درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان با راهکارهای موثر

در این مطلب شما را با انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان و روش های درمانی هر کدام آشنا خواهیم کرد. برای این که در رابطه با این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان با راهکارهای موثر

بی اختیاری ادرار در سالمندان بسیار شایع می باشد به طوری که از هر 10 نفر 3 الی 4 نفر به این مشکل دچار می شوند. این مشکل می تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار بدهید و در نتیجه مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. این بی اختیاری ها می تواند به صورت متناوب باشد. بهتر است این مشکل را سریعا پیگیری کنید زیرا ممکن است مشکلات جدی تری در میان باشد که با درمان سریع تر می توانید شانس بهبودی خود را بالا ببرید.

بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان

بسیاری از افراد بر این باور می باشند که بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که در پیری برای همه افراد ایجاد می شود و روش های درمانی برای آن وجود ندارد و تنها راه این است که سالمندان بتوانند با این مشکل کنار بیایند. جالب است بدانید که این بیماری اصلا طبیعی نمی باشد و در بیش تر موارد می توانید آن را درمان کنید.

این مشکل علاوه بر این که می تواند نشانه ای از یک بیماری جسمی باشد ممکن است منجر به افسردگی مزمن در میانسالی شود و انزوا و گوشه گیری را در افراد گسترش دهد. البته از دیگر مشکلاتی که این بیماری می تواند برای افراد ایجاد کند آسیب دیدگی های پوستی و آسیب دیدگی هایی می باشد که افراد در اثر افتادن دچار آن خواهند شد. معمولا سالمندان برای این که بتوانند خود را سریع تر به سرویس بهداشتی برسانند دچار حوادث می شوند زیرا نمی توانند مانند قبل تر که جوان بودند سریع باشند.

این بیماری ممکن است در هر سنی برای افراد ایجاد شود ولی زمانی که شما در جوانی دچار آن می شوید به معنای دیگری است و نشان می دهد که استرس و اضطراب بیش از حدی را تحمل می کنید. در سنین پیری این مشکل می تواند برای خود فرد و افرادی که از او مراقبت می کنند دردسر ساز باشد و آن ها را اذیت کرده و باعث ایجاد بیماری های پوستی دیگر شود. این مشکل شما به راحتی درمان می شود و دیگر نیازی به نگرانی نیست. قبل از این که روش های درمانی را برایتان بیان کنیم لازم است تا انواع بی اختیاری های ادراری را شناسایی کنید.

انواع بی اختیاری ادرار افراد پیر

انواع بی اختیاری ادرار در افراد مسن

افراد مسن معمولا به دلیل بیماری های دیگری دچار بی اختیاری در کنترل ادرار خود می شوند و به اشتباه تصور می کنند که این مشکل جدی نیست و برای همه ایجاد می شود. بی اختیاری ادراری دارای چندین نوع می باشد که بهتر است قبل از هرچیز با آن ها آشنایی کامل پیدا کنید تا بتوانید روش های درمانی مختلفی را برای آن در نظر بگیرید.

فوریتی

یکی از انواع بسیار مهم بی اختیاری ادرار در سالمندان نوع فوریتی آن می باشد. این مشکل شایع تر از سایرین است و در آن فرد نیاز فوری به دستشویی پیدا می کند و نمی تواند آن را تحمل کند بنابراین به صورت ناگهانی اختیار خود را از دست می دهد. البته میزان ادرار می تواند زیاد و کم باشد و این افراد زمان بسیار کمی برای رسیدن به سرویس بهداشتی را دارند و نه تنها در روز بلکه در خواب نیز دچار این مشکل می شوند.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ترکیب بی اختیاری فوریتی و افزایش دفعات آن می تواند ناشی از مثانه بیش فعال باشد و علت دقیق این مشکل هنوز هم ناشناخته است. از علل های دیگری که منجر به این نوع بی اختیاری ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سکته مغزی
  • اختلال خواب
  • همه اختلال هایی که بر فعالیت عصبی تاثیر گذار اند.
  • واژینیت آتروفیک در خانم ها
  • بزرگ شدن پروستات آقایان
  • یبوست شدید

بی اختیاری ادرار فوریتی

بی اختیاری استرسی

در این نوع بی اختیاری ها معمولا سالمندان در حین سرفه، عطسه و یا بلند کردن وسایل سنگین دچار آن می شوند. در واقع این نوع بی اختیاری ها معمولا زمانی ایجاد می شود که فشاری بر روی شکم وارد شود و این فشار می تواند مقاومت اسفنکتر ادراری را از بین برده و در نتیجه منجر به رها سازی ادرار خواهد شد. این نوع بی اختیاری در زنان شیوع بیش تری دارد در حالی که مردان کم تر دچار آن می شوند. عوامل ایجاد کننده این نوع بی اختیاری عبارت است از :

  • زایمان های متعدد
  • جراحی اندام های داخلی
  • جراحی لگن
  • جراحی رحم مانند هیسترکتومی
  • افتادگی مثانه
  • یائسه شدن خانم ها
  • جراحی پروستات
  • چاقی شدید

نکته : اگر دچار بی اختیاری ادرار می باشید بهتر است وزن خود را کاهش دهید زیرا این کار به شما کمک می کند تا از فشار های وارد شده بر روی مثانه پیشگیری کرده و در نتیجه این نوع بی اختیاری ادراری را کاهش خواهد داد.

بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری لبریز شده

یکی دیگر از انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان در صورتی ایجاد خواهد شد که ادرار خود را بیش از حد نگه دارند. این مشکل در اثر نوعی انسداد در مثانه ها ایجاد می شود و زمانی که مجرای ادراری مسدود شود مثانه دیگر توانایی منقبض ماندن را نداشته باشد فشار های وارد شده باعث ریختن ادرار خواهد شد.

البته این مشکل را اگر درمان نکنید در دراز مدت می تواند آسیب های بسیار زیادی به کلیه هایتان برساند و حتی در بدترین حالت ممکن مکی تواند آن ها را از کار بیندازد بنابراین بهتر است سریع تر پیگیر این موضوع باشید تا مشکلات جدید تری برایتانم ایجاد نشود. در مردان بزرگ تر شدن پروستات می تواند منجر به این نوع بی اختیاری ها شود.

از موارد دیگری که در ایجاد این مشکل دخالت دارند می توان به یبوست شدید و آسیب های عصبی که منجر به فلج شدن مثانه می شود اشاره کرد. افراد دیابتی باید بیش تر مراقب خود باشند و سعی کنند با عادی نگه داشتن قند خون خود از ایجاد این مشکل در بدنشان پیشگیری کنند.

بی اختیاری عملکردی

این نوع بی اختیاری در اثر خستگی و ناتوانی برای رسیدن به سرویس بهداشتی رخ می دهد و در اغلب اوقات به صورت ناخواسته است. شایع ترین دلیل هایی که منجر به ایجاد این نوع بی اختیاری ادرار در سالمندان می شود شامل سکته مغزی، آرتروز شدید، زوال عقل و افسردگی می شود. زمانی که افراد به دلیل افسردگی مزمن و یا افسردگی حاد به دستشویی نمی روند دچار بی اختیاری روانی نیز خواهند شد.

بی اختیاری روانی چیست؟

بی اختیاری ترکیبی

در واقع این نوع بی اختیاری های ادراری شامل چندین و چند نوع از بی اختیاری ها می باشد که افراد مسن را درگیر خود می کند. شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در سالمندان که از نوع ترکیبی می باشد ترکیب بی اختیاری استرسی و فوریتی است. این ترکیب بیش تر به علت زوال عقل، پارکینسون، سکته مغزی و سایر اختلالات روانی رخ می دهد و فرد را دچار بی اختیاری ادرار می کند.

نشانه های بی اختیاری ادرار در افراد سالمند

پیری یکی از مشکلاتی می باشد که چه بخواهیم و چه نخواهیم ایجاد می شود. همانطور که می دانید پیری یک سری مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد بنابراین باید در زمان جوانی بیش تر مراقب خود باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. از مشکلاتی که پیری با خود به همراه دارد کاهش ظرفیت مثانه بوده و فرد دیگر نمی تواند ادرار خود را نگه داشته و در زمان مناسب به سرویس بهداشتی برود و اختیار خود را از دست خواهد داد. علت هایی که منجر به ایجاد بی اختیاری ادرار در سالمندان می شود عبارت است از :

  • عفونت مثانه
  • شکستگی لگن
  • جنون
  • بزرگ شدن پروستات
  • زوال عقل

نکته : بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات بسیار عجیب می باشد. اگر سالمندان بتوانند آن را به موقع درمان کنند هرگز دیگر دچار این مشکل نمی شوند ولی در برخی از موارد ممکن است این نوع بی اختیاری ها با وجود درمان شدن به صورت پراکنده رخ داده و فرد را ناراحت کند.

نشانه های بی اختیاری ادرار

تشخیص بی اختیاری در افراد سن بالا

قبل از این که روش های درمانی را استفاده کنید باید به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهید تا بتوانید علت دقیق بی اختیاری ادراری خود را پیدا کنید. معمولا زمانی که تشخیص دقیق صادر می شود نیمی از راه درمان کامل شده است و برای تکمیل شدن آن باید از روش های درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان که در ادامه گفته می شود استفاده کنید تا بتوانید نتیجه بسیار خوبی از درمان بگیرید.

اطلاعات دقیقی که به پزشک داده می شود می تواند در تشخیص نوع بی اختیاری موثر باشد بنابراین سعی کنید قبل از این که به پزشک مراجعه کنید میزان بی اختیاری های ادرار خود را ثبت کنید و هر بار بررسی کنید که چه میزان بی اختیاری داشته اید تا با انجام آزمایش های دیگر تشخیص پزشک دقیق تر باشد و هزینه اضافی برای این کار پرداخت نکنید. البته پزشک یک سری روش های تشخیصی دیگر نیز دارد که در ادامه آن ها را برایتان عنوان خواهیم کرد.

معاینه فیزیکی

این نوع معاینه معمولا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار پزشک قرار می دهد و پزشک می تواند متوجه بیماری های بسیار زیادی شود. مواردی که پزشک از این نوع معاینه کردن متوجه می شود عبارت است از :

  • آیا فرد دچار یبوست و یا به هم فشردگی ادراری می باشد یا خیر؟
  • آسیب های عصبی در بدن فرد وجود دارد یا خیر؟
  • آیا فرد دچار بزرگ شدن مثانه و یا افتادگی آن شده است؟
  • آیا فرد تحت فشار است یا استرس شدید دارد؟

بی اختیاری ادرار در سالمندان

سونوگرافی

زمانی که شما دچار بی اختیاری ادراری می شوید یک مقدار از ادرار درون مثانه شما باقی می ماند که می توانید آن را با سونوگرافی اندازه گیری کرده و میزان دقیق آن را به پزشک متخصص خود گزارش دهید. البته روش دیگری که برای این کار استفاده می شود استفاده از دستگاهی به نام سوند می باشد که درون مثانه قرار می گیرد و می تواند مقدار ادرار باقی مانده را اندازه گیری کند. در این روش ها انسداد ادراری نیز به خوبی تشخیص داده می شود.

آنالیز ادرار

در برخی از مواد ممکن است برخی عفونت ها منجر به بی اختیاری ادرار در سالمندان شود بنابراین پزشک آزمایشی به نام آنالیز ادرار برایتان می نویسد تا با استفاده از آن مشخص شود که در بدن خود عفونت دارید یا خیر. در صورتی که عفونت در مجرای ادراری شما وجود داشته باشد می توانید آن را با استفاده از دارو های ساده درمان کنید.

استفاده از روش اورودینامیک

اورودینامیک یکی از روش های بسیار مفیدی می باشد و فشار وارد شده بر مثانه را زمانی که پر و خالی است اندازه گیری می کنند. در برخی از افراد فشار های وارد شده بر مثانه قبل از این که مثانه پر شود افزایش می یابد و این روند و اندازه گیری به پزشکان کمک می کند تا بتوانند نوع بی اختیاری را تشخیص دهند و همچنین با اندازه گیری میزان ادرار مشخص می شود که فرد دچار مسدود شدن مجرای ادراری شده است یا خیر و روش های درمانی متناسب به آن ها پیشنهاد می شود.

درمان بی اختیاری ادرار

روش های درمان

معمولا زمانی که صحبت از درمان می شود افراد به فکر استفاده از داروهای شیمیایی با عوارض بسیار متعدد می افتند. جالب است بدانید که هر نوع بی اختیاری ادرار دارای درمان های منحصر به خود می باشد بنابراین قبل از این که از روش های درمانی برای شما استفاده شود لازم است تا اطلاعات دقیقی در رابطه با نوع بی اختیاریتان بدست آید. بیش تر افرادی که دچار بی اختیاری ادرار می شوند به راحتی درمان خواهند شد ولی در برخی از آن ها میزان این بی اختیاری ها به شدت کاهش می یابد و عوارض آزار دهنده آن از بین می رود.

درمان بی اختیاری فوریتی

بی اختیاری ادرار در سالمندان چندین نوع داشت که آن ها را برایتان بررسی کردیم. در ادامه روش های درمانی که برای یک نوع خاص از بی اختیاری ها در نظر گرفته می شود را بررسی خواهیم کرد. آموزش مثانه از اولین روش هایی می باشد که برای این افراد در نظر گرفته می شود. زمانی که پزشک این راه حل را برای مشکل شما بیان می کند بدین معنا است که از نظر او این روش می تواند تا حدود بسیار زیادی به درمان شما کمک کند. در این روش مثانه شما کاملا خالی است و می توانید با استفاده از این روش بی اختیاری ادرار را کاهش دهید.

در واقع بهتر است قبل از این که مثانه شما پر شود سعی کنید آن را خالی کنید. افرادی که دچار بی اختیاری می شوند معمولا سعی می کنند با مقاومت این مشکل را از بین ببرند که راهی اشتباه و پر خطر می باشد و می تواند عوارض بسیار زیادی برای بدنتان به همراه داشته باشد. دومین راه حلی که در این نوع بی اختیاری به شما پیشنهاد می شود معمولا انجام تمرینات لگنی به همراه استفاده از دارو های خاص می باشد. این تمرینات معمولا برای تقویت لگن مورد استفاده قرار می گیرد و دارو ها نیز تاثیرات بسیار زیادی در این امر خواهند داشت. دارو های مصرفی معمولا بوتینین و تولترودین می باشد و بهتر است بیش تر از یک بار در روز از آن ها استفاده نکنید.

درمان از دست دادن اختیار ادرار در سالمندان

درمان مشکلات بی اختیاری استرسی

بی اختیاری ادرار در افراد مسن می تواند به دلیل استرس و اضطراب های شدید باشد. این افراد همانند افرادی که به بی اختیاری های فوریتی دچار هستند باید هر دو الی سه ساعت یک بار سعی کنند مثانه خود را کاملا تخلیه کنند تا بتوانند از این امر پیشگیری کنند. تمرینات لگنی، استفاده از کرم های استروژن دار و استفاده از داروهایی مانند سودوافدرین برای این افراد پیشنهاد می شود.

البته به یاد داشته باشید که کرم های موضعی استروژن دار تاثیر گذاری بسیار بیش تری خواهند داشت. البته در موارد نادر برخی از افراد به درمان پاسخ نمی دهند بنابراین پزشک ناچار است برای آن ها روشی پرخطر به نام جراحی را پیشنهاد دهد. جراحی هایی که برای درمان به کار می رود معمولا منجر به بالا کشیدن مثانه خواهد شد که در این صورت بی اختیاری ادرار تغییرات قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

درمان بی اختیاری سرریز شده

این نوع بی اختیاری ها معمولا به دلیل انسداد ایجاد می شود بنابراین زمانی که شما بتوانید این انسداد را از بین ببرید می توانید به راحتی از این مشکل رها شوید. داروهایی که به درمان این مشکل کمک می کند عبارتند از:

  • ترازوسین
  • تامسولوسین
  • فیناستراید

نکته : به یاد داشته باشید که آن داروها می تواند برای درمان پروستات نیز به کار برود و با کاهش اندازه آن منجر به رفع بی اختیاری سرریز شده شود.

بی اختیاری ادرار در سالمندان

انواع درمان های خانگی

در برخی از موارد ممکن است بی اختیاری ادرار در سالمندان به حدی کم باشد که پزشک توصیه کند آن را با روش های خانگی درمان کنید. این روش ها به افراد سالمند کمک می کند تا بتوانید از شر این مشکل به راحتی رها شده و هیچ گونه از عوارض دارو های شیمیایی را متحمل نشوید. در ادامه این روش های درمانی را برای شما بیان خواهیم کرد.

تغییر سبک زندگی

در برخی از موارد سبک زندگی شما تاثیرات بسیار زیادی بر بی اختیاری ادرار دارد بنابراین سعی کنید با تغییر این سبک زندگی از این بیماری رها شوید. در واقع تغییرات با استفاده از آموزش های ساده انجام می شود و فرد در این تغییرات یاد می گیرد که چگونه می تواند عادت های دفع ادرار خود را کنترل کرده و آن ها را بهبود ببخشد تا دچار ضعف در مثانه و بی اختیاری ادرار نشود.

تغییرات غذایی

افرادی که بی اختیاری آن ها کم باشد می توانند با تغییر رژیم های غذایی خود این مسئله را به طور کامل درمان کنند. یادتان باشد که باید همیشه از خوردن نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی ها می تواند منجر به تحریک مثانه شود و باعث افزایش بی اختیاری ادرار شود. البته پرهیز کامل از این نوشیدنی ها روش درستی نمی باشد و باید در روز به میزان مجاز و مناسبی که توسط پزشک تعیین می شود از این مایعات استفاده کنید.

تغغییر سبک زندگی برای کنترل ادرار

مدیریت داروها

برخی از افراد باید دارو مصرف کنند تا بتوانند این مشکل خود را کاهش دهند. یادتان باشد که بی اختیاری ادرار در سالمندان امری جدی است و باید سعی کنید سریع تر درمانش کنید تا مشکل بیش تری ایجاد نشود. درمان هایی که برای این مشکل در نظر گرفته می شود می تواند منجر به کاهش عوارض بی اختیاری ادرار باشد بنابراین سعی کنید آن ها را به همراه تغییرات سبک زندگی استفاده کنید تا اثر بخشی آن ها افزایش یابد و هرچه سریع تر بهبودی خود را بدست آورده و بتوانید به زندگی عادی باز گردید.

در پایان مقاله بی اختیاری ادرار در سالمندان ضمن سپاس از همراهی با این مطلب، چنانچه علاقمند به مطالعه درمان عفونت کلیه و درمان خانگی عفونت ادراری هستید  شمامی توانید بر روی هر لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان