کیوسک بین الملل تابناک

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا، رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه، آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران، هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای و انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

کیوسک بین الملل تابناک: ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا، رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه، آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران، هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای و انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در 24ساعت گذشته بوده اند. 

 

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا

 

کاخ الیزه اعلام کرد، زمانی که امانوئل ماکرون با نخست‌وزیر استرالیا در ماه ژوئن گذشته نشست داشت هیچ اثر و نشانه‌ای از لغو قرارداد زیردریایی‌ها نبود.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) اعلام کرد، زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در ماه ژوئن گذشته در پاریس نشست داشت هیچ نشانه‌ای از لغو قرارداد زیردریایی‌ها وجود نداشت.

 

کاخ الیزه تاکید کرد: فرانسه تردیدهایی درباره جدیت قرارداد زیردریایی‌ها با استرالیا در ماه ژوئن داشت.

 

کاخ الیزه افزود: آمریکا به سوالات ما پاسخ نداده و هیچ طرحی را متذکر نشد.

 

در این راستا، فیلیپ اتیان، سفیر فرانسه در آمریکا گفت، فراخواندنش از واشنگتن اقدامی استثنایی است که حکایت از جدیت فرانسه در پاسخ به پرونده فسخ قرارداد زیردریایی‌ها دارد. ما باید ارزیابی کرده و ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

 

اتیان تاکید کرد: این اقدام به منزله قطع روابط نیست اما زمان برای دستیابی به این نوع از اشاره‌های دیپلماتیک بسیار مهم است. 

 

سفیر فرانسه ادامه داد: آمریکایی‌ها خودشان درباره حفظ روابط‌شان با فرانسه، به عنوان هم‌پیمان جدی و قابل اعتماد نگران هستند.

 

او اشاره کرد: پاریس از قبل در جریان تغییر موضع استرالیا درباره قرارداد خرید زیردریایی‌ها از کشور ما قرار نگرفته بود. آمریکا اهمیت این قرارداد برای فرانسه را به لحاظ صنعتی و نیز از لحاظ استراتژی ما در منطقه اقیانوس آرام می‌دانست.

 

اتیان توضیح داد: آمریکایی‌ها فرانسه و کل اتحادیه اروپا را از لحاظ امنیتی هم‌پیمان مهم می‌دانند.

 

او تاکید کرد: ما در اروپا نیاز به آمریکایی‌ها داریم و آمریکایی‌ها نیز ادامه همکاری با ما را می‌خواهند.

 

رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه

 

اوکراین روز دوشنبه رزمایش نظامی مشترکی با آمریکا و دیگر نظامیان ناتو را آغاز کرد، در زمانی که روسیه و بلاروس هم در مانور گسترده‌ای که زنگ خطر را در غرب به صدا درآورده است، مشارکت دارند.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین که از سال 2014 با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در جنگ است، از مدت‌ها قبل با نظامیان غرب روابط نزدیکتری برقرار کرده است به این امید که روزی وارد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شود.

 

براساس اعلام سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، چهار هزار نظامی اوکراینی و 2 هزار نظامی از کشورهای دیگر در این رزمایش که تا یکم اکتبر (9 مهر) ادامه دارد، شرکت می کنند.

 

«آیهور پالانیوک» فرمانده نیروهای اوکراینی در مراسم آغاز این رزمایش گفت: معتقدم هر یک از شما تمام دانش و تلاش خود را متمرکز می‌کنید تا به کشورهای متجاوز نشان دهید که شانسی ندارند.

 

ارتش آمریکا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یک تیم رزمی از گارد ملی واشنگتن که از ماه آوریل (فروردین) در قالب یک نیروی آموزشی چند ملیتی در اوکراین مستقر شده است، در این رزمایش شرکت می‌کند.

 

در مجموع 12 کشور برای افزایش همکاری بین کشورهای متحد و شریک و نمایش سطح آمادگی در رزمایش مشارکت دارند.

 

گفته می‌شود این رزمایش در رقابت‌ با مسکو است که با بلاروس در حال رزمایش است. کی‌یف و ناتو در عین حال روسیه را متهم می‌کنند که نظامیان بیشتری را در سال جاری در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

 

البته این کشورها هیچ اشاره‌ای به دلایل حضور نظامیان آمریکا که هزاران مایل دورتر از کشورشان هستند، نکرده‌اند اما کشورهای منطقه را متهم می‌کنند که چرا در منطقه خود حضور دارند.

 

حدود 20 کشتی جنگی روسیه روز دوشنبه تمرینات گسترده‌ای را در دریای سیاه آغاز کردند.

 

در ماه ژوئن (خرداد)، اوکراین، آمریکا و متحدان دیگر یک رزمایش دریایی را در دریای سیاه و جنوب اوکراین برگزار کردند، با وجودی که روسیه خواستار لغو این رزمایش شده بود.

 

در ماه ژوئیه (تیر) نیز اوکراین، آمریکا، لهستان و لیتوانی رزمایش دیگری را با مشارکت بیش از یک هزار و 200 نظامی برگزار کردند.

 

روسیه و اوکراین از سال 2014 و در پی همه‌پرسی ساکنان شبه جزیره کریمه برای الحاق به روسیه و منازعه شرق «دونباس»، در حالت مناقشه به سر می‌برند. 

   

آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران

 

شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو از جمله معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در وین گشایش یافت.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

در این نشست که تا روز جمعه (2 شهریور 1400) ادامه خواهد داشت نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد 174 کشور عضو آژانس به صورت حضوری و برخی اعضای هم به صورت مجازی شرکت می‌کنند.

 

در ابتدای نشست محمد صادق معرفی سفیر و نماینده دائم کویت نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به عنوان رئیس جلسه مجمع عمومی انتخاب شد. وی از سال 2013 میلادی تاکنون سفیر کویت در اتریش بوده است.

 

نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقابله با همه‌گیری کرونا محور اصلی نشست این دوره عنوان شده است. 

 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس هفته پیش در نشست شورای حکام اظهار داشت: ما همچنان برای مساعدت به کشورها (در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا) تقاضا دریافت می‌کنیم. آژانس نه تنها دراین زمینه کمک‌های فوری ارائه می‌کند که با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای به 129 کشور برای مقابله با شیوع بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

 

در حاشیه نشست این دوره، 80 میزگرد جانبی نیز در خصوص نوآوری‌های هسته‌ای آژانس و کشورهای عضو جریان دارد. در یکی از این میزگردها گفته می‌شود که بازرسان آژانس تجربیات خود را در زمینه مسائل راستی آزمایی به اشتراک خواهند گذاشت.

 

در حاشیه این نشست، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به وین سفر کرده قرار است با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کند. دو طرف هفته پیش در تهران هم دیدار کرده و با صدور بیانیه‌ای مشترک روحیه همکاری، اعتماد متقابل، اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید قرار دادند.

 

همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

 

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

 

گروسی هفته پیش در حاشیه نشست شورای حکام، دیپلماسی را بهترین راه برای حل مسائل مورد اختلاف دانست و گفت که «به زودی» دوباره راهی ایران می‌شود. او توافق به دست آمده با ایران را گامی مهم برای باز نگه داشتن باب دیپلماسی دانست.

 

هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

 

کره شمالی درباره " مسابقه تسلیحاتی هسته ای خطرناک " در منطقه با فراهم کردن زیردریایی های اتمی برای استرالیا هشدار داد.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

به گزارش خبرگزاری « رویترز » ،کره شمالی با انتقاد از رویکرد ناعادلانه آمریکا هشدار داد آمریکا با تامین و فراهم کردن تکنولوژی زیردریایی هسته ای برای استرالیا، مسابقه هسته ای خطرناکی در منطقه به راه می اندازد. 

 

هفته گذشته آمریکا از شراکت امنیتی سه جانبه جدیدی  با حضور انگلیس برای تامین کمک های تکنولوژیکی به استرالیا برای ساختن دستکم 8 زیردریایی با قابلیت حمل سلاح اتمی خبر داد. 

 

کره شمالی برای محکوم کردن این تصمیم آمریکا  به چین پیوست و آن را تصمیمی غیرمسئولانه خواند که امنیت و صلح کشورهای منطقه و تلاش های جهانی برای عدم گسترش سلاح های هسته ای را به خطر می اندازد. 

 

وزیر امور خارجه کره شمالی در بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، گفته است : « چنین اقدامات خطرناک و ناپسندی می تواند تعادل استراتژیک را در منطقه آسیا- اقیانوسیه برهم بزند و به سلسله مسابقات تسلیحات هسته ای منجر شود. » 

 

کره شمالی این رفتار دوگانه و ریاکارانه واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و  به سخنان « جن پساکی » سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که گفته آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست اما این تصمیم امنیت منطقه ای را بهبود می بخشد. از  سخنان پساکی درباره اینکه هر کشوری می تواند تکنولوژی هسته ای خود را گسترش دهد چنین برمی آید که  آمریکا خود مقصر اصلی در از بین بردن سیستم بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای می باشد. 

 

در ادامه سخنان وزیر امور خارجه کره شمالی آمده است : « ما از نزدیک و با دقت پیشینه این تصمیم آمریکا را دنبال می کنیم و پاسخی درخور و متناسب در شرایطی که حتی کمترین تهدیدی علیه کشورمان احساس کنیم خواهیم داد. » 

 

« کیم جونگ اون » رهبر کره شمالی در مذاکرات سال 2019 با « دونالد ترامپ » رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر سر مذاکره برای  خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و ساختن روابط جدید به توافق رسیده بود  که این مذاکرات متوقف شد. 

 

پیونگ یانگ واشنگتن را برای پشتیبانی از متحدانش در توسعه سلاح در حالی که برنامه های کره شمالی را محکوم می کند و آنرا مغایر با صلح و امنیت منطقه قلمداد می کند به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و محکوم می کند. 

 

رسانه های کره جنوبی روز جمعه اعلام کردند رفتار ناعادلانه واشنگتن و سیاست های خصمانه اش مانع بازگشت به میز مذاکرات خلع سلاح های هسته ای کره با امریکا می شود. 

 

انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان

 

برخی رسانه‌های افغانستان از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور توسط طالبان خبر دادند.

ادامه تنش های کم سابقه فرانسه با آمریکا و استرالیا/ رزمایش مشترک آمریکا و ناتو با اوکراین برای رقابت با روسیه/ آغاز نشست مجمع عمومی آژانس اتمی با حضور ایران/ هشدار کره شمالی به آمریکا درباره رقابت هسته ای

طبق این گزارش، طالبان اعلام کرده است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان منحل شده و دیگر مشروعیت ندارد.

 

پیشتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اطلاعیه‌ای نوشته بود که این کمیسیون از حدود یکماه گذشته به دلیل اینکه طالبان دفاتر این گروه را تصرف کرده،  تاکنون ‌نتوانسته است به وظایف خود ادامه دهد.

 

این کمیسیون از طالبان خواسته بود که زمینه نظارت مستقلانه و بیطرفانه بر وضعیت حقوق بشر‌، به‌ ویژه حقوق بشری زنان و کودکان را فراهم کند.

 

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که شهروندان افغانستان به یک نهاد حقوق بشری مستقل نیاز دارند تا بتوانند قضایای نقض حقوق‌شان را به آنجا ارجاع دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان