افت سکه ادامه یافت

تقابل عوامل متضاد در بازار ارز

دنیای‌اقتصاد : در سومین روز هفته، بازار ارز تحت تاثیر عوامل متضادی قرار داشت

  سراسیمگی در بازار دلار

دیروز معامله‌گران دو وضعیت روانی متفاوت را با شدت زیادی تجربه کردند. افت قیمت دلار در ابتدای روز موجب شده بود که معامله‌گران خریدار دچار اضطراب و هراس زیادی شوند.آن‌ها نگران بودند که متحمل ضرر زیادی از خریدهای روزهای اخیر خود شوند. با این حال در انتهای روز جریان بازار به سود خریداران چرخید و این‌بار معامله‌گران در وضعیت «هیجانی » قرار گرفتند. این دسته از معامله‌گران در وضعیت هیجانی خود بار دیگر از احتمال شکست مرز 26هزار تومانی صحبت کردند. عده‌ای از معامله‌گران نیز احساس کردند که از افزایش احتمالی قیمت دلار جا مانده‌اند. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار به ثبات در یک کانال مشخص نرسد، وضعیت معامله گران نیز ناپایدار باقی بماند.

  عامل افزایشی در بازار ارز

به گفته فعالان، معامله‌گران در روزهای اخیر بیشتر با استفاده از یک اهرم سعی کرده‌اند که خریداران بازار را بیشتر کنند. اهرمی که معامله‌گران افزایشی به آن تکیه کرده‌اند، احتمال پایان برجام است. روز گذشته نیز آنها عنوان می‌‌کردند، صحبت‌های مقام‌های ایرانی و غربی‌ها احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای را در ذهن آنها کمرنگ نشان می‌دهد. لغو تحریم‌ها از این جهت مورد توجه بازار است که زمینه‌ساز افزایش صادرات نفتی و درآمدهای ارزی خواهد شد. معامله‌گران انتظار دارند که در نبود برجام، درآمدهای ارزی رشد خاصی را تجربه نکند. عدم افزایش درآمدها موجب می‌شود که دولت برای تامین کسری بودجه خود دچار دشواری شود و درصورتی‌که برای پاسخ دادن به این نیازها، خلق پول صورت بگیرد، قیمت اسکناس آمریکایی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. با وجود اینکه، معامله‌گران افزایشی روی پایان برجام تاکید می‌کردند، دیروز اوضاع بیشتر به سود کاهشی‌های بازار بود.

  عامل کاهشی در بازار دلار

به گفته فعالان، سودگیری معامله‌گران از خریدهای پیشین، عرضه بازارساز و افت نرخ حواله درهم و احتمال تعطیلات کرونایی 4عاملی بودند که در افت قیمت اسکناس آمریکایی نقش بازی کردند.  برخی بازیگران ارزی عنوان می‌کردند که سطح عرضه بازارساز و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای بود که نوسان‌گیران جسارت زیادی برای ورود به بازار پیدا نکنند. در کنار این، بسیاری از معامله‌گران در کانال 24هزار تومان اقدام به خرید دلار کرده بودند و ترجیح دادند با فروش بخشی از ارزهای خریداری شده خود کسب سود کنند. این گروه به احتمال زیاد به دنبال خرید دوباره دلار در نرخ‌های پایین‌تر خواهند بود.

در کنار دو عامل یادشده، دیروز نرخ حواله درهم نه تنها به بالای مرز 7هزار تومانی بازنگشت که تا محدوده7هزار و 960تومان افت کرد. نرخ حواله درهم با دلار بازار داخلی رابطه مستقیمی دارد و به‌صورت سنتی افت یکی منجر به کاهش دیگری می‌شود.

از نگاه برخی معامله‌گران احتمال دو هفته تعطیلی به واسطه جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌سازافت قیمت دلار شد. کاهش حجم معاملات ناشی از تعطیلات، ‌انگیزه معامله‌گران برای فروش ارز را بالا برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان