آشنایی با انواع سرطان های زنان و راه های درمان با اندومتریوز

سرطان در زنان امروزه بسیار شایع است. در این مقاله قصد داریم سرطان هایی را که بیشتر زنان را درگیر می کنند را بررسی کنیم

آشنایی با انواع سرطان های زنان و راه های درمان با اندومتریوز

سرطان در زنان امروزه بسیار شایع است. در این مقاله قصد داریم سرطان هایی را که بیشتر زنان را درگیر می کنند را بررسی کنیم. انواع سرطان‌ ها در زنان از جمله:  سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان اندومتریوز، سرطان دهانه رحم، سرطان پوست، سرطان Vulva و سرطان تخمدان است. آگاهی زودهنگام از این سرطان ها  منجر به پیشگیری از ابتلا و درمان آن‌ها می‌شود.

 

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان‌ها در زنان است. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما با بالارفتن سن  خطر ابتلا افزایش می یابد. به دلیل عوامل خاص، برخی از زنان ممکن است بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به سرطان پستان را داشته باشند. اما هر زنی باید در مورد خطرات سرطان پستان و آنچه می تواند برای کاهش خطر ابتلا انجام دهد، آگاهی داشته باشد.

 

راه حل و درمان سرطان پستان

سرطان پستان ازجمله شایع ترین سرطان در زنان می باشد. یافتن زودهنگام سرطان پستان وقتی که کوچک باشد و گسترش نیافته باشد، درمان آن آسان تر است. همچنین انجام آزمایش های غربالگری منظم مطمئن ترین راه برای یافتن زودهنگام سرطان پستان است.

 

 توصیه ی پزشکان برای بیماران مبتلا به سرطان پستان

سرطان در زنان و به خصوص سرطان پستان یکی از مواردی است که زنان زیادی را درگیر کرده است. زنان 45 تا 54 ساله باید هر ساله ماموگرافی انجام دهند. همچنین زنان 55 سال به بالا می توانند هر 2 سال یک بار به ماموگرافی روی بیاورند یا می توانند غربالگری سالانه را ادامه دهند. غربالگری باید تا زمانی ادامه یابد که یک زن از سلامتی خوبی برخوردار باشد.

همه خانمها باید بدانند که هنگام انجام ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان چه انتظاری باید داشته باشند.آزمایش چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد. آنها همچنین باید با نحوه ظاهر سینه های خود آشنا باشند و هرگونه تغییر را فوراً به مرکز بهداشت خود گزارش دهند.

 زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان به دلیل سابقه خانوادگی، جهش ژنتیکی یا سایر عوامل خطر باید همراه با ماموگرافی با MRI غربالگری شوند.

 

سرطان رحم از جمله سرطان در زنان می باشد. این سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول های منطقه ای از بدن به طور غیر طبیعی رشد می کنند. سرطان اندومتریوز سرطان مخاط رحم است که اندومتریوز نامیده می شود. آندومتریوز لایه داخلی رحم است که هر ساله در طول سالهای باروری رشد می کند و منجر می شود که در صورت حامله شدن یک زن آماده حمایت از جنین باشد.

 

ارزیابی و تشخیص پزشکی و روش های درمان سرطان رحم

شایعترین علامت هشدار دهنده برای سرطان در زنان به خصوص سرطان رحم، از جمله سرطان آندومتریوز ، خونریزی غیر طبیعی از واژن است. تشخیص این علامت اغلب فرصتی برای تشخیص و درمان به موقع می دهد. در زنان مسن، هرگونه خونریزی، لکه بینی یا ترشحات قهوه ای بعد از یائسگی ممکن است از علائم سرطان آندومتر باشد.

زنان جوان نیز در معرض خطر هستند و باید خونریزی نامنظم یا شدید از واژن را یادداشت کنند. زیرا که این مساله می تواند یکی از علائم سرطان آندومتریوز باشد.

ارزیابی و تشخیص پزشکی و روش های درمان

هنگامی که زنی علائم سرطان رحم را تجربه می کند، باید معاینه لگن ، از جمله معاینه رکتوواژینال و یک آزمایش عمومی انجام دهد. اگر نتیجه ی تست غیرطبیعی باشد ، زن باید تحت بیوپسی آندومتر، سونوگرافی و / یا روش D&C (اتساع و کورتاژ) قرار گیرد. اگرچه اکثر سرطانهای اندومتریوز به رحم محدود می شوند، اما تیم درمانی شما ممکن است آزمایشات بیشتری را برای تعیین گسترش سرطان توصیه کند. علاوه بر این، ممکن است روشهای خاصی در حین جراحی برای تعیین میزان بیماری انجام شود. این فرآیند مرحله بندی نامیده می شود.

 

مرحله بندی کمک می کند تا میزان دقیق سرطان و بهترین برنامه درمانی برای شما تعیین شود. پس از جراحی ، سرطان شما به مرحله I ، II ، III یا IV طبقه بندی می شود. همچنین به سرطان یک درجه اختصاص داده می شود که این سطح به چگونگی غیرطبیعی بودن سلول ها در زیر میکروسکوپ اشاره دارد.

 

سرطان لوله فالوپ یکی ازانواع سرطان در زنان است. لوله های رحمی بخشی از سیستم تولید مثل شما هستند. هنگامی که تخمک گذاری می کنید تخمک از تخمدان در امتداد لوله های رحمی به رحم شما منتقل می شود. معمولاً نمی توان گفت که چه عواملی باعث سرطان در زنان می شود.

 

مواردی وجود دارد که زنان دارای سرطان لوله رحم شباهت دارند. این موارد شناخته شده عبارتند از:

 

 بیشتر زنان مبتلا به صورت ارثی به سرطان تخمدان ، پستان ، اندومتریوز یا روده بزرگ مبتلا شده اند.

 

مبتلا به سندرم لینچ (یا سرطان روده بزرگ غیرپولیپوزیسی غیر ارثی – HNPCC).

 بیشتر زنان مبتلا به سرطان لوله رحمی بالای 50 سال هستند.

به ارث بردن یک ژن معیوب (مانند BRCA1 یا BRCA2)

 بیشتر این زنان هرگز بچه دار نشده اند.

بررسی علائم سرطان لوله فالوپ

 

تشخیص سرطان لوله فالوپ ممکن است دشوار باشد زیرا علائم آن اغلب شبیه علائم بسیاری از بیماری های دیگر است که می تواند بخشی از زندگی روزمره باشد، به ویژه در دوران یائسگی که اغلب سرطان لوله رحمی اتفاق می افتد. علائم سرطان در زنان در قسمت لوله فالوپ می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 نیاز به ندرت یا فوری و همچنین سایر تغییرات در الگوی توالت ، مانند تغییر در عادات روده.

اشتهای خود را از دست داده و یا به سرعت احساس سیری کنید.

 کاهش یا افزایش وزن به صورت ناگهانی و بدون علت.

  سوء هاضمه یا سوزش معده.

 ترشحات آبکی از واژن

 تورم در شکم (معده)

 درد در شکم و کمر

 خستگی

اگر هرکدام از این علائم را دارید و برای شما غیرمعمول است یا ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 روش های تشخیص سرطان لوله فالوپ

پزشک جهت تشخیص سرطان، از شما در مورد سلامتی شما و خانواده ی شما سوالاتی می پرسد و همچنین  شما را معاینه می کند و آزمایش خون انجام می‌دهید. همچنین برای شما MRI یا سی تی اسکن از شکم و لگن تجویز می کند. بسته به نتایج این آزمایشات ، ممکن است توصیه شود شما یک عمل جراحی به نام لاپاراتومی انجام دهید. در این عمل برشی در شکم شما ایجاد می شود تا جراح بتواند اعضای داخل شکم و لگن شما را ببیند. اگر آنها دارای سرطان باشند، بلافاصله با از بین بردن سرطانی که پیدا می شود، درمان را شروع می کنند.

 

گاهی پزشکان توصیه می کنند که نمونه ای از مایعات (پارازنتز شکمی) یا بافت (نمونه برداری هسته ای) احتمالاً از تخمدان گرفته و آزمایش شود. همه این آزمایشات در مورد سرطان شما به تیم پزشکی اطلاعات بیشتری می دهد تا بتوانند بهترین نوع درمان را برای سرطان خاصی که شما دارید ارائه دهند.

نوع درمان سرطان شما بستگی به موارد زیر دارد:

 

اندازه سرطان و مکانی که در بدن شما قرار دارد (این مرحله به عنوان مرحله سرطان شناخته می شود)

سرعت رشد و تفاوت آن با سلولهای طبیعی (درجه سرطان)

از کجا در لوله های فالوپ شروع شده است (نوع سرطان)

سن ، سلامتی و سابقه پزشکی شما.

پزشکان شما در مورد این موارد با شما صحبت می کنند و به شما کمک می کنند تا بهترین درمان ممکن برای سرطان، سبک زندگی و خواسته های خاص شما را انتخاب کنند.

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان