سدها و تونل‌های انتقال آب کارون کدامند؟

کارون بزرگ‌ترین و ‌پرآب‌ترین رودخانه‌ کشور به بلندای ۸۹۰ کیلومتر و تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران بوده که تاکنون طرح‌های سدسازی و انتقال آب متعددی روی آن اجرا شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، تاکنون 29 سد با گنجایش بیش از 18 میلیارد متر مکعب بر بستر کارون ساخته شده و چند طرح سد و انتقال آب از کارون اجرا شده که برخی از مهم‌ترین این طرح‌ها به شرح زیر است:

* سال 1332 سد و تونل انتقال آب کوهرنگ یک با گنجایش 120 میلیون متر مکعب ساخته شد و بعدها این گنجایش به 300 میلیون متر مکعب افزایش یافت یعنی اکنون سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ یک» 300 میلیون متر مکعب آب از بالادست رودخانه کارون برمی‌دارد.

* سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ دو» نیز در سال 1364 احداث شد و بنا بود که 135 میلیون متر مکعب آب را از بالادست حوضه کارون بردارد اما در سال 1366 این میزان به 250 میلیون متر مکعب رسید.

* طرح سد کوچری و انتقال آب از دز به قمرود نیز 181 میلیون متر مکعب آب از بالادست رود دز برمی‌دارد و به قم منتقل می‌کند.

* سد گُتوَند علیا که یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران روی رودخانه کارون است. عملیات اجرای این طرح در سال 1376 آغاز شد و یکبار در سال 1390 افتتاح و آبگیری شد و بار دیگر در سال 1392 افتتاح شد. حجم کل مخزن این سد 5 میلیارد و 82 میلیون متر مکعب است.

* سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ سه» با گنجایش 365 میلیون متر مکعب در دست ساخت است.

* سد بهشت آباد در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری نیز با گنجایش 1 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب در دست ساخت و قرار است با سه خط انتقال به اصفهان، یزد و کرمان آب را به صنایع فلزی و فولادی برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان