گفتگوی سفیر ایران در لندن با فاینشنال تایمز درباره کشتی اسرائیلی:چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی کند؟ما به دنبال تنش نیستیم

سفیر ایران ادعای دولت انگلیس در مورد مداخله جمهوری اسلامی در ماجرای حمله به کشتی صهیونیستی « مرسر استریت» در دریای عمان را «ناپخته و شتابزده» توصیف کرد.

گفتگوی سفیر ایران در لندن با فاینشنال تایمز درباره کشتی اسرائیلی:چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی کند؟ما به دنبال تنش نیستیم

به گزارش ایرنا، محسن بهاروند که روز دوشنبه به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده شده بود به «اندرو انگلند» خبرنگار سیاست خارجی روزنامه فایننشال تایمز گفت: واکنش لندن در این باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه،شتابزده و ناپخته بود. در غرب آسیا تنش های زیادی وجود دارد از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان،چرا انگلیس باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟ در منطقه ما بازیگر تجاوزگری مانند رژیم اسرائیل وجود دارد که هر لحظه آماده است اقدامی علیه سایر کشورها انجام دهد.رژیمی که استاد تجاوزگری به دیگران و متهم کشورهای دیگر در این زمینه است.

وی با بیان اینکه مقام های رسمی در ایران و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر نوع دخالت ایران در این حادثه را تکذیب و هر نوع انتساب این حمله به تهران را محکوم کرده است خاطر نشان کرد: ایران کشوری است که ثبات در منطقه از جمله مهم ترین اولویت های سیاست خارجی اش است.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته یازده کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته است پرسید: چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی کند؟ چرا انگشت اتهام به سمت کسی نشانه نمی رود؟ وقتی کشتی ایرانی توسط زیر دریایی مورد اصابت قرار می گیرد،وقتی رژیم اسرائیل به طرق مختلف مسئولیت حمله به کشتی های ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشور ما را که می توانست جان هزاران انسان دا در معرض خطر قرار دهد را می پذیرد و حتی به آن افتخار می کند،چرا کسی این رژیم را محکوم نمی کند؟

سفیر ایران خاطر نشان کرد: کشته شدن تبعه انگلیس یا هر انسان دیگری باعث تاسف است اما اقدام شتابزده مسئولان انگلیسی در متهم کردن ایران را اشتباه می دانیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در منطقه نیست؛چرا که تنش به نفع هیچکس نیست و ایجاد تنش های غیر ضروری در این منطقه حساس کسی را منتفع نخواهد کرد.

ایران به دنبال تنش در روابط با انگلیس نیست

معاون سابق حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه بر روابط ایران و انگلیس تاثیر منفی می گذارد گفت: من در ذهن مسئولان انگلیسی نیستم، اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش نیست و اساسا روابط دیپلماتیک را یک فرایند پیچیده می داند که یک اتفاق نمی تواند آن را تحت الشعاع قرار دهد.

بهاروند در پاسخ به این سوال فایننشال تایمز که ایران چه واکنشی را از سوی انگلیس انتظار دارد اظهار داشت: من در این باره پیش بینی نمی کنم؛اما نکته ای که  روشن است این است که ایران دنبال تنش نیست،اما همزمان در هر سطحی،آمادگی دفاع از منافع خودش در هر حوزه ای را داراست.

مذاکرات برجام در وین در شرایط حاضر در نقطه بدی قرار ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی، در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه، بر برجام و مذاکرات وین تاثیر می گذارد، اظهار داشت که برجام فرایند و سازکارهای خود را دارد و ارتباطی بین این حادثه و برجام از نظر ما وجود ندارد،من نظر سایر طرف های موجود در مذاکرات برجام را نمی دانم.اما مذاکرات برجام در وین در شرایط حاضر در نقطه بدی قرار ندارد.

وی پیرامون مذاکرات وین به این روزنامه گفت: مهم ترین مساله در مورد برجام این است که طرفی که از آن خارج شده،لازم است به تعهدات خود برگردد.علاوه بر این یکی از مسائل اصلی در مورد مذاکرات وین این است که باید سازکاری طراحی شود که هر کشوری نتواند هر زمان اراده کرد بدون طی کردن مکانیسمهای موجود در برجام علیه آن دست به اقدام یکجانبه بزند و از این توافق خارج شود.

سفیر کشورمان در لندن ادامه داد: کاری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با برجام انجام داد با کاری که صدام حسین در نقض معاهده 1975 الجزایر با ایران انجام داد تفاوتی نداشت. در هر دو مورد، صدام و ترامپ، به صورت یکجانبه و بدون اینکه به مکانیسم های حقوقی حل اختلاف پیش بینی شد در توافقات تن در دهند جنگی اقتصادی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کردند. به همین خاطر است که اکنون سوال مردم ایران این است که اگر رئیس جمهوری دیگر مانند ترامپ در آمریکا قدرت را در دست گرفت باید چه کار کرد؟ اگر سه سال دیگر مجددا ترامپ انتخاب شد،چه خواهد شد؟

ایران باید بتواند لغو تحریم ها را به صورت عملیاتی راستی آزمایی کند

وی بیان داشت؛ ایران انتظار دارد که تحریم های اعمالی (از سوی واشنگتن) لغو شود. طرف های دیگر برجام یعنی آمریکا و اروپا از طرح موضوعات دیگر مانند مسائل منطقه ای و موشکی خودداری کنند و علاوه بر اینها ایران بتواند لغو تحریم ها را به صورت عملیاتی راستی آزمایی کند.

بهاروند تصریح کرد: کشورهای غربی باید بدانند که اگر مسائل منطقه ای را بخواهند وارد برجام کنند بی‌شمار موضوعات در این حوزه وجود دارد که قابل حل نیستند و به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید. وی همچنین خاطر نشان کرد که برجام فقط بخش کوچکی از موضوعات متنوع سیاست خارجی ایران است. ایران نمی خواهد برجام سایر موضوعات سیاست خارجی ایران را تحت الشعاع قرار دهد. به همین خاطر من تصور می کنم در کنار تلاش برای احیای متناسب برجام،تکیه بر توان و تولید داخلی از جمله اولویت های ایران به ویژه در دوران ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی است.

دیپلماسی آمریکا جز توسل به اقدامات زورمدارانه و یکجانبه هنر دیگری ندارد

این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد رویکرد دولت بایدن در مورد ایران هم گفت که تغییر قابل توجهی در رویکرد دولت بایدن تا کنون احساس نشده است و دولت بایدن همچنان در حال ادامه تحریم های دوران ترامپ است. سفیر ایران با ذکر این نکته که متاسفانه دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده،افزود در سیاست خارجی آمریکا تحریم به عنوان یک راه حل ساده،جایگزین ابتکارات و خلاقیت های دیپلماتیک برای بن بست شکنی در موارد پیچیده شده است. دیپلماسی آمریکا جز توسل به اقدامات زورمدارانه و یکجانبه هنر دیگری ندارد و ابتر و ناتوان است.

بهاروند ادامه داد که آمریکایی ها باید منافع ملی و ایدئولوژیک ایران را در منطقه به رسمیت بشناسند و بدانند که ایران در منطقه موضوع مذاکرات نیست،بلکه ایران خودش یک طرف اصلی و جدی مذاکره در مورد مسائل منطقه است و تا زمانی که منافع ملی،امنیتی، اقتصادی. سیاسی و ایدئولوژیک ایران در منطقه به رسمیت شناخته نشود نمی توان در این باره از گفت و گوهای جدی سخن گفت.

اولویت دیپلماسی ایران کار با همسایگانش است

سفیر ایران در انگلیس در مورد سیاست های منطقه ای ایران نیز با بیان اینکه اولویت دیپلماسی ایران کار با همسایگانش است توضیح داد: اصولا ایران به دنبال تنش صفر در رابطه با همسایگانش است؛ شما تا کنون موردی را نمی توانید پیدا کنید که کشورهای همسایه از ایران درخواست گفت و گو کرده باشند و ایران آن را رد کرده باشد. ایران برای گفت و گو با هیچ کشوری- به جز رژیم اسرائیل و آمریکا در حال حاضر- محدودیتی ندارد.

وی افزود: اصولا ایران به دنبال گفت و گو است تا درک متقابل برای فراهم شدن زمینه های امنیت و رفاه برای مردم منطقه فراهم شود اما متاسفانه برخی از کشورها در منطقه ما به دنبال خرید امنیت از خارج از منطقه هستند.

بهاروند با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است امنیت وارداتی دوامی نخواهد داشت افزود: برخی از کشورهای منطقه،مذاکره با ایران را منوط به انجام دادن اقداماتی از سوی ایران می دانند که باعث می شود مذاکره ای شکل نگیرد.آنچه که می توانم قاطعانه به شما بگویم این است که ایران هیچ تمایلی به ادامه تنش در منطقه ندارد و تنش های موجود در منطقه را تنش هایی غیر ضروری می داند.

وی خاطر نشان کرد: اگر کشورهایی با اصرار به دنبال تنش آفرینی در منطقه و یا با ایران باشند،ایران به خوبی قادر است در جهت تامین منافع ملی خود اقدامات لازم را در حوزه های مختلف انجام دهد.

سیاسی کردن موضوع زندانیان کمکی به حل مساله نخواهد کرد

سفیر ایران در لندن در مورد سایر موضوعات مطرح در روابط بین ایران و انگلیس از جمله مبادله زندانیان،که از سوی روزنامه فایننشال تایمز مطرح شد اظهار داشت: بحث مبادله زندانیان به محض اینکه دولت لندن چراغ سبز نشان دهد انجام خواهد شد، اما مسئولان انگلیسی باید بپذیرند که هر مساله ای را در مسیر خویش دنبال کنند.

وی افزود: ما چندین سال است که برای آزادی یک ایرانی که بیست سال است در انگلیس در زندان به سر می برد،در فرایند قضایی در انگلیس شرکت می کنیم و پذیرفته ایم که یک مساله قضایی را باید در جایگاه آن در سیستم قضایی دنبال کنیم؛این در حالی است که این ایرانی دربند به مراقبت های روان درمانی نیاز دارد که تا کنون از او دریغ شده است، به همین ترتیب انگلیس هم باید پیگیری مسائل قضایی و حقوقی را در مسیر تخصصی آن دنبال کند و سیاسی کردن چنین موضوعاتی کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.

بهاروند افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران موضوع زندانیان را بحثی بشر دوستانه می دانیم و به هیچ وجه از این مساله خوشحال نخواهیم بود که افرادی از هر ملیت یا هر نژادی در زندان باشند. به خاطر همین موضع بشر دوستانه بود که دکتر (محمد جواد) ظریف وزیر خارجه ایران،اعلام کرد که ایران حتی با آمریکا به دنبال تبادل همه زندانیان طرفین با یکدیگر است.

310 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان