اعلام نرخ تعادلی دلار در سال ۱۴۰۰/ قیمت ارز بدون برجام چه خواهد شد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: رقم کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی به بالاترین میزان خود رسیده در صورت عدم بازگشت به برجام رشد فزاینده نقدینگی را تجربه خواهیم کرد.

اعلام نرخ تعادلی دلار در سال 1400/ قیمت ارز بدون برجام چه خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در کلاب‌هاس خبرآنلاین گفت: برآوردهای ما نشان می‌داد در سال گذشته نرخ تعادلی دلار بین 21 تا 24 هزار تومان بود اما بحث این بود که در صورت بازگشت به برجام، دولت مجبور به تسویه دلارهایی که به بانک مرکزی بدهکار است، خواهد بود و از سوی دیگر 30 میلیارد دلار درآمد نفتی را خواهد داشت و 50 تا 70 میلیارد دلار نیز ارز بلوکه شده دولتی و غیردولتی آزاد می‌شد و در نتیجه شوک به سمت عرضه وارد شده و قیمت از حالت تعادلی خود خارج می‌شود.

 او گفت: آنچه در واقعیت رخ داده متفاوت است و باید توجه داشت هزاران عامل قیمت را در محدوده‌هایی حتی غیرواقعی نگه می‌دارد ، پس باید توجه داشت هیچ اقتصاددانی نمی‌گوید قیمت دلار کمتر از بیست هزار تومان تعادلی است بلکه همه نسبت به این موضوع هشدار می‌دادند که قیمت کمتر از بیست هزار تومان بسیار برای اقتصاد ایران خطرناک است .

او گفت: عواملی که گفتم می توانست که زمینه را برای کاهش قیمت دلار به کمتر از بیست هزار تومان فراهم کند، همان شوک عرضه ، این شرایط را مهیا می کرد اما نکته طرناک اینجاست که این ضعیت ماندار نیست و آسیبی جدی‌تر به اقتصاد وارد می‌شود.

الحسینی با اشاره به اینکه کشف قیمت تعادلی ارز در کشور نفتی که هشتاد درصد ارز خارجی‌اش در اختیار دولت است  و در دو دهه گذشته نیز60 درصد ارز خارجی‌اش در اختیار دولت است، با دیگر کشورها متفاوت است.

 او با اشاره به اینکه ارز وقتی در دست دولت است، دیگر قیمت تعادلی نخواهد داشت، گفت: در این فضا تنها می‌توان گفت نقطه تعادلی ارز نقطه ای است که در آن کشور دچار مشکل نشود. در حقیقت در این نقطه تولید و صادرات آسیب نمی بیند و به واردات نیز قطع نخواهد شد . به این ترتیب در این نقطه دچار آسیب بیماری هلندی نمی‌شویم اما می‌بینیم که دولت آقای خاتمی از سال 81 تا سال 84 و دولت آقای احمدی‌نژاد از سال 1384 تا 90 و آقای روحانی از سال 92 تا 97 این سیاست را پیش گرفتند و با مداخله در بازار قیمت را ایین گه داشتند و هر چه ارز داشتد سرازیر این بازار کردند و توجهی نکردند اقتصاد کشور در بیماری هلندی غرق می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر برجام به امضا نرسید،چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: در صورتی که برجام به نتیجه نرسد ، ما شاهد رشد فزاینده نقدینگی خواهیم بود. منظورم از رشد فزاینده نقدینگی این است که این رشد در حداکثر چیزی که در تاریخ اقتصاد ایران داشتیم رخ خواهد داد. در ضمن باید توجه داشت که کسری بودجه نسبت به تولید ناخالص داخلی به بالاترین حد خود در تاریخ ایران رسیده است .

به این ترتیب کسری بودجه به 10.1 درصد رسیده و همین امر رشد نقدینگی را فزاینده خواهد کرد.  

 این کارشناس اقصادی در توضیح این مطلب افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد در صورت عدم امضای برجام قیمت بین 22 هزار و 500 تا 26 هزار و 500 تومان نوسان دارد که البته ریسکی 15 درصدی را نیز باید برای آن در نظر داشت . برای سال آینده نیز باید به همین روند فزاینده نقدینگی برای رشد قیمت دلار حساب کرد.

وی افزود: برای بررسی نرخ دلار باید به دو متغیر عرضه و تقاضای دلار اشاره کرد، تقاضای دلار از رشد حجم نقدینگی قابل براورد است ، در نتیجه رشد نقدینگی کشور در مقایسه با کشورهای مبدا صادراتی ما چه تفاوتی دارد و عرضه را از سمت ذخایر بانک مرکزی و میزان فروش نفت از سوی دولت قابل ارزیابی است، با این دو فاکتور عمده ی توان هشتاد درصد روند قیمتی دلار را پیش‌بینی کرد و اتفاقا اقتصاد ایران با تمام بی حساب و کتابی نشان می دهد که قیمت ارز به کدام سمت می‌رود .

 او تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی ایران اعتباری در جهان ندارد را که حتی روی پیش بینی های خود نمی ایستد و غالبا پیش بینی هایش نیز درست در نمی‌اید . این در حالی است که فدرال رزرو وقتی پیش بینی ارائه می‌دهد به هر قیمتی بر پیش بینی خود می ایستد اما در ایران این وضعیت نیست . وقتی بانک مرکزی روی پیش بینی خود بایستد طبیعتا افکار عمومی به جای توجه به بانک رمکزی ، موضوع قیمت ارز خارجی را پیگیری می‌کنند.

وی گفت: هر زمان که پیش بینی تورمی بانک مرکزی درست از آب درآمد ، آن وقت می شود درباره سیاستگذاری ها صحبت کرد.

به گفته وی اگر بانک مرکزی نخواد لنگر سیاستگذاری و پیش بینی اقتصادی باشد، مردم لنگر قابل اعتماد خود را پیدا خواهند کرد.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان