چه زمانی نوزادان شروع به لبخند زدن می‌کنند؟

با رشد نوزادان آنها مهارت‌های اجتماعی بیشتری پیدا می‌کنند. به گفته برخی از متخصصان اکثر نوزادان ۶ تا ۱۲ هفته به طور منظم لبخند می‌زنند. برخی ممکن است در پاسخ به لبخند دیگران کمی زودتر لبخند بزنند. نوزادان می‌توانند از بدو تولد لبخند بزنند.  وقتی نوزاد بین ۶ تا ۱۲ هفته است والدین و مراقبان باید لبخندهای ثابت‌تری ببینند.

چه زمانی نوزادان شروع به لبخند زدن می‌کنند؟

با رشد نوزادان آنها مهارت‌های اجتماعی بیشتری پیدا می‌کنند. به گفته برخی از متخصصان اکثر نوزادان 6 تا 12 هفته به طور منظم لبخند می‌زنند. برخی ممکن است در پاسخ به لبخند دیگران کمی زودتر لبخند بزنند. نوزادان می‌توانند از بدو تولد لبخند بزنند.  وقتی نوزاد بین 6 تا 12 هفته است والدین و مراقبان باید لبخندهای ثابت‌تری ببینند.

دلایل لبخند نوزادان در چیست؟

- لبخند رفلکس:

این لبخندی است که نوزادان در رحم ایجاد می‌کنند. با این حال نوزادان این کار را به طور تصادفی انجام می‌‌دهند. بنابراین کارشناسان آن را یک لبخند واقعی نمی‌دانند.

- لبخند اجتماعی:

این یک لبخند در پاسخ به تماس با دیگران است مانند لبخند زدن به دیگران و با رشد و تکامل نوزادان آنها ممکن است هنگام خوشحالی لبخند بزنند.

 

اگر کودک هنوز لبخند نزده باشد چه؟

همه نوزادان کمی متفاوت رشد می‌کنند. تفاوت‌های فردی مانند تعاملات خانوادگی، هنجارهای فرهنگی و تولد زودرس ممکن است بر رشد تأثیر بگذارد. نوزادان نارس تمایل دارند دیرتر از نوزادان تازه متولد شده به مراحل رشد برسند بنابراین پزشکان اغلب سن تصحیح شده‌ای را برای آنها تعیین می‌کنند. سن تصحیح شده نشان دهنده سنی است که نوزاد زودرس به دنیا نمی‌آید. اگر کودک لبخند نمی‌زند والدین باید تعاملات رو در رو را در اولویت قرار دهند. لبخند زدن، بازی، آواز خواندن و انجام سایر فعالیت‌های کودک تمرکز کنید. اگر کودک هنوز لبخند نمی‌زند می‌تواند طیف وسیعی از مسائل را نشان دهد از جمله:

 

- مشکلات بینایی:

نوزادان نابینا یا کم بینا ممکن است لبخند والدین خود را نبینند یا به آنها پاسخ ندهند.

- مشکلات شنوایی:

کودکان مبتلا به مشکلات شنوایی ممکن است با صدای خنده یا صدای والدین لبخند نزنند.

- اوتیسم:

نوزادان اوتیسم ممکن است به دیگران لبخند نزنند یا تفاوت‌های دیگری در مهارت‌های اجتماعی داشته باشند.

- خلق و خوی:

برخی از نوزادان خجالتی‌تر هستند و تعامل کمتری دارند یا کمتر از دیگران لبخند می‌زنند.

 

لبخند زدن در رشد نوزاد تاثیرگذار است؟

لبخندهای بازتابی به این معنی است که ماهیچه‌های صورت نوزاد به طور عادی کار می‌کنند. در هفته‌های اولیه زندگی نوزادان طیف وسیعی از عبارات را امتحان می‌کنند. کودکانی که لبخند نمی‌زنند ممکن است دارای مشکل رشد باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

والدین باید در هر یک از بازدیدهای معمول مراقبت‌های بهداشتی مراحل رشد کودک خود را مورد بحث قرار دهند، به ویژه اگر نوزاد به مراحل عادی سن خود نرسیده باشد. دلایل دیگر برای صحبت با پزشک شامل موارد زیر است:

- لبخند نمی‌زند

-هنگام تماس چشمی بسیار ناراحت کننده به نظر می‌رسد

- تا 3 ماه لبخند نمی‌زند

 

نتیجه‌گیری:

اولین لبخند "واقعی" نوزاد نقطه عطف مهمی است که ممکن است به والدین و مراقبان کمک کند احساس ارتباط بیشتری با نوزاد خود داشته باشند. ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک عادت به لبخند زدن منظم داشته باشد. وقتی نوزادان لبخند نمی‌زنند  مداخلات اولیه می‌تواند چالش‌های رشد و سایر مسائل را کاهش دهد. اگر والدین یا پرستاران کودک نگران هستند باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنند.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان