کیوسک بین الملل تابناک

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان، آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا، تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»، افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن و برنامه طالبان برای ایجاد ارتش مجهز از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان/ آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا/ تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»/ افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن

کیوسک بین الملل تابناک: تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان، آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا، تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»، افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن و برنامه طالبان برای ایجاد ارتش مجهز از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان 

وزارت امور خارجه آمریکا در راستای تداوم تنش ها با چین بر سر تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات تایوانی و آمریکایی در نشستی مجازی، گفت‌وگویی با تمرکز بر حمایت از توانایی تایوان برای مشارکت معنادار در سازمان ملل برگزار کردند.

 در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: مقامات عالی رتبه تایوانی و آمریکایی به دعوت موسسه آمریکایی در تایوان و دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه در این نشست شرکت کردند.

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان/ آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا/ تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»/ افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه آورده است: این گفت و گو ها بر حمایت از توانایی تایوان برای مشارکت معنادار در سازمان ملل متحد و اشتراک گذاری تجارب و تخصص آن در رسیدگی به چالش های جهانی از جمله بهداشت عمومی جهانی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، کمک به توسعه، استانداردهای فنی و همکاری اقتصادی متمرکز شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نمایندگان آمریکایی تعهد آمریکا به مشارکت معنادار تایوان در سازمان بهداشت جهانی و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا را تکرار کردند و در مورد روش های افزایش توانایی تایوان برای مشارکت در طیف وسیعی از مسائل گفت و گو کردند. شرکت کنندگان از گسترش چشمگیر چارچوب همکاری و آموزش جهانی در سال جاری که نشان دهنده تمایل و ظرفیت تایوان برای مقابله با چالش های جهانی از طریق همکاری چندجانبه است تمجید کردند.

دولت دموکرات بایدن که مقابله با چین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده، با موضع گیری های جدید خود در قبال تایوان، در حال افزایش تنش میان خود و پکن شده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به تازگی اظهار داشت اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد کرد، گفته است: بله، ما چنین تعهدی داریم.

کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی و پس از این صحبت بایدن اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری نکرده است.

یک سخنگوی کاخ سفید درگفت و گو با تارنمای هیل کاخ سفید گفت: رییس جمهوری آمریکا تغییر سیاست آمریکا را اعلام نکرد و این سیاست در مقابل تایوان تغییر نکرده است.

وی افزود: روابط دفاعی آمریکا با تایوان بر اساس قانون روابط با تایوان است. ما بر اساس این قانون به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، ما از دفاع تایوان از خود ادامه خواهیم داد و ما همچنان با هرگونه تغییر وضعیت یک طرفه مخالف هستیم.

آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا

رسانه ها از آتش گرفتن یک کشتی حامل مواد شیمیایی متعلق به رژیم صهیونیستی نزدیک ساحل کانادا خبر می دهند.

به گزارش النشره، یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی نزدیک ساحل کانادا طعمه حریق شد.

تشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان/ آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا/ تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»/ افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن

بر اساس اعلام این رسانه، کِشتی مذکور حامل مواد شیمیایی بوده و در پی آتش سوزی در آن، 40 کانتینر از آن در دریا سقوط کرد و نیمی از خدمه کشتی نیز آن را تَرک کرده اند.

تا کنون دلیل این حادثه مشخص نشده است.

تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی» 

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا انتشار اسناد محرمانه دولتی مربوط به ترور «جان اف کندی» رئیس جمهور پیشین این کشور را بار دیگر نیز به تعویق انداخت.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، بهانه این تصمیم مسائل مربوط به کرونا اعلام شده است.

این در حالیست که قرار بود در روزهای آینده اسناد مربوط به ترور کندی افشا شود.

جو بایدن جمعه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این اسناد در دو مرحله، یکی اواخر امسال و دیگری در اواخر سال 2022 منتشر خواهند شد.

 

بر اتشدید تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان/ آتش سوزی در کشتی اسرائیلی در نزدیکی ساحل کانادا/ تعویق انتشار اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی»/ افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندنساس ادعای این بیانیه، انتشار اسناد به پیشنهاد آرشیو ملی آمریکا به تعویق افتاده است؛ زیرا «تاثیر قابل توجهی بر نهادهای» مسئول بررسی ویرایش اسناد داشته است!

به موجب «قانون گردآوری اسناد ترور جان اف کندی» مصوب سال 1992، همه اسناد ترور طی 25 سال - یعنی تا اکتبر 2017- باید منتشر می‌شدند، اما بر اساس این قانون، در مواردی که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی مهم‌تر از منفعت عمومی در انتشار اسناد باشد، به تعویق انداختن انتشار اسناد مجاز دانسته شده است.

افزایش تنش‌ در روابط پاریس و لندن

 بعد از تهدید دولت پاریس به اعمال تحریم‌هایی علیه انگلیس به دلیل ممانعت از فعالیت قایق‌های ماهیگیری این کشور در آب‌های سرزمینی خود، یک مقام محلی فرانسوی مذاکرات با لندن را «ناامید کننده» توصیف کرد.

«اولیویه لوپرتر» رئیس کمیته منطقه‌ای ماهیگیری دریایی در شمال فرانسه شامگاه شنبه (به وقت محلی) گفت که پاریس از سرعت مذاکرات با لندن برای حل اختلافات در مورد حقوق ماهیگیری پس از برگزیت ناامید است، اما قرار است مذاکرات روز دوشنبه ادامه یابد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لوپرتر توضیح داد که مذاکرات این هفته منجر به صدور مجوزهای انگشت شماری برای قایق‌های ماهیگیری فرانسوی در آب‌های سرزمینی بریتانیا شده است.

او این اقدام انگلیس را گامی بسیار بزدلانه برای حل مناقشه در این‌خصوص دانست، اما گفت که کمیسیون اروپا، به مذاکرات با لندن ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، این مقام فرانسوی همچنین افزود: «کارهای فنی در روزهای آینده و با سرعت ثابت ادامه خواهد یافت. (وزیر دریانوردی فرانسه) از کارهای فنی انجام شده در این هفته ناامید است، اما نمی‌توانیم پیشرفت‌هایی را انکار کنیم».

خبرگزاری «رویترز»، این اظهارات لوپرتر را حاکی از آن توصیف کرد که ماهیگیران فرانسوی از تهدید به برگزاری تظاهرات در آخر هفته به دلیل امتناع انگلیس از اعطای مجوزهای بیشتر برای ماهیگیری به کشتی‌هایشان عقب‌نشینی کرده‌اند.

برنامه طالبان برای ایجاد ارتش مجهز

به گفته سرپرست وزارت دفاع افغانستان، ارتش ملی افغانستان حامی پیغام صلح برای مردم افغانستان و سایر کشورهای جهان خواهد بود.

به گزارش خامه پرس، محمود یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، در پیام صوتی اخیر خود گفت که آن‌ها (وزارت دفاع طالبان) در حال حصول اطمینان از این هستند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان استفاده نشود.

محمد یعقوب مجاهد، فرزند ملا محمد عمر مجاهد، بنیان‌گذار طالبان بوده و با 30 سال سن، جوان‌ترین عضو کابینه موقت طالبان است.

وی گفت که طالبان در تلاش برای تشکیل یک ارتش مجهز به تسلیحات پیشرفته با توانایی زمینی و هوایی است که با تمام توان از خاک افغانستان محافظت خواهد کرد.

مجاهد بیان کرد: ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که ارتش امارت اسلامی افغانستان از تمامی منافع ملی آن‌ها محافظت خواهد کرد.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان همچنین گفت که این ارتش مسئولیت حفاظت از تمامی مرزهای افغانستان را داشته و اجازه هیچ گونه تجاوز به خاک کشور را نخواهد داد.

وی همچنین افزود آن‌ها در "دو دهه گذشته" از تمامیت ارضی افغانستان در برابر اشغال محافظت کرده و ازین پس هم به این کار ادامه خواهند داد.

مجاهد در زمانی از فعالیت‌های عادی نظامی و مدنی وزارت دفاع این کشور می‌گوید، که پس از سقوط ارتش قبلی، نشانی از یک ارتش ملی به چشم نمی‌خورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان