انتقاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از فرار مالیانی/ میرکاظمی طفره می‌رود

اعتمادآنلاین نوشت:عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چند روز پیش آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مجلس بودند. من در حضور ایشان هم عرض کردم که برای استان‌های سردسیر مثل اردبیل یک ریال از آن اعتبارات به این استان‌ها برای کارهای عمرانی اختصاص داده نشده است. تا یک‌ماه دیگر هم برف و یخبندان شروع می‌شود و عملاً دیگر کاری نمی‌شود کرد.

انتقاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از فرار مالیانی/ میرکاظمی طفره می‌رود

«قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس تصویب شد» این خبری بود که مجلس یازدهم در مردادماه سال گذشته منتشر کرد. قانونی که قرار بود تا یک ماه پس از فروردین 1400 یعنی حداکثر تا اردیبهشت ماه افرادی که دارای خودروهای لوکس و خانه‌های خالی هستند را شناسایی و مالیات تعیین شده از آن‌ها گرفته شود. 7 ماه از سال 1400 گذشت اما همچنان این قانون همانند قوانین غیرقابل اجرا مجلس، کنار گذاشته شده و هیچ خبری از گرفتن مالیات از 4 درصدی‌ها دیده نمی‌شود.

سیدکاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم دولت را مقصر عدم اجرایی نشدن این قانون می‌داند.

دولت برای چه چیزی با لاکچری‌ها تیکاف می‌زند؟/مسئله ی  مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی را به قوه قضائیه ارجاع داده ایم

مشروح گفت‌وگو با این نماینده مجلس را در ادامه‌ می‌خوانید.‌

*آقای کاظمی! با گذشت هفت ماه از سال جاری، چرا گرفتن مالیات از خودروهای لوکس و خانه‌های خالی اعمال و اجرا نشده است؟

چرا سوال را چرا از ما می‌پرسید؟ ما قانون تصویب می‌کنیم نه اجرا. اجرایی قوانین در حوزه وظایف دولت است نه ما. دولت از انجام این‌گونه قوانین ترک فعل می‌کند، ما هم او را مشمول قانون 234 می‌کنیم. ما ماده 234را مصوب و به دولت ابلاغ کردیم و دولت انجام نداد و به قوه قضاییه احضار شد. از خود دولت بپرسید که چرا این قانون را به مرحله اجرا نرساندند؟ دولت برای چه چیزی با لاکچری‌ها تیکاف می‌زند؟

*سوال بنده این بود که چرا این قضیه را پیگیری نکردید؟ آیا مسئولین مربوطه استیضاح شدند؟

استیضاح نمی‌خواهد. ماده 234 وقتی اعمال شود، دیگر نیازی به استیضاح نیست. ماده 234 دقیقا مصداق بارز این مثال است که وقتی به یک بچه یک تکلیفی می‌دهید و انجام نمی‌دهد، این بچه توسط والدین و معلم‌اش مورد مواخذه و تنبیه قرار می‌گیرد. تنبیه کردن ما هم سیلی زدن مستقیم به دولت که نیست، ما به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم و آن‌ها خودشان با دولت برخورد می‌کنند.

*یعنی شما این مسئله را به قوه قضاییه ارجاع داده‌اید؟

بله، ما این کار را کرده‌ایم.

*آقای موسوی! دولت به چه شکل می‌خواهد این کسری بودجه که چیزی مابین 150 تا 180 هزار میلیارد تومان است را جبران کند؟

ان‌شاءالله از طریق مالیات‌های فراری این کار را انجام خواهیم داد.

*اما الان هفت ماه از سال جاری گذشته است، چطوری می‌شود با اخذ مالیات این کسری بودجه را جبران کرد؟

چند روز پیش آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مجلس بودند. من در حضور ایشان هم عرض کردم که برای استان‌های سردسیر مثل اردبیل یک ریال از آن اعتبارات به این استان‌ها برای کارهای عمرانی اختصاص داده نشده است. تا یک‌ماه دیگر هم برف و یخبندان شروع می‌شود و عملاً دیگر کاری نمی‌شود کرد. تا چند وقت دیگر لایحه بودجه 1401 به مجلس آورده می‌شود و دیگر صحبت در خصوص بودجه 1400 ارزشی ندارد. به نظر بنده دولت باید به کمک مجلس بیاید یک اصلاحیه‌ای بزند که این بودجه‌ها و اعتبارات تا اواخر فروردین به دست استان‌ها برسد تا این استان‌ها بتوانند پروژه‌هایشان را تا پایان سال انجام دهند.

*آقای میرکاظمی در این خصوص چه پاسخی به شما دادند؟

آقای میرکاظمی گفتند که ما بودجه را به خزانه منتقل کردیم و ان‌شاءالله ابلاغ می‌شود. به نظر بنده، پاسخ آقای میرکاظمی اصلاً اقناعی نبود. ایشان در این زمینه طفره می‌رود و این اصلاً به صلاح کشور نیست.

2323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان