ایران و اروپا اعلام کردند‌

نشست ۱+۴در نیویورک برگزار نمی‌شود

دنیای اقتصاد : نشست سازمان ملل در تمام سال‌های گذشته محلی برای رایزنی و گفت‌وگوهای ایران با کشورهای درگیر در پرونده هسته‌ای ایران بود

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز گذشته با اعلام این خبر گفت که کشورهای 1+4 هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت. او در عین حال تاکید کرد: «مهم نیست که این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار شود یا نه، بلکه موضوع حائز اهمیت، تمایل تمامی طرف‌ها برای آغاز مذاکرات وین است.»به گزارش «ایسنا» جوزپ بورل اظهار کرد: ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرد که رایزنی‌ها به طور موقت متوقف شود تا بتواند به طور کامل مذاکرات را بررسی و همه چیز را به درستی درباره این مساله مهم درک کند. اکنون تابستان رو به پایان است و ما انتظار داریم که رایزنی‌ها هرچه سریع‌تر در وین دوباره آغاز شود. همزمان روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز با بیان اینکه برجام یکی از موضوعات مورد بحث ما با وزیران امورخارجه گروه 1+4 در نیویورک خواهد بود اعلام کرد که برگزاری نشست مشترک ایران و گروه 1+4 در دستور کار نیست. به گزارش «ایرنا» وی افزود: هر نشست و جلسه‌ای هماهنگی قبلی و تنظیم دستورکار لازم دارد، همان‌طور که قبلا تاکید شد گفت‌وگوهای وین به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع 1+4 ‌رسانده شده است. خبر عدم برگزاری جلسه عمومی مذاکرات احیای برجام در نیویورک پس از آن از سوی اروپا و ایران منتشر شد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه 29 شهریور از دیدار مقامات ایران و قدرت‌های جهانی در حاشیه اجلاس سالانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، خبرداد. به گزارش خبرگزاری فارس، لودریان همچنین طی نشستی خبری در مقر سازمان ملل در این‌باره گفته بود: «زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، مقامات ایرانی به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهند.»

  برجام محور گفت‌وگوهای دوجانبه

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، از روز گذشته رسما آغاز به کارکرد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در سفری 4روزه برای شرکت در این اجلاس راهی نیویورک شده است. این اولین حضور عبداللهیان در سازمان ملل در کسوت وزیر امور خارجه است. شب گذشته نیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که به دلیل کرونا همچون برخی دیگر از سران کشورها در نشست سازمان ملل حضور نیافته است به صورت مجازی برای اولین بار در این نشست به عنوان رئیس‌جمهوری ایران به بیان دیدگاه‌های ایران در این نشست پرداخت. توافق هسته‌ای و مسائل اخیر افغانستان از مهم‌ترین محورهای نشست هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. از همین‌رو ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه روز گذشته پس از ورود به نیویورک گفت که برجام محور دیدار لودریان با همتایان چینی و روسی‌اش خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت که تحولات افغانستان و اوکراین نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در جریان دیدارهایش با لاوروف و وانگ‌یی خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا و الیزابت تراس، وزیر امورخارجه جدید انگلیس نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. پس از این دیدار وزارت امورخارجه انگلیس در اطلاعیه‌ای تصریح کرد که آنها پیرامون موضوعات مختلف از جمله ایران گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس، تراس و بلینکن همچنین خواستار آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و آمریکایی شدند که در ایران بازداشت هستند. هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه‌ای منتشر و برنامه‌های خود در جریان این سفر را اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان نیز پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای با بیان اینکه «زمان برای احیای توافق هسته‌ای با ایران رو به اتمام است». گفت که در روزهای آینده در نیویورک درباره این موضوع رایزنی‌هایی خواهند داشت. وی در بخشی از بیانیه خود تاکید کرد: وقت برای توافق هسته‌ای با ایران تنگ است و دعوت از تهران برای بازگشت به مذاکرات وین نمی‌تواند همیشگی باشد. او در ادامه از ایران خواست تا به میز مذاکره برگردد. ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین برگزار کرده‌اند که به نتیجه مشخصی نرسیده است. از سوی دیگر انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای تلاش برای ازسرگیری مذاکرات وین با نمایندگان ایران و مجموعه 1+4 در نیویورک دیدار و رایزنی خواهد کرد.

  تاکید بر رفع تحریم‌ها

همزمان با نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، در شهر وین اتریش نیز شصت و پنجمین کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز شده است. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای نخستین بار در این سمت در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت کرده است، در نخستین روز این کنفرانس اعلام کرد آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. به گزارش خبرگزاری فارس وی در سخنرانی‌اش از آژانس خواست از سیاسی‌کاری بپرهیزد و تصریح کرد: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند. وی در ادامه گفت: ایران متناسب با آنچه آمریکا انجام می‌دهد گام به گام اقدام خواهد کرد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی نیز با بیان اینکه طی دیدار با اسلامی در وین به تقویت بیانیه مشترک در جریان سفر اخیر خود در تهران پرداخته، گفت اکنون کارهایی هست که باید به کمک هم انجام دهیم. وی از دیدار خود با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خشنودی یاد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان