سندرم کوشینگ و دلایل بروز این بیماری نادر

سندرم کوشینگ یک بیماری نادر است که در اثر افزایش کورتیزول بدن ایجاد می شود عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل می باشند که باید کنترل شوند. افرادی که مبتلا به این بیماری می باشند تغییراتی بر روی پوست دارند آن ها در بخش هایی از بدن چربی های اضافه دارند و فشار خون آن نیز بالا است که باید تحت نظر پزشک باشند.

سندرم کوشینگ و دلایل بروز این بیماری نادر

سندرم کوشینگ بیماری است که در اثر مصرف خوراکی ها و یا داروهای کورتیکوستروئید ایجاد می شود. افرادی که به مدت طولانی حجم بالایی از هورمون کورتیزول را ترشح می کنند دچار این اختلال می شوند. ترشح بیش از حد این هورمون بر روی بدن تاثیرات سوئی خواهد داشت. نشانه های این بیماری ایجاد چربی در ناحیه شانه به شکل قوز یا در اطراف صورت می باشد که به شکل استرچ مارک های صورتی و بنفش بر روی پوست دیده می شود. این نوع از سندروم می تواند کاهش توده های استخوانی و فشار خون را به همراه داشته باشد، همچنین این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند. اما آیا این بیماری دارای درمان است؟ این بیماری بهتر است پیشگیری شود بنابراین اگر متوجه نشانه هایی از آن شده اید باید هر چه سریع تر به پزشک معالج مراجعه کنید. برخی از افراد ممکن است نشانه هایی همچون آب مروارید نیز داشته باشند که بهتر است تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرند.

سندرم کوشینگ چیست؟

این سندروم نیز مانند هر بیماری دیگری دارای علائم و نشانه های تشخیصی می باشد در تشخیص این سندروم نیز نشانه هایی وجود دارد و می توانید با استفاده از آن بیماران را تشخیص دهید از نشانه های رایج ابتلا به این سندروم می توان به افزایش میزان چربی بدن اشاره کرد همچنین برخی از افراد دارای تغییرات پوستی می باشند که با مراجعه به پزشک می توان روند درمان این بیماران را بهبود بخشید. علائم و نشانه های این بیماری به شدت وابسته به میزان کورتیزول اضافی در بدن دارد زیاد شدن چربی بدن و تغییراتی در وزن می تواند این بیماران را با مشکلات دیگری مواجه کند. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری کوشینگ

  • بالا رفتن وزن و ازدیاد بافت های چربی و تجمع آن در برخی از نواحی به ویژه ناحیه میانی بدن، بین شانه ها و صورت ( حالت ماه گرفتگی)
  • نازک شدن پوست و شکننده شدن آن که موجب کبودی در پوست می شود
  • استرچ های بنفش و صورتی که در ناحیه شکم، بازو، ران و سینه بر روی پوست ظاهر می شود
  • آکنه های پوستی
  • زخم های فرد به کندی بهبود می یابد و عفونت ها ناشی از نیش پشه ایجاد می شود.
  • در زنان مبتلا نیز رشد بالای موهای زائد، ضخیم شدن آن، بی نظمی قاعدگی و دیگر مشکلات زنانه ایجاد می شود.
  • در مردان مبتلا خستگی های مزمن و کاهش میل جنسی بسیار شدید است قدرت باروری پایین، ضعف عضلانی، افسردگی، مشکلات شناختی، کاهش توده استخوانی و … دیده می شود.

سندروم کوشینگ

دلایل ایجاد سندروم:

سندرم کوشینگ بنا به دلایل مختلفی در فرد رخ می دهد یکی از مهم ترین علل بروز این بیماری افزایش هورمون های کورتیزول است این هورمون از غده آدرنال ایجاد می شود و سوخت و سازهای مختلفی در بدن دارد این هورمون نقش مهمی در کنترل کردن سطح فشار خون دارد از سویی می تواند به عملکرد مناسب در سیستم قلبی و عروقی بدن شما کمک کند این هورمون باعث می شود استرس درون شما کنترل شود و به نوعی در تنظیم کردن متابولیسم بدن موثر است انرژی هایی همچون پروتئین، چربی ها و کربوهیدرات ها توسط این هورمون کنترل و تنظیم  می شوند.

مصرف بالای دوزهایی از کورتیکوستروئیدی ها به صورت خوراکی و به شکل دارو در طی زمان برای درمان بیماری های التهابی استفاده می شود لوپوس، آرتریت، آسم و … از جمله این بیماری ها می باشند که برای درمان از این داروها استفاده می شود و میزان کورتیزول بدن را بالا می برد از سویی می تواند عوارض بدی بر روی بدن شما داشته باشد. از دیگر علل بروز این سندروم تزریق کردن کورتیکوستروئیدها می باشد تزریق مدام مسکن ها برای درد مفصل، داروهای آسم، آماس کیسه های مفصلی، درد پشت و کرم های پوستی که دارای استروئید می باشند در بروز این بیماری ها موثر هستند. میزان بالای تولید کورتیزول ها در بدن شما می تواند تغییراتی در سوخت و ساز و عملکردهای بدن ایجاد کنید.

نشانه های بیماری کوشینگ

  • تومور در غده هیپوفیز: تومروهای خوش خیم که در پایه مغز هستند موجب افزایش ACTH می شوند و به نوعی غده ادرنال را تحریک می کنند و موجب ترشح بیشتر کورتیزول می شوند این بیماری در زنان دیده می شود و یکی از معمول ترین سندروم ها است.
  • تومور ACTH: ایجاد تومور در عضوی که ACTH تولید نمی کند موجب ترشح ACTH می شود و این سندروم را به وجود می آورد این نوع تومورها در ریه، تیموس، تیروئید و پانکراس دیده می شوند.
  • بیماری غده ادرنال: در میان بسیاری از افراد افزایش یافتن کورتیزول علت ایجاد این سندروم است که بدون تجریک شدن ACTH شروع می شود و وابسته به بیماری هایی است که در عده ادرنال رخ می دهد این تومورها خوش خیم و در ناحیه قشر غده آدرنال ایجاد می شود.
  • در برخی از موارد نیز تومورهای نادری مانند تومور بدخیم در آدرنال می تواند این بیماری را ایجاد کند.
  • افراد مستعد در تومور بیشتر در معرض افزایش کورتیزول هستند.

عوارض سندروم:

سندرم کوشینگ عوارض زیادی بر روی بدن دارد کاهش یافتن میزان تراکم استخوانی و بیماری پوکی استخوان، بالا رفتن فشار خون، عفونت های مکرر و نادر، دیابت نوع 2، تحلیل رفتگی عضلانی، انعطاف پذیری و شکستگی های غیر عادی از مهم ترین عوارض ابتلا به این سندروم می باشند.

علائم سندرم کوشینگ

تشخیص و درمان:

برای تشخیص سندرم کوشینگ باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهید آزمایش ها در زمینه بررسی کورتیزول ادرار به شکل 24 ساعته، سنجش ACTH، بررسی میزان کورتیزول ها خون در ساعت مشخص، تست دگزامتازون، تست گلوکز، سنجش پتاسیم، شمارش گلبول خونی انجام می شوند و روش های غیر آزمایشگاهی نیز برای تشخیص کاربرد دارند.

با مراجعه به پزشک می توانید روند درمان این بیماری را بهبود دهید اما برای پیشگیری بهتر است بعد از استنشاق داروهای آسم دهان خود را بشویید در صورت دیدن علائم مشکوک به پزشک کنید و نمک زیاد نخورید همچنین باید از نظر چشم پزشکی نیز تحت نظر باشید تا در صورت آب مروارید سریع بیماری شما کنترل شود آزمایش خون و چکاپ های چند ماهه نیز توصیه می شود که باید تحت نظر پزشک باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان