کولاک در سری‌آ؛ پایان عصر حکومت‌های یک‌طرفه

«سری‌آ» یکی از لیگ‌های معتبر و مطرح اروپایی است که هر فصل، تغییرات زیادی روی نیمکت مربیگری تیم‌هایش رخ می‌دهد.

کولاک در سری‌آ؛ پایان عصر حکومت‌های یک‌طرفه

سپهر ستاری: حتی طبق استانداردهای سری‌آ هم این تابستان چرخ‌وفلک تغییرات با سرعتی بیش از پیش، چرخیده. لیگی که پیش از این هم انقلاب‌های گیج‌کننده و شگفت‌انگیزی را تجربه کرده و شاید تغییر مغز متفکر روی نیمکت 12 تیم از 20 تیم حاضر در این لیگ، در نگاه اول زیاد به نظر برسد اما بی‌شک غیرمنتظره نیست! بله؛ در سرزمین چکمه «تغییرات پیاپی» یک سنتِ قدیمی است که به سختی از بین می‌رود و حتی زمانی که در پاییز گذشته فقط پنج تیم سرمربیان جدیدی را منصوب کردند، فوتبال‌دوستانِ این کشور چشم‌انتظار تغییرات بیشتری بودند!

دلیل این همه تغییر از فصلی به فصل دیگر، این است که مالکان تیم‌ها از استخدام مربیان جدید پشیمان می‌شوند و مربیان برجسته بدون تیم هم، ارزش خود را به خوبی نمی‌دانند! در واقع چهره‌های سرشناس دنیای مربیگری در سرزمین چمکه، در شرایطی مجدداً وارد مسابقات می‌شوند که نه زمان کافی برای کار با بازیکنان دارند و نه بودجه لازم برای خریدهای جدید!

به فصل پیش نگاه بیاندازید؛ تنها «آندره‌آ پیرلو» از بین آن پنج مربی - که در پاییز منصوب شدند - فصل را با تیم ابتدای فصل‌ به پایان برد اما حتی کسب دو جام با بیانکونری هم کافی نبود تا مدیران یوونتوس برای ادامه همکاری با پیرلو در فصل دوم قانع شوند و فرصت بیشتری به او اهدا کنند.

بر اساس گفته‌های منابع نزدیک به نراتزوری، فشارها و مشکلات مالی عامل اصلی ایجاد تغییرات در اینتر بود و نهایتاً «آنتونیو کونته» را مجبور نمود تا فقط چند هفته پس از فتح اولین اسکودتوی اینتر از سال 2010 به این سمت، با افعی‌ها وداع کند. در کمتر از 24 ساعت پس از آن، زمزمه‌های توافق لفظی مدیران آبی‌ومشکی‌های میلان با «سیمونه اینزاگی» در محافل ورزشی شنیده شد و سپس خبر رسمی امضای قرارداد این چهره با نراتزوری روی خروجی رسانه‌های مختلف خبری قرار گرفت. آن هم در شرایطی که شنیده‌ها حکایت از این داشت که سیمونه بعد از نشست‌های طولانی‌مدت با «کلودیو لوتیتو»، موافقت ضمنی خود برای تداوم حضور روی نیمکت لاتسیو را اعلام کرده است. با این حال به نظر می‌رسد که اینزاگی از این نشست‌های مداوم خسته شده و تصمیم گرفته با تیمِ قهرمان وارد فصل جدید سری‌آ شود نه تیمی که برای سنگ‌اندازی در مسیر قهرمانی سایر تیم‌ها به پیش‌فصل می‌رود. البته اینزاگی تنها چهره‌ای نیست که روی قول خود نماند.

برای تیمی همچون اسپتزیا بقا در رقابت‌های سری‌آ بدون شک لذتی مشابه قهرمانی داشت و مالکان آمریکایی جدید باشگاه تمام تلاش خود را برای حفظ «وینچنزو ایتالیانو» روی نیمکت به کار گرفتند. مغز متفکر آلمانی‌الاصلی، اسپتزیا را پس از رساندن به سطح‌های سوم، دوم و نخست فوتبال ایتالیا، در سری‌آ هم حفظ نمود تا نوید ظهور یک مربی کاربلد دیگر در این سرزمین را بدهد. دو طرف زمانی که در ابتدای ماه ژوئن قرارداد جدیدی را به امضا رساندند به وضوح خوشحال بودند اما ایتالیانو در کمال ناباوری، عهدش را شکست و در پایان ماه برای حضور در فیورنتینا این تیم را ترک گفت تا مالکان و هواداران اسپتزیا در شوکی بزرگ فرو بروند. تیم فلورانسی تنها 23 روز پس از استخدام «جنارو گتوزو» به دلیل عدم توافق روی برنامه‌های نقل‌وانتقالاتی در مورد سواستفاده از انتقال‌های آینده بازیکنانی که «ژرژ مندس» مدیریت برنامه‌هایشان را بر عهده دارد، با گتوزو قطع همکاری کردند.

در این بین حتی تیم‌های تازه صعودکرده به سری‌آ هم از تغییر مربی در امان نیستند؛ به جز مدیران باشگاه «سالرنیتانا» که با آقای متخصصِ «من شما را بلند خواهم کرد» یعنی «فابریتسیو کاستوری» قرارداد جدیدی امضا کرده، تیم‌های «امپولی» و «ونیزیا» در آستانه یک بحران قرار گرفته‌اند. از یک سمت «آلسیو دیونیسی» که فصل گذشته با امپولی به قهرمانی رقابت‌های سری B دست یافت و جواز حضور در سری‌آ را کسب کرد، اکنون مورد توجه ویژه باشگاه ساسولو قرار گرفته و حتی شایعاتی مبنی بر امضا قراردادش هم به گوش می‌رسد. در سمت دیگر هم «پائولو زانتی» مربی 38 ساله ونیزیا که با پیروزی در پلی‌آف سهمیه حضور در سری‌آ را به چنگ آورده، در روزهای گذشته از گفتگو با مدیران باشگاه سر باز زده و به صورت تلفنی با مدیران باشگاه سامپدوریا وارد مذاکره شده است.

واقعیت امر این است که در حال حاضر مربیان تازه‌وارد با متر و معیار «وینچنزو ایتالیانو» قضاوت می‌شوند؛ مردی که حضورش در فلورانس بسیار شبیه به انتقال «ایوان یوریچ» از هلاس ورونا به تورینو است زیرا حالا روی نیمکت دو تیم، دو چهره‌ای نشسته‌اند که در فصل آتی با توجه به اینکه دستمزدهای بالای دریافت می‌کنند، قطعاً باید عملکرد بهتری از خود به تصویر بکشند. یوریچ دوران حرفه‌ای خود را در ورونا احیا نمود و  اکنون «اوزبیو دی‌فرانچسکو» نیز دقیقاً به تکرار همین سناریو می‌اندیشد؛ چهره‌ای که قصد دارد خاطرات رساندن ساسولو از سری B به لیگ اروپا و حضور با «رم» در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را یک بار دیگر زنده کند.

در نهایت اما به «ژوزه مورینیو» می‌رسیم؛ چهره سرشناسی که ادعا می‌کند همان روزی که از تاتنهام اخراج شده، مسئولان باشگاه رم با او تماس گرفته‌اند. در واقع «آقای خاص» به این نکته اشاره دارد که برای تفریح و گردش به ایتایا برنگشته و در همین خصوص می‌گوید: «مالکان باشگاه رم می‌خواهند تیم‌شان به اوج برسد و در آنجا بمانند. موفقیت در یک مقطع کوتاه راحت است. اینکه شما با هزینه گزاف موفق شوید و بعد پول برای پرداخت دستمزدها نداشته باشید چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم. ما ثبات و پایداری می‌خواهیم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم.» با تمام این اوصاف اما، پرونده کاری سرمربی پرتغالی در سال‌های اخیر باعث شده شک‌وشبهات فراوانی در خصوص «موفقیت» مجدد او شکل بگیرد! مخصوصاً در لیگی که هفت مدعی برای تصاحب چهار رتبه برتر در آن حضور دارند که این امر، حتی کار را برای کسب سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا سخت می‌کند.

در این بین میلان و آتالانتا تنها تیم‌های بالانشین جدول هستند که با سرمربی فصل قبل خود، پا به رقابت‌های فصل جدید سری‌آ می‌گذارند و این «ثبات» در مقطع فعلی، مزیت آنها به حساب می‌آید.

در پایان باید بگوییم که سری‌آ ممکن است کونته را از دست داده باشد اما در عوض «مکس آلگری» به همراه «مائوریتزیو ساری» و «لوچیانو اسپالتی» را یک بار دیگر به دست آورده و این یعنی یک رقابت نزدیک و تماشایی انتظار فوتبال‌دوستان را در فصل جدید می‌کشد. یعنی عصر حکومت یک‌طرفه به پایان رسیده است.

نویسنده: جیمز هورنکسل

مترجم: سپهر ستاری

258 41

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان