خوراکی ها و داروهایی که به رقیق شدن خون کمک می کنند.

خون نقش مهمی در حیات انسان دارد و با انتقال اکسیژن و مواد مغذی به نقاط مختلف بدن، به حفظ سلامت بدن کمک می کند. گردش خون در بدن از طریق رگ ها صورت می گیرد و میزان غلظت خون در فرایند خون رسانی مؤثر می باشد.

خوراکی ها و داروهایی که به رقیق شدن خون کمک می کنند.

میزان غلظت بیش از حد خون می تواند موجب لختگی خون در رگ ها شده و به حملات قلبی منجر شود، از این رو با مصرف دارو و خوراکی هایی که موجب رقیق شدن خون می شوند، جریان خون نرمال تری خواهید داشت.

  رقیق شدن خون

داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شوند :

داروهای مصرفی رقیق کننده خون در دو دسته مصرف می شوند دسته ای از این داروها ضد انعقاد خون هستند که مانع لختگی خون در رگ ها یم شوند داروهایی مانند آپیکسابان، ادوکسابان، وارفارین، هپارین و دابیگاتران از این دسته داروها می باشند.

دسته ای دیگر از این داروها رقیق کننده و ضد پلاکت هستند که پمانع پلاک سازی در خون می شوند داروهایی مانند آسپرین، دی پیریدامول، کلوپیدوگرل و پراسوگرل از این دسته داروها هستند.

مصرف داروهای رقیق کننده باعث پیشگیری از لخته شدن خون و غلظت بیش از حد خون خواهد شد و در دسته ای دیگر مانع چسبندگی پلاکت ها به دیواره رگ ها و جریان بهتر خون خواهند شد. مصرف این داروها برای افرادی که دچار حملات قلبی شده اند تجویز می شود باید بدانید که مصرف بی مورد و بیش از حد آن می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

رقیق شدن خون

خوراکی های رقیق کننده خون:

علاوه بر روش های علمی و پزشکی برخی از افراد از روش های طبیعی برای درمان استفاده می کنند در طبیعت داروهایی وجود دارد که می تواند بسیاری را از بیماری ها را درمان کند.

1- دارچین:

دارچین دارای مقادیری کومارین است به عنودان ماده ای ضد انعقاد عمل می کند کاهش فشار خون و التهاب نیز از دیگر فواید مصرف این ماده است  چای دارچین و خواص شگفت انگیز آن به خوبی نشان می دهد که مصرف دارچین می تواند چه تأثیرات مثبتی داشته باشد. دارچین را می توانید به همراه مواد مختلفی مصرف کنید. مصرف بیش از اندازه این ماده موجب آسیب های کبدی خواهد شد.

رقیق شدن خون

2- زنجبیل:

سالیسیلات ماده ای اسیدی است که در زنجبیل یافت می شود این ماده به عنوان نوعی آسپرین عمل می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند توت، گیلاس و آووکادو نیز دارای این ماده می باشند.

3- زردچوبه:

زردچوبه خوراکی پر خاصیتی است که در بیشتر مواد غذایی از آن استفاده می شود این ماده کورکومین است که باعث جلوگیری از اجتماع پلاکت ها و لخته شدن خون در رگ ها می شود.

4 – ویتامین E :

ویتامین E نیز می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند و تاثیر آن به مقدار مصرف این ویتامین بستگی دارد، البته تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که افرادی که دارو های رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از مصرف مقدار زیاد ویتامین E خودداری کنند.

رقیق کردن خون

البته میزان تاثیر ویتامین E در رقیق کردن خون مشخص نیست، همچنین احتمال دارد که برخی از افراد، بیشتر از 400 واحد بین المللی از این ویتامین در روز مصرف نمایند (مثلا؛ بالای 1500 واحد روزانه ) که در بلندمدت، می تواند اثرات منفی برجای بگذارد. سالم ترین راه جذب ویتامین E از طریق غذا هایی همچون بادام، روغن پونه کوهی، روغن آفتابگردان، تخم گل آفتابگردان، روغن گندم و غلات می باشد.

5 – سیر :

سیر علاوه بر اینکه می تواند طعم و مزه مطلوبی در غذا ها ایجاد نماید به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و دارای خواص ضد میکروبی است. همچنین تحقیقات انجام گرفته بر روی سیر بی بو نشان می دهد که این ماده غذایی خاصیت ضد انعقادی دارد.

عامل ضد انعقاد از لخته شدن خون جلوگیری کرده و یا آن را کاهش می دهد. بنابراین سیر می تواند خون را رقیق کند، هر چند این تاثیرات می تواند کوتاه مدت و کم اثر باشد.

با این حال پزشکان خانواده در آکادمی آمریکا (َAAFP) معتقدند؛ افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند به دلیل خاصیت ضد انعقاد سیر، باید مصرف دوز های بالای سیر را 7 تا 10 روز قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف نمایند.

رقیق کننده خون

6 – روغن ماهی :

خواص روغن ماهی به دلیل غنی از اسید های چرب امگا 3 می تواند علاوه بر تقویت عملکرد مغز از مشکلات جدی سلامت همچون؛ سکته مغزی را کاهش دهد.

همچنین اسید های چرب امگا 3 از طریق جلوگیری از مواد تشکیل دهنده پلاکت مانع رقیق شدن خون می شوند، در صورتی که طعم ماهی را دوست ندارید، می توانید از مکمل های امگا 3 برای رقیق شدن خون روزانه تان استفاده نمایید.

داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از موادی که خاصیت های درمانی دارند می تواند به درمان راحت این بیماری کمک کند در برنامه غذایی خود مصرف گوجه فرنگی، پیاز، آناناس، انار، ماهی و آجیل را جای دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان