تاثیر سینوزیت بر عملکرد مغز

آریا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه واشنگتن که در این تیم تحقیقاتی حضور داشت، گفت: این اولین مطالعه‌ای است که سینوزیت مزمن را با تغییرات عصبی بیولوژیکی مرتبط می‌کند.

یک تحقیق جدیدنشان می‌دهد که بین سینوزیت و عملکرد مغز ارتباط عجیبی وجود دارد.
 
به گزارش وب گردی خبرگزاری صدا وسیما، مشکل سینوزیت مزمن یا انسداد مزمن بینی یکی از مشکلاتی است که تعداد زیادی از شهروندان در سراسر جهان را دچار مشکل می‌کند؛ به گونه‌ای که با بسیاری از مشکلات مربوط به سر درد، مشکلات خواب عمیق، تنفس و موارد دیگر همراه است.
 
براساس یک مطالعه جدید، بسیاری از مردم در سراسر جهان از سینوزیت رنج می‌برند؛ به شکلی که فقط در آمریکا، 11 درصد از شهروندان از مشکل سینوزیت مزمن رنج می‌برند؛ اکنون تحقیقات جدید نشان داده است که بین این مشکل و عملکرد مغز ارتباط عجیبی وجود دارد.
 
تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن تحقیق جدیدی را بر اساس مطالعه گروهی از بیماران در بیمارستان و داده‌های پروژه پزشکی "Connectome" به منظور پیدا کردن افرادی که از این مشکل رنج می‌بردند انجام داده و طی آن داده‌های حاصل از MRI ​​عملکردی برای مقایسه جریان خون و فعالیت سلول‌های عصبی در مغز تهیه شد.
 
آریا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه واشنگتن که در این تیم تحقیقاتی حضور داشت، گفت: این اولین مطالعه‌ای است که سینوزیت مزمن را با تغییرات عصبی بیولوژیکی مرتبط می‌کند.
 
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery، محققان ارتباط عملکردی کمتری را در افراد مبتلا به این مشکل در شبکه پیشانی-جداری مغز (که برای توجه و حل مشکلات استفاده می‌شود) و ارتباط عملکردی بالاتر را در حالت فرضی شبکه (مرتبط با خود-سیگنال دهی) و ارتباط عملکردی کمتر در شبکه مرتبط با محرک‌های بیرونی، ارتباطات و رفتار اجتماعی را مدیریت می‌کند کشف کردند.
 
اما محققان تأکید کردند که نمونه کوچکی که در این مطالعه انجام شد و افرادی که مبتلا به رینوسینوزیت مزمن بودند هیچ نشانه قابل توجهی از افت شناختی در طول آزمایشات نشان نداد.
 
محققان حدس می‌زنند که دلیل آن می‌تواند این باشد که افراد شرکت کننده گروهی بین 22 تا 35 سال بودند، اما محققان معتقدند که "این نوع کاهش ممکن است بعدا در زندگی رخ دهد، چیزی که یک مطالعه طولی ممکن است بتواند تشخیص دهد.
 
کریستینا سیمونیان، متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه هاروارد نیز گفت: احساسات ذهنی توجه در بیماران را کاهش می‌یابد و مشکلات مربوط به تمرکز یا اختلالات خواب در فرد مبتلا به سینوزیت ممکن است با تغییرات کوچک در نحوه نواحی مغز همراه باشد. این سینوس‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.
 
تیم دانشمندانی که این مطالعه را انجام داده اند امیدوارند که این ارتباط به توضیح برخی دیگر از آثار رایج این مشکل، به ویژه مشکل در تمرکز، حملات افسردگی، سرگیجه و مشکلات خواب کمک کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان