریلی داشتیم اعلام کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا موضوع کارشناسی شود و پس از بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی، در شورای عالی ترابری بررسی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پس ادعای تصویب افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت بلیت قطار صحیح نیست؟ بیان کرد: به هر حال شرکت‌های ریلی می‌توانند تقاضای هر افزایش قیمتی را داشته باشند و همه جور مدعی شوند، اما برای ما 2 موضوع در این حوزه مهم است اول حفاظت از حقوق مسافر و مردم تا در حق آنها اجحافی صورت نگیرد و دوم حفظ سرمایه حمل و نقل ریلی و اینکه این سرمایه آسیب نبیند و رشد کند و بتواند با کیفیت در خدمت مردم باشد. اسلامی  اضافه کرد: شرکت‌های ریلی خود می‌توانند همه جور مدعی شوند، اما ما سعی می‌کنیم 2 محوری را که ذکر کردم، به صورت همزمان در شورای عالی هماهنگی ترابری مورد توجه قرار دهیم و به هر 2 موضوع توجه می‌کنیم و با جامع‌نگری، نسبت به درخواست شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم. به گزارش فارس به تازگی یکی از مدیران صنعت ریلی مدعی شده شود «کمیته فرعی شورای عالی ترابری با افزایش تا سقف 60 درصدی بهای پایه بلیت قطار موافقت کرده‌ است».

وخیم تر شدن بحران ارزی آرژانتین

با تشدید بحران بدهی، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم، بحران ارزی در سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی بیش از پیش تشدید شده است تا جایی که با ریزش مجدد 5.03 درصدی ارزش پزو در برابر دلار در سومین روز از معاملات هفتگی، میزان سقوط این ارز در برابر دلار در سال 2021 به 34 درصد افزایش پیدا کرد. در آخرین دور از معاملات ارزی، نرخ برابری هر دلار معادل 96.57 پزو اعلام شده است. از زمان شکست دولت مائوریسیو ماکری در انتخابات و روی کار آمدن مجدد حزب سوسیالیست، بازارهای مالی آرژانتین دچار نوسانات شدیدی شده اند و شاخص بورس بوینس آیرس نیز به کمترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است. آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور فعلی آرژانتین در واکنش به این بحران گفته است که دولت متعهد به بازسازی ساختار بدهی و بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

در طول چهار سال زمامداری دولت مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین ارزش پزو بیش از 83 درصد کاهش یافت و این کشور دست کم دو بار دچار بحران ارزی کم سابقه‌ای شد که منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید ارز در برابر صرافی‌ها یا هجوم مشتریان به بانک ها برای برداشت سپرده های ارزی خود شد. البته وضعیت در دولت فعلی هم خیلی بهتر نیست و نرخ دلار نسبت به زمان دولت قبل به بیش از دو برابر رسیده است.  به نقل از ایسنا؛ نرخ تورم در آرژانتین اکنون به 50 درصد رسیده که سومین نرخ تورم بالا در جهان است. با وجود دریافت وام هایی به مبلغ تقریبا 100 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول، هنوز اقتصاد به سطح ثبات بازنگشته و دولت جدید نیز نسبت به توانایی در بازپرداخت وام‌های دریافتی دولت قبلی ابراز تردید کرده است. موسسه رتبه بندی " استاندارد اند پورز" در گزارش جدید خود اعلام کرده است که چشم انداز بلندمدت ارزی این کشور را کاهش داده است. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان