چرا در زمستان به سختی از خواب بیدار می‌شویم؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: تاریکی در زمستان باعث اختلال در خواب می‌شود، این اختلال به دلیل برهم خوردن سطح هورمونی در بدن به وجود می‌آید.

چرا در زمستان به سختی از خواب بیدار می‌شویم؟

در فصل زمستان، افراد هنگام بلند شدن از رختخواب با شنیدن زنگ هشدار به همان شیوه‌ای که در یک روز آفتابی تابستان شنیده می‌شود، دچار مشکل می‌شوند و احساس نیاز بیشتری به خواب می کنند.

با این حال، یک تغییر عمده در بدن ما و تولید هورمون ملاتونین در این فصل  وجود دارد که می‌تواند در سخت شدن شروع صبح‌های سردتر نقش داشته باشد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که به کنترل الگوهای خواب شما کمک می‌کند. این هورمون در شب توسط غده کاجی تولید می‌شود و با چرخه خواب و بیداری ارتباط دارد.

به گزارش سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS)، نسخه مصنوعی ملاتونین اغلب برای درمان مشکلات خواب کوتاه مدت و مشکلات خواب در افراد بالای 55 سال استفاده می‌شود.

این هورمون می‌تواند برای کمک به خستگی سفر یا کار در نوبت کاری مورد استفاده شود.

مصرف ملاتونین مصنوعی می‌تواند منجر به عوارض جانبی متعددی مانند سردرد، سرگیجه، تحریک پذیری و احساس خستگی در طول روز شود.

ملاتونین چگونه بر بیداری در ماه‌های زمستان تأثیر می‌گذارد؟

تاریکی باعث می شود که بدن ملاتونین بیشتری تولید کند، این روند باعث می شود تا بدن احساس کند، زمان آماده شدن برای خواب فرا رسیده است.

از سوی دیگر، نور می‌تواند تولید ملاتونین را کاهش داده و سیگنال‌هایی را برای بیدار ماندن به بدن ارسال کند. در ماه‌های زمستان، با کوتاه شدن روزها و طولانی شدن شب‌ها، در نتیجه برخی افراد ممکن است تولید ملاتونین بیشتری را شروع کنند. این امر اغلب باعث خواب آلودگی آن‌ها می‌شود و برخواستن از رختخواب در صبح تاریک را برای آن‌ها مشکل می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تولید ملاتونین زمستانی می‌تواند با اختلال عاطفی فصلی (SAD) مرتبط باشد، که می‌تواند منجر به خلق و خوی بد یا علائم افسردگی در پاییز و زمستان شود.

علائم اصلی اختلال عاطفی فصلی شامل احساس خستگی، همراه با هوس خوردن غذاهای شیرین یا پرخوری است.

47233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان